Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

I lang tid nå har jeg gått med en skulder skade som gjør at jeg ikke har mulighet til å trene noe særlig overkropp. I følge legene har jeg betennelse i skulderen og at en kortisonsprøyte i slimposen rundt skulderleddet burde hjelpe.

Nå har det gått nesten 2 uker siden jeg tok sprøyten og jeg er ikke bedre. Føles nesten ut som om betennelsen har beveget seg nedover på baksiden ved siden av tricepsen.

Har hørt at trykkbølgebehandling kan hjelpe, men kjenner kun en som har utført denne behandlingen før uten å få noen resultater.

Er det noen som har hatt en positiv virking av både kortison i skulder og trykkbølgebehandling mot skulder?

Takk for alle tilbakemeldinger! :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/31191-betent-skulder-skade-over-lengre-tid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første! Tusen takk for tilbakemeldingene, setter stor pris på det! (Frustrasjonen av å ikke få trent er nesten ikke overkommelig! :) )

Har drevet med rehabiliteringstrening helt siden jeg tok kortisonsprøyten, etter anbefaling i fra spesialist. Årsaken er litt vanskelig å sette fingern på, men helt siden Januar har jeg drevet med tung styrketrening (6-8 ganger i uken) helt til jeg dro en uke på ferie i Juli. Siste dag da jeg skulle hjem merket jeg at det var vondt å bevege armen, men trodde egentlig bare at jeg hadde hatt skulderen litt feil imens jeg sov... Men 2 mnder og en kortison sprøyte senere har jeg akkurat like vondt, nesten litt verre...

Som sagt så kjennes det ut som om betennelsen har "beveget" seg litt nedover, kan dette være en betennelse i senefestet?

Vil kanskje en MR kartlegge hvor problemet/problemene er i skulder og arm?

For det første! Tusen takk for tilbakemeldingene, setter stor pris på det! (Frustrasjonen av å ikke få trent er nesten ikke overkommelig! :) )

Har drevet med rehabiliteringstrening helt siden jeg tok kortisonsprøyten, etter anbefaling i fra spesialist. Årsaken er litt vanskelig å sette fingern på, men helt siden Januar har jeg drevet med tung styrketrening (6-8 ganger i uken) helt til jeg dro en uke på ferie i Juli. Siste dag da jeg skulle hjem merket jeg at det var vondt å bevege armen, men trodde egentlig bare at jeg hadde hatt skulderen litt feil imens jeg sov... Men 2 mnder og en kortison sprøyte senere har jeg akkurat like vondt, nesten litt verre...

Som sagt så kjennes det ut som om betennelsen har "beveget" seg litt nedover, kan dette være en betennelse i senefestet?

Vil kanskje en MR kartlegge hvor problemet/problemene er i skulder og arm?

Skadehistorikk og hvorvidt du kan bevege skulderen smertefritt nå vil jeg si er en bedre måte før en evt MR da den forteller noe om vevtilstanden, men dette trenger ikke være relatert til smerten - og vica versa.

Har trent aktivt i snart 4 år med både styrketrening og kardio, så jeg liker å tro at jeg har ganske god peiling. Langt i fra på nivå med dere, men har nogenlunde kunnskap.

Det gjør kun vondt når jeg faktisk bruker skulderen, men ligger den i ro eller ikke blir brukt merker jeg ingenting. Bare ved å stramme biceps gjør det vondt i hele overarmen og skulderen, men det er spesielt når jeg løfter armen sidelengs eller skyver albue bakover at smerten er på sitt verste.

Har aldri vært skadet på denne måten før, har hatt betennelse, men ikke i skulderen.

Har trent aktivt i snart 4 år med både styrketrening og kardio, så jeg liker å tro at jeg har ganske god peiling. Langt i fra på nivå med dere, men har nogenlunde kunnskap.

Det gjør kun vondt når jeg faktisk bruker skulderen, men ligger den i ro eller ikke blir brukt merker jeg ingenting. Bare ved å stramme biceps gjør det vondt i hele overarmen og skulderen, men det er spesielt når jeg løfter armen sidelengs eller skyver albue bakover at smerten er på sitt verste.

Har aldri vært skadet på denne måten før, har hatt betennelse, men ikke i skulderen.

Ut i fra det du beskriver så er det mulig jeg ville tatt en titt på m.biceps brachii, det lange hodet ;)

Annonse

Om du har bursitt under AC (MR har vist dette, eller gjettet legen?), så er det en ganske klar indikasjon på at overarmsbeinet ikke holdes nede under bevegelse, men eleverer og klemmer suprapinatus og bursa opp mot Acromion.

bigstock-Shoulder-bursa-bursitis-40245079.jpg

Smerter ved ekstensjon (føre albuen bakover) kan tyde på humeral anterior glide, eller at overarmsbeinet er kronisk subluksert eller ute av posisjon, og gnisser opp mot bursa og forårsaker smerter.

Noe lignende kan antydes ved sidehev, da det både kan være gnissingen som nevnt over, eller at supraspinatus ikke fungerer skikkelig, og deltoid vil dra humerus opp i socket og forårsake impingement.

Enig i at å strekke biceps kan være nyttig, da denne potensielt eleverer humerus i socket. Lange tricepshodet og coracobrachialis kan også være lurt å sjekke for tightness - Men når alt kommer til alt så ville jeg råde deg til å trene opp subscapularis og infraspinatus (& teres minor), da disse bla. har i oppgave å hindre at humerus glir opp i glenoid fossa, og stabilisere den der.

rotator-cuff-illustration.jpg

Om du har bursitt under AC (MR har vist dette, eller gjettet legen?), så er det en ganske klar indikasjon på at overarmsbeinet ikke holdes nede under bevegelse, men eleverer og klemmer suprapinatus og bursa opp mot Acromion.

Smerter ved ekstensjon (føre albuen bakover) kan tyde på humeral anterior glide, eller at overarmsbeinet er kronisk subluksert eller ute av posisjon, og gnisser opp mot bursa og forårsaker smerter.

Noe lignende kan antydes ved sidehev, da det både kan være gnissingen som nevnt over, eller at supraspinatus ikke fungerer skikkelig, og deltoid vil dra humerus opp i socket og forårsake impingement.

Enig i at å strekke biceps kan være nyttig, da denne potensielt eleverer humerus i socket. Lange tricepshodet og coracobrachialis kan også være lurt å sjekke for tightness - Men når alt kommer til alt så ville jeg råde deg til å trene opp subscapularis og infraspinatus (& teres minor), da disse bla. har i oppgave å hindre at humerus glir opp i glenoid fossa, og stabilisere den der.

Hvis du siktet til mitt utsagt var ikke min hensikt å strekke, for hvis en muskel er "tight" fra før av en eller annen grunn* og setter den på strekk - hva skjer da?

*om den er lett overbelastet fordi en ikke klarer å bruke annen muskualtur for å stabilisere overarmsbenet som du nevner av enten vane eller misforståelse av bevegelse

Hvis du siktet til mitt utsagt var ikke min hensikt å strekke, for hvis en muskel er "tight" fra før av en eller annen grunn* og setter den på strekk - hva skjer da?

*om den er lett overbelastet fordi en ikke klarer å bruke annen muskualtur for å stabilisere overarmsbenet som du nevner av enten vane eller misforståelse av bevegelse

Da er jeg spent på hva ditt forslag var basert på, og ikke minst betød? :)

Da er jeg spent på hva ditt forslag var basert på, og ikke minst betød? :)

Trådstarter har igrunn gitt veldig lite info om øvelser og utførelse han har gjort annet enn at han har "ganske god peiling", men likevel sliter med en smerte som er ganske vanlig forbundet med mye pressøvelser, da i form av en kompensering.

Jeg ville ikke anbefale å strekke en muskel som i utgangspunkter er "tight" da den ikke magisk vil slippe spennet sånn uten videre, men i verste fall bli enda tightere eller lage en strekkskade da strekken kan fungere som eksentrisk trening.

Juelzi Kan du fortelle litt om hvilke øvelser du har hatt i programmet før og under perioden du fikk smerter?

Trådstarter har igrunn gitt veldig lite info om øvelser og utførelse han har gjort annet enn at han har "ganske god peiling", men likevel sliter med en smerte som er ganske vanlig forbundet med mye pressøvelser, da i form av en kompensering.

Jeg ville ikke anbefale å strekke en muskel som i utgangspunkter er "tight" da den ikke magisk vil slippe spennet sånn uten videre, men i verste fall bli enda tightere eller lage en strekkskade da strekken kan fungere som eksentrisk trening.

Juelzi Kan du fortelle litt om hvilke øvelser du har hatt i programmet før og under perioden du fikk smerter?

Enig i at det er litt lite info. Bursitt er allikevel en god indikasjon på at noe er tight og/eller ute av senter.

At en unormalt stram biceps hos utrent person kan være et varselstegn er jeg enig i (kompensasjon, right), men dette er ikke et uvanlig funn hos noen som aktivt styrketrener.

• 3 uker senere...

Jeg sliter med så å si akkurat det samme som trådstarter, bare i begge skuldrene. Dette fikk jeg som følge av bl.a benkpress, hvor dårlig kroppsholdning medvirket til at skuldrene sakte men sikkert ble betente. Oppsøkte fysioterapeut(2,5 år siden nå), ble anbefalt rehabilitering(rotator cuff osv) som gjorde vondt verre. Prøvde MR og akupunktur (2 år siden) som virket til en viss grad, men det ble like ille etter at jeg hadde trent litt overkropp igjen. MR viste ikke noe. Testet ut boksing, da jeg hadde hørt det var forebyggende, men det hadde ca. samme resultatet som akupunkturen. Oppsøkte personlig trener, osteopat og til og med healing for ca. 1 år siden. Det hjalp litt, men det fjerner ikke irritasjonen, til tross for at jeg gjør alle skadeforebyggende tiltak de anbefaler, samt spiser masse gurkemeie, ingefær og fiskeolje. Hver gang jeg føler at betennelsen er borte, så kommer den snikende tilbake med en gang jeg har løftet litt vekter, til tross for at jeg tar lave vekter og er påpasselig. Tok ny MR nå i sommer bare for å sjekke, og den viste ikke noe særlig, bare tegn til noe småtteri jeg visstnok ikke skulle bry meg om. Fikk to sprøyter med kortison fordelt på begge skuldrene for ca. 1,5 måned siden (over to ganger), og har siden det trent rolige rehabøvelser, men den jævla betennelsen sitter fast og nå er jeg rett og slett tom for ideer...

Skulle så gjerne ønske jeg kunne trene overkropp uten å bli holdt igjen av denne sykt irriterende skaden. Er det noe håp for meg? Har lagt så mye penger, blod, svette og tårer i å bli frisk at det nesten er tragikomisk! Hadde satt enormt stor pris på et tiltak, opplegg, eller hva som helst som kanskje kan fjerne skaden en gang for alle :)

Annonse

Jeg trente rotator cuff med sånn gummistrikk. Den standardøvelsen hvor man får strikken fra siden i magehøyde, og beveger håndtaket vannrett til siden med albuen inntil kroppen hele tiden. Samme øvelsen tok jeg andre vei også, mener jeg å huske. Altså inn mot magen. 20 reps hver arm. Fysio nr. 2 sa at det var som en knute jeg bare strammet slik at det ble verre.

Det som er felles for alle PT'er og fysioer jeg har vært hos, er at samtlige sier det er dårlig kroppsholdning som i hovedsak er årsaken. Skuldrene lener seg liksom litt naturlig fremover. Har prøvd øvelser som skal bedre holdningen, både med vekter og i det daglige, men det har kun hjulpet marginalt.

Problemet er vel så å si avdekket, men de lærde har hatt forskjellige forklaringer. Det er så klart betennelse i skuldrene, som strekker seg ned i biceps, men også inn mot brystet og også bak ryggen har jeg fått forklart. Med andre ord peker den visstnok i alle retninger. Betennelsen har alltid vært sterkest i den "gropen" på fremsiden av skulderen. Kjenner smerte når jeg legger trykk på det punktet, eller ekstra sterk stølhet dersom jeg har trent benk.

