Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Først av alt, noen flere som skal?

Hoppa i påmeldinga med begge beina og har nå litt kalde føtter ettersom formen holder til å fullføre rittet, men målet er jo merket. Så får jeg litt innspill på "treningsprogrammet" mitt hadde det vært fint :)

Trener idag to økter om dagen 5-6 dager i uka.

Første økt er etter frokost; Sone 1, inntil 73% av maxHR, 45-60 minutter på rulla. Landeveissykkelen står inne på ei Tracx rulle og fungerer som spinnsykkel. :)

Andre økt er todelt og på ettermiddagen/kvelden. Kondisjon, annenhver dag, for tiden mye sykling og terrengjogging. Skal ta i bruk ski også etterhvert som snøen kommer. Dagene imellom trener jeg styrke. Øvelsene her varierer litt men går igjennom kroppen og kjører markløft, utfall, bryst (pushups, kabeltrekk eller benkpress med manualer), skulderpress, rygg (skidrag, nedtrekk, roing) og tilslutt mage/ rygg i form av plankevarianter.

Har også en langtur i uka hvor målet er at 80% av økta skal være sone 1 og resterende 20% sone 4-5 :) Denne varer gjerne fra 2 til 4-5-6 timer og krever påfyll av energi underveis.

Har jeg glemt noe?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/31436-birkebeinerrittet-2015/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trener jo mye !

Jeg er ingen ekspert men har syklet noen år - og selv om jeg ikke alltid praktiserer det selv så har jeg noen råd ang. å legge opp treningen:

Litt usikker på effekt av korte rolige økter utover restitusjon og forbrenning. Tenker da på morgenøktene dine.

Du bør trene rent styrketråkk - også supplere styrketreningen med knebøy. Ellers er det jo bra å trene hele kroppen.

Sykle mest mulig ute - nå på høsten kan du ha det litt gøy , finn gjerne litt stier/terreng du kan leke deg i. Ellers lange turer med forh. rolig tempo.

Ville ikke mikse høy sone for mye inn i de rolige turene - kjøre heller rene intervalløkter. Dvs. det er viktig å skille mellom de ulike øktene - rolig skal være rolig og hardt skal være hardt.

Skitrening er bra - ville ha trent litt alternativt også på vinteren sånn at du ikke blir lei av sykling når våren kommer.

Litt usikker på om dette er riktig sted for veldig sykkelspesifikke spm. - har du vært inne på terrengsykkel.no ?

Er inne på terrengsykkel.no og landevei.no stadig vekk :) Står mye bra der.

Roligøktene mine på morgenen er aktiv restitusjon, det løser opp stivheter og utvider blodårene så musklene er raskere igang igjen etter forrige dags trening :) Har tre i klubben som har deltatt i VM for veteraner (for de gamle, hø hø), og de sykler/trener inntil 5 timer pr dag og har INGEN fridager, kun to dager med kun sone 1 i 2-3 timer. Så fant ut at jeg skulle prøve en mellomting.. ettersom jeg er litt lat, og ikke har prioritert like mye tid til trening :p Syns de fungerer veldig bra, har mer energi etterpå enn før jeg tråkker i vei, men om de har noen langsiktig effekt på blodpumpa eller noe annet har jeg ingen anelse om.. Derfor jeg spør :)

Styrketråkk kjører jeg en god del av på spinnsykkeltimer. Hører ikke alltid på instruktøren og kjører innimellom mitt eget opplegg om jeg syns det blir for mye mas på opp og ned og skru hit og dit. Knebøy får jeg ikke til. Evner ikke å få til en god teknikk og det smeller i slark- knærne mine for hver rep. Dagen etter er jeg nesten ikke gangfør.. Så utfall, frontbøy med ei vektskive og beinpress er de jeg varierer mest mellom.. Blir litt 4x4 på mølla, lysløype og toppturer på vinteren også. Er litt for ustrukturert til å holde meg til EN måte å trene på, skal helst rekke over alt, på samme tidspunkt :p

20% av 2 timer er ikke særlig mye, 12 minutter pr time.. Disse langturene tas helst ute på sykkel uansett årstid (er inne kun om det regner, blåser og snør samtidig) og de 20% blir da motbakkene i terrenget, men kan selvfølgelig prøve å ta det enda roligere i motbakkene slik at jeg ikke kommer over sone 2-3 på disse langturene, så takk for påminnelsen (y) Lett å bli ivrig ;)

Jeg tipper på at du bør klare merket jeg da :-)

Kjenner meg igjen når du snakker om 'hit&dit' på spinningtmer - tror ikke det er alle instruktører som faktisk har syklet så mye ....... Finnes noen få her i Oslo som faktisk kjører lit styrketråkk.

Et tips er å ta en gjennomkjøring av løypa på forhånd hvis du får det til - da vet du litt mer hva du går til.

Det kan også være lurt å være med i et seedingsritt slik at du får litt bedre startposisjon.

Ser forresten nå at du bor i MoIRana så begge de over - hvertfall den første kan bli litt vanskelig.

Jeg tipper på at du bør klare merket jeg da :)

Kjenner meg igjen når du snakker om 'hit&dit' på spinningtmer - tror ikke det er alle instruktører som faktisk har syklet så mye ....... Finnes noen få her i Oslo som faktisk kjører lit styrketråkk.

Et tips er å ta en gjennomkjøring av løypa på forhånd hvis du får det til - da vet du litt mer hva du går til.

Det kan også være lurt å være med i et seedingsritt slik at du får litt bedre startposisjon.

Ser forresten nå at du bor i MoIRana så begge de over - hvertfall den første kan bli litt vanskelig.

Nei, vi har noen. Og der er det ikke like mye mas, så legger opp dagene mine etter når de kjører timer ;) Har en som kjører spinning etter film fra egne treningsturer, stå når det går oppover i terrenget osv. Syns det er helt perfekt, mer inspirerende enn å følge dvdene til tracx ;)

Vi får se hva jeg får til ;) KAN gjøre som Ole Einar Bjørndalen, bo i bobilen mens jeg kjører igjennom løypa og trener (y) Alt stopper vel til syvende og sist i økonomien og fri fra jobb.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...