Gå til innhold

30kg - 180 dager / 6 måneder? Yolo


Danielishhh

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

Såååå.. Det er sikkert mange svar, løsninger på spørsmålet jeg skal stille. Kanskje har det blitt stilt flere hundre ganger men jeg gjør det altså igjen!

Jeg begynte å trene i oktober 2013. Har hatt en pause fra treningen siden sommer 2014 pga sykdom og at jeg ble litt brent.

Men jeg gjør det altså igjen! Jeg har gått ned 18 kilo og jobber derfor med de siste 30! Litt viktig er det at dette skjer litt fort. Vet at man skal ta seg god tid og alt det der men jeg har brukt mye tid nå på å lese, lære og gjøre meg noen erfaringer om det prosjektet jeg har satt i gang :)

Kort om meg;

Jeg jobber i barnehage, er faktisk ganske fysisk arbeid. Når jeg legger meg om kvelden så runder jeg nesten alltid 20 tusen skritt i løpet av tiden jeg er oppe å ikke gråter. Hehe! Veier 115 kilo, er ganske aktiv på fritiden.

Vekt pr 26. September 2014

115.kg

Mål: Gå ned 30 kg

Tid: 180 dager

Kilo pr uke: 1,3 - 1,5 kg

BMR: 2226 kcal

Daglig kaloribehov: 4300-4900 kcal

Kaloriopptak: 2933 -3000 kcal

1 kilo = Ca 7000 kcal

Daglig aktivitet: jobber i barnehage, mange turer, høyt aktivitetsnivå.

Går Ca 20.000 skritt pr dag.

Er det realistisk å gå ned 25-30 kilo på 6 måneder, ta med de tallene jeg har?

Jeg skal kjøre mye styrke, supersett, men også veldig mye intervaller. Når jeg starter igjen så vil jeg kjøre styrketrening 3-4 ganger i uka også legge inn litt kondisjon og masse intervaller :)

Da er mitt neste spørsmål, noen som kan anbefale et godt program som kan passe meg med tanke på vekt Osv?

Jeg har kjørt SS og gikk bed 10 kilo den første måneden. Men jeg føler SS blir litt lite! Så please.. Hjelp meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det blir veldig vanskelig å gå ned 30kg på 6måneder, ikke umulig om du står på, men vanskelig.

Du har allerede gått ned en del i vekt, jo mer man går ned i vekt jo vanskeligere blir det og saktere går det. Fremgangen er ikke den samme uke etter uke når man er kommet godt igang.

Du veier 115kg, som igrunn ikke er så veldig mye med tanke på at du skal ned 30kg til. Hadde du veid bortimot 130-140kg nå, så hadde det vært enklere.

Om du skal gå ned 30kg på 180 dager må du ha ett minimum underskudd på -1100 kalorier Hver eeeenste dag. Det er ett ganske høyt underskudd.. Og etterhvert som du går ned i vekt må du også etterhvert kutte enda mer mat. Det betyr at i slutten spiser du svært lite, og det høres ut som du har planer om å trene veldig mye. Da er det fort gjort å gå på en smell.

Den vanligste metoden er å ligge 500 i underskudd altså å bruke 1 år på 30kg fremfor 6måneder.

(for å rekke det på 180 dager må du ligge over det dobbelte i underskudd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det blir veldig vanskelig å gå ned 30kg på 6måneder, ikke umulig om du står på, men vanskelig.

Du har allerede gått ned en del i vekt, jo mer man går ned i vekt jo vanskeligere blir det og saktere går det. Fremgangen er ikke den samme uke etter uke når man er kommet godt igang.

Du veier 115kg, som igrunn ikke er så veldig mye med tanke på at du skal ned 30kg til. Hadde du veid bortimot 130-140kg nå, så hadde det vært enklere.

Om du skal gå ned 30kg på 180 dager må du ha ett minimum underskudd på -1100 kalorier Hver eeeenste dag. Det er ett ganske høyt underskudd.. Og etterhvert som du går ned i vekt må du også etterhvert kutte enda mer mat. Det betyr at i slutten spiser du svært lite, og det høres ut som du har planer om å trene veldig mye. Da er det fort gjort å gå på en smell.

Den vanligste metoden er å ligge 500 i underskudd altså å bruke 1 år på 30kg fremfor 6måneder.

(for å rekke det på 180 dager må du ligge over det dobbelte i underskudd)

Veldig enig med deg :-) men jeg tenker om jeg klarer 1 kilo i uka så er mye gjort. Så lenge jeg kommer under 95 så er jeg veldig glad!! Grunnen til dette er at jeg kommer til å få operasjon, skal fjerne litt hud Osv, for sånn som ting er nå så er det mye løshud.

Underskuddet er vel det jeg gruer meg mest til, men det må bare gå. Om jeg da for eksempel setter meg selv i det underskuddet du sier og trener 3-4 ganger i uka så toooor jeg at det skal gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med deg :) men jeg tenker om jeg klarer 1 kilo i uka så er mye gjort. Så lenge jeg kommer under 95 så er jeg veldig glad!! Grunnen til dette er at jeg kommer til å få operasjon, skal fjerne litt hud Osv, for sånn som ting er nå så er det mye løshud.

Underskuddet er vel det jeg gruer meg mest til, men det må bare gå. Om jeg da for eksempel setter meg selv i det underskuddet du sier og trener 3-4 ganger i uka så toooor jeg at det skal gå.

20kg vil jeg si er mer realistisk altså ned til ca 95kg. Det blir fremdeles tungt men jeg ville virkelig satset på det og vært svæært fornøyd med å få til det!

Det vikgiste er at du har kontroll på treningen og underskuddet. Altså at du ikke bare trener og trener og tror du får bedre fremgang av det. Lag en skikkelig plan slik at du ikke kjører for hardt og rævkjører både forbrenning og kroppen.. da blir alt veldig vanskelig når du når det punktet. Finn en fin balanse mellom trening, treningsfrekvens, belastning og underskuddet, så bør det gå bra!

Lykke til, må oppdatere så vi ser hvordan det går vettu :)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...