Gå til innhold

Vektnedgang for korpulent mann 29:)

Larsen85

Anbefalte innlegg

Hei hei:)

Er en kar på 29 år, 183 høy, ca 110 kg som tenkte jeg skulle stramme inn kosten litt igjen etter sommeren og tenkte jeg skulle søke noen tips her:) Har sett for meg at en vekt på rundt 90-95 kg kan være ett ganske greit mål, men er ikke så opptatt av tallet på vekta egentlig. Har trent styrke forholdsvis jevnt og trutt siden rundt 16-17 års alder, med noen lengre opphold rundt barne

fødsler etc. Vil beskrive meg selv som over snittet opptatt av trening og kost, men alltids greit med noen nye innspill og impulser og derfor spør jeg her:)

Har levd på en ganske LCHF-basert kost de siste årene og har forsåvidt vært fornøyd med det, men begynner å bli litt lei og har lyst til å prøve ut en litt annen og enklere måte å spise på igjen:) Har aldri egentlig hatt noe fokus på telling av kalorier og fordeling av macroer annet enn at jeg har vært sikker på at andelen fett og protein har vært vesentlig høyere en karb-delen. Karben har stort sett kommet fra grønnsaker, har for det meste unngått hvetemel, pasta, ris etc, men ikke på noen fanatisk måte:) Det har absolutt blitt puttet både rundstykke, burger, pizza og kake i kjeften hvis man følte man hadde behov for det:) Kan se for meg at jeg sikkert har ligget mye lavere i kalorier enn jeg har trengt hele veien selv om jeg aldri har gått rundt og vært noe særlig sulten.

Hadde tenkt å fortsette å spise forholdsvis LCHF-basert enda, men med noe mer inntak av f.eks litt havregryn, potet osv.

Så setter pris på om noen gidder å slenge inn noen tips, tanker osv til meg:) På forhånd takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Velkommen til forumet :)

Det første jeg tenker når du sier du ønsker å legge inn mer karb i kostholdet ditt er å starte med måltidet etter trening og det siste måltidet (biorytme http://fitnessbloggen.no/t/biorytme/). Først og fremst introdusere frukt, bær, rotgrønnsaker, potet, korn, fullkorn i passelige mengder.

Dersom du ikke har telt kalorier til nå vil jeg anbefale at du får deg en liten oversikt ved å bruke diett.no eller myfitnesspal.com så får du gjort det ordentlig når du først går inn for å heve nivået av det du allerede gjør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du og takk for svar:)

Jeg har ved hjelp av ett par forskjellige kalkulatorer kommet frem til at min basal-forbrenning havner på rundt 2200 kcal. Har derfor tenkt å legge meg på rundt 2700-2800 kcal som en start. Høres dette forholdsvis greit ut eller begynner jeg helt på viddene her:)??

Har som sagt tenkt å bygge måltidene som en slags LCHF-light versjon hvis det er forståelig:) Tenkte først og fremst å begynne med litt havregryn til frokost og eventuellt kvelds og kanskje noe potet/pasta etter trening osv:)??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du og takk for svar:)

Jeg har ved hjelp av ett par forskjellige kalkulatorer kommet frem til at min basal-forbrenning havner på rundt 2200 kcal. Har derfor tenkt å legge meg på rundt 2700-2800 kcal som en start. Høres dette forholdsvis greit ut eller begynner jeg helt på viddene her:)??

Har som sagt tenkt å bygge måltidene som en slags LCHF-light versjon hvis det er forståelig:) Tenkte først og fremst å begynne med litt havregryn til frokost og eventuellt kvelds og kanskje noe potet/pasta etter trening osv:)??

Det kan så være at det er ditt estimerte energibehov, men det trenger ikke være det kroppen din "er klar for" nå dersom du har spist langt mindre enn du "skal" over lengre tid, dvs det kan hende du vedlikeholder vekten på langt mindre kcal enn det en kalorikalkulator sier du skal spise. Derfor bør en logge kostholdet sitt og se hvordan en ligger på ift dette - og dermed klatre seg oppover så du ikke ender opp med å legge på deg mer fett enn muskelmasse til å starte med.

Ja jeg forsto det at du ønsker å bygge deg rundt et LCHF-kosthold, MEN leste du artiklen(e) jeg linket til?

Som sagt - start å legg til karb etter trening og siste måltid, og av typen nevnt ovenfor (trege karb) dersom du ikke er vant med å spise karb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg regna med at du forsto hva jeg mente ja, bare meg som har ett merkelig behov for å poengtere ser jeg:) Jeg har jo som sagt ikke noen klare tall på hva jeg har ligget på sånn kalori-messig, men tipper jeg kan ha ligget på alt mellom 1600-3000 alt ettersom hvor mange måltider jeg har spist iløpet av dagen:)

Har lest noe om Biorytme tidligere ja, så er ikke ukjent med det konseptet:) Får begynne å logge maten min til å begynne med og se hvor jeg havner og så legge meg noe under det da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...