Gå til innhold

Måltider


resimonsen

Anbefalte innlegg

Lørdagskveld satt jeg i gang med en ny oppskrift, og det ble da sunn pizza.

Den smakte sinnsykt godt! Virkelig noe å annbefale!

Ingredienser

Bunn

  • 50-80g havregryn
  • 200-250g speltmel, siktet eller grovt
  • 2ss extra virgin olivenolje
  • 2ts kardemomme
  • 1ss honning
  • 1ss presset sitron eller sitronjuice
  • en klype salt

Fyll

  • 800g karbonadedeig / kyllingfilet
  • Salt
  • Chillipepper
  • 2-3 fedd hvitløk
  • Santa Maria Tandori eller Tikka Masala
  • Pizzafyll
  • 150-200g ost

Slik gjør du

  1. Bland alt godt sammen før du rører ut en halv pose tørrgjær i 2-2,5dl lunkent vann og heller det oppi melmiksen litt etter litt.
  2. Gå nå kraftig til verks med hendene og kna deigen skikkelig et par minutter
  3. Sett deigen tildekket på lunt sted og la den stå til forheving mens du gjør ferdig pizzafyllet:
  4. 800g karbonadedeig eller kvernet kyllingfilet brunes lett og krydres med salt og chilipepper
  5. Finsnitt (bedre enn å presse) og bland inn et 2-3 fedd hvitløk.
  6. Bruk enten Santa Marias Tandoori, Tikka Masala og/eller Garam Masala kryddermixer
  7. Tilsett litt tomatpuré, soltørkede tomater og/eller grovhakkede tomater.
  8. La det koke til det tykner…jo mer tålmodig du er, jo mer smakfullt blir det.
  9. Pizzadeigen kan fint forheves i 20-30 minutter, så det lønner seg å la pizzafyllet godgjøre seg minst såpass lenge.
  10. Nå er pizzadeigen forhevet og du knar den et par ganger før du har den på en smurt plate eller bakepapir, og kjevler den ut til ønsket tykkelse og størrelse.
  11. Det er viktig å la bunnen etterheve noen minutter under håndkle før du har på pizzafyllet, da blir den luftig og fin. Du kan påskynde prosessen ved å sette den et par minutter i stekeovnen først.
  12. Ok, nå regner jeg med magen rumler som en lettere irritert grizzly, så fordel pizzafyllet utover bunnen og dryss over ca 150-200g ost. Lett Mozzarella eller Vita Hjertego’ ost anbefales.
  13. Stekes ved 225 grader i 20-25 minutter midt i ovnen eller nest nederst for en sprøere bunn. For de som liker en luftigere og tykkere forsteker jeg den 5-10minutter og lar den så heve litt under et håndkle før jeg har på fyllet.

(Tatt fra Proteinpizza fra Børge http://fitnessbloggen.no/oppskrifter/pizza-med-ekstra-protein/)

NB: Jeg brukte pizzastein, for å få bunnen sprø (fungerte fint), men pass på at den ikke blir for klissete (det ble min) for da vil den ikke av så lett når en tar ett stykke. Ikke bruk alt speltmelet når du lager bunnen, da kan du bruke det til å kna den, eller så er det jo bare å bruke litt ekstra ;) Den ble sinnsykt god!

blogg1_zpsryc1ktfi.jpg

blogg2_zpsgosxrdur.jpg

Lunch i dag:

Wok

2 stk kylling filet

2 stk eggnudler grove

salat

agurk

gulrøtter

ananas

paprika

& Sweet and chilli saus

blogg4_zpsy00eennb.jpg

blogg3_zps4dfssbeb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...