Gå til innhold

Redusert mobilitet etter kneoperasjon


HåvardH93

Anbefalte innlegg

Hei! Som overskriften sier så sliter jeg med å få tilbake full "bøy" i kneleddet etter operasjon for 9 måneder siden pga flere patellaluksasjoner. Fikk høre at dette var en typisk konsekvens av operasjonen, men at kneet på lang vei kan bli like fleksibelt gjennom god opptrening. Jeg var gjevning hos fysioterapeut det første halvåret hvor jeg fikk diverse øvelser som skulle hjelpe med dette, og det hjalp på lang vei mot å fungere i dagliglivet. Har nå stagnert de siste månedene på et punkt der det å sitte på huk, bøye meg ned å knyte skolisser, dype knebøy mm. forsatt er høyest ubehagelig.

Er det noen her som har vært borte i det samme og har gode tips (øvelser osv) til hvordan jeg kan få litt mer bevegelighet i kneet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

er litt sterkere i quad da jeg i legex trener med det samme på ett bein som jeg gjør med begge på tilsvarende maskin legcurl. Endel av forskjellen skyldes at jeg måtte kjøre mye lettere og mindre progresjon på legcurl under opptrening da det tok lang tid før det sluttet å være veldig ubehagelig å legcurle med belastning. Ettersom jeg fikk anbefalt å trene mye ettbeins-øvelser for å "rette opp i" ubalansen som oppstår etter operasjonen, opplever jeg at quadriceps på begge bein er forholdvis like, mens hamstring er litt mer ubalansert og merkbart svakere på det opererte beinet. Dette merkes særlig ved liggende legcurl, for da sliter jeg med siste del av bøyen (få leggen helt opp mot rumpa) hvor muskelen oppleves som svak og stivheten slår til.

Fikk anbefalt øvelser av ulike kategorier. Både det jeg vanligvis trener, som knebøy, bulgarsk utfall, legex/curl, stabilitetsøvelser (typ hopp og sprett på bosu-ball og stabilitetspute) og øvelser som gikk på å "kurere" stivheten: sitte på gulvet og dra beinet så langt inn under meg som jeg kan, og hjelpe til litt med håndkraft for å trekke foten sakte nærmere og det har jeg gjort i sett. Dette føler jeg selv er øvelsen som har hjulpet meg mest frem til dit jeg er i dag, men mangler fortsatt de siste 15-20 cm for å få helen helt opp til rumpa uten at smerten er stor. I tillegg var det å sette tomlene godt inn på baksiden og nedsiden av kneet med hendene rundt leggen, for så a vri leggen med klokka (opererte venstreben) og holde den der mens jeg har dette beinet oppå et lavt bor el. og på den måten tar utfall. Fikk beskjed om at dette var en gunstig øvelse hos fysioen da det var typisk at småbeinene rundt kneet også ble stive etter en slik lengre periode og derfor kunne holde igjen fleksibiliteten.

ubehaget oppleves veldig sentrert rett på baksiden av kneleddet ved belastning på hamstring, mens det som plager meg mest er ubehaget og smerten som oppstår omkring nederste del av quadriceps på innsiden (VMO er vel det mer presise ordet for området om jeg ikke tar helt feil :) ) når jeg forsøker å presse stivhetsgrensen med hel mot rumpe, sitte på huk osv.

Håper du fikk sånn ish svar på det du lurte på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ble du operert for? Om kneskåla glir feil over femur (lårbeinet) så kan dette ødelegge brusken og forårsake smerter. Smertene sentrert på baksiden kan peke mot hamstringproblem, f.eks at leggbeinet dras bakover pga kraftig ubalanse mellom ham og quad (hyperekstensjon, som du delvis bekreftet). Er f.eks den mediale hamstringgruppen mer aktiv, kan dette rotere leggbeinet innover og føre til både smerter bak kneet og feiltracking av patella (hvordan kneskål glir over femur)

chondro-3.gif glutes-and-hamstrings-288x300.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Som overskriften sier så sliter jeg med å få tilbake full "bøy" i kneleddet etter operasjon for 9 måneder siden pga flere patellaluksasjoner. Fikk høre at dette var en typisk konsekvens av operasjonen, men at kneet på lang vei kan bli like fleksibelt gjennom god opptrening. Jeg var gjevning hos fysioterapeut det første halvåret hvor jeg fikk diverse øvelser som skulle hjelpe med dette, og det hjalp på lang vei mot å fungere i dagliglivet. Har nå stagnert de siste månedene på et punkt der det å sitte på huk, bøye meg ned å knyte skolisser, dype knebøy mm. forsatt er høyest ubehagelig.