Hva viste MR? Hvor var eventuell hevelse/betennelse? "som du ikke skulle bry deg om". Dette kan gi en god indikasjon på hva som evt. har sviktet. F.eks er det vanlig å se hevelser eller betennelser av supraspinatus, ettersom humerus klemmer opp mot acromion. SLAP, bursitt og RC tears er vanlige utfall av dette...

I min erfaring kan helt klart kroppsholdning være en contributor til hvorfor RC slutter å fungere optimalt, spes. om man har vært lite aktiv tidligere. Men at hodet til humerus (altså armens hode) eleverer i socket eller glir frem (mest vanlige problemene) er helt teknisk sett et mekanisk problem, da dette skal holdes stabilt og sentrert av støttemuskulatur.

Spørsmålet blir, hva har sviktet og hvilke kompensasjoner har forekommet i etterkant, og dette kan jeg ikke svare på uten å ha sett på deg.

Generelle tester som du kan foreta deg, om du er litt oppegående, er å kontrollere intern vs ekstern rotasjon både styrke og mobilitet. Teknikken må være plettfri, og kun humerus skal rotere. Det skal ikke være jukking eller lignende. Jeg foretrekker IKKE å brukke strikk, da dette ikke er målbart og fordi strikkens belastning åpenbart skifter seg etter hvor langt den strekkes. Kabelrack med pulley synes jeg fungerer bra.

*Adekvat* mobilitet for skulderleddet ift styrketrening har jeg anekdotisk funnet at bør være minst 50-60 grader ekstern rotasjon og 100ish grader intern rotasjon. Enkelt fortalt bør du kunne løfte armen litt bak ryggen, og rotere armen ca 60 grader ut til siden. Om du f.eks har 90 graders ekstern rotasjon så kan det peke på subscapularis inaktivitet, som ville forklare mye ift de symptomene du beskriver.

Et annet problem som kan oppstå er at supraspinatus (abduktor) ikke fungerer som den skal. Resultatet av dette vil være deltoid som kompenserer, og nok en gang, drar humerus ut av sentrering (samme prinsipp som ovenfor).

Det du beskriver høres for meg ut som enten humeral anterior glide eller typisk AC impingement, som nevnt tidligere. Viktig å kontrollere både styrke og mobilitet for å peile seg inn mot dysfunksjonene.

Regner med at dette ble mye informasjon for deg, og i så fall kan det være lurt å oppsøke en sportsfysio eller lignende. Gjerne noen som driver med SFMA, manuell muskeltesting og den slags.

Først av alt takk for fyldig svar :) Forstår dog ikke alle de latinske ordene og uttrykkene da :p

MR nr. 1 viste ingenting. MR nr. 2 fikk jeg av legen på telefon, så kanskje jeg må spørre han igjen om jeg kan få en presis beskrivelse.

I det siste har jeg vært på et program som går ut på å varme opp med LAX-ball og løping, og så starte med lying db external rotation. Sjekket et film på youtube og tror jeg har brukt for stor vinkel i denne øvelsen! Kan det være såpass ufordelaktig at det har gjort skaden verre?

Videre tar jeg "incline db scapula retractions into shoulder extensions", t-raises, db floor press + incline db rows (supersett) og evt seated lateral raises, men av sistnevnte får jeg smerter så den dropper jeg som regel (eller kjører bare 1kg). PT'en som ga meg dette programmet var dyktig, men litt uerfaren.

Har gjort dette tre ganger per uke, men jeg kjenner at betennelsen er der, og noen ganger merker jeg at øvelsene gjør vondt i betent område.

En av mange øvelser han viste meg var push up plusses, men har ikke gjort det fast. Bør ha det som fast øvelse fra nå av også da. Intern rotasjon kan jeg ikke huske sist jeg gjorde... Men det høres litt for "lettvint" ut at det er kun disse to øvelser som mangler for at jeg skal bli frisk, eller..?

Hva som mangler er umulig for meg å svare på uten å ha sett på deg. Men svak subscapularis (intern) og serratus anterior (protraksjon scapulae) er veldig vanlig, og fører ofte til problemer