Er det noen her som har vært borte i det samme og har gode tips (øvelser osv) til hvordan jeg kan få litt mer bevegelighet i kneet? :)

Hva slags operasjon fikk du? Går utfra det var en MPFL (Medial patellofemoral ligament reconstruction)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, som nevnt i første innlegg, operert etter 3 ordentlige patellaluksasjoner. Operasjonen var som du sier, en MPFL-rekonstruksjon hvor de tok en hamstring-sene for rekonstruksjonen ble jeg fortalt.

Har ikke smerter på baksiden av kneet, den mer korrekte beskrivelsen er mer følelsen av å presse på et blåmerke når jeg setter hamstring under belastning. Ubehaget og til slutt smertene som kommer i VMO-området når jeg bøyer mye har fysioen sagt at typisk er fordi vevet i kneet gror til litt "strammere" etter operasjon, fordi det tok rundt 6 uker før det gikk greit med bøyen man får bare av å gå i trapper. Altså at inngrepet for deretter å ha denne lange perioden uten å kunne bøye skikkelig har mye av skylden for den resterende stivheten.

Bare så det er avklart så opplever jeg selv ikke at jeg har noen problemer i kneet av betydelig grad da jeg kan løpe langt på alle underlag, løfte tung markløft ++ uten å merke noe som helst galt. I forbindelse med et slikt kneproblem ble jeg fortalt om viktigheten av å trene opp quad, særlig med fokus på VMO da dette området mistet mye av sin muskelkontakt med kneskålen som en følge av patellaluksasjonene. Har fokusert stort på dette, og styrken her opplever jeg som god selv, noe som også har blitt påpekt av fysio, ortoped/kirurg at den var stabil og sterk. Min utfordring og det jeg ønsker å fokusere på da er å få redusert stivheten og øke styrken/ funksjonen (?) i hamstring, og hvordan jeg kan få til dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som du har god nok bøy til å kunne klare det meste i dagliglivet. Når det gjelder denne type operasjoner så er det ikke sikkert at du vil oppnå full bøy i kneet ditt (sammenlignet med et friskt kne) så dermed aktiviteter som å sitte på huk eller trekke kneet helt opp til brystet vil nok by på utfordringer. De fleste vil være rimelige fornøyde med en bøy på rundt 100-110 ° og utfra det du beskriver så virker det som du klarer å bøye såpass mye ganske greit.

Ellers virker det som at du gjør leksa di når det gjelder Quadricepstrening med hovedfokus på VMO.

Det er vanlig at det dannes arrvev etter en sånn operasjon og da arrvev ikke er så bevegelig/elastisk som annet vev så kan det hende at det hindrer deg i å få full bevegelsesutslag. Dessverre jo lengre tid det går jo vanskeligere er å gjøre noe med dette arrvevet. Derfor vil det ikke hjelpe med kun øvelser hvis målet ditt er å øke bøyen i kneet. Jeg ville anbefalt å ta kontakt med en fysioterapeut/manuellterapeut som kan prøve å løsne litt i arrvevet med div. bløtvevsbehandling, kombinert med litt tøyning og selvfølgelig aktuelle øvelser å se om det kan hjelpe.

Når det gjelder hamstringstrening så regner jeg med at du har fått en del øvelser fra din fysio?

Anbefaler at du varmer godt opp før du trener bein. Kan nok prøve med litt sykling og lett rulling i forkant av treninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for bra svar! :) Ja, fikk beskjed om at det nivået jeg ligger på nå mtp bøylighet er svært vanlig, og som du sa at det er ikke er uvanlig å oppnå full bøy. Ang. det å løsne på arrvevet så hadde jeg en time hos fysioen i sommer med noen minutters prøve av dette. RELATIVT ubehagelig var det, så det var derfor jeg bare måtte høre her om det fantes noen tips og triks som et alternativ, heheh! Står mye på twintip i vinterhalvåret, og med hopp og sprett blir det stadig litt dype landinger, altså grunnen til at jeg har stresset litt ang det med å kunne sitte på huk med redusert ubehag. Da forstår jeg det slik at det bare blir å pine seg igjennom timer hos fysioen igjen da :)

Fikk veldig få øvelser på hamstring faktisk, kun legcurl egentlig. Det skal dog sies at jeg da ikke har bedt om nye øvelser på en god stund, for terapauten har gjort en knalljobb :D Har du noen gode forslag? Tidligere trente jeg mye nordic hamstring, men knestående øvelser som dette legger litt vel mye vekt på kneskålen som fortsatt er litt øm og det kjennes ubehagelig, så jeg prøver å unngå denne inntil videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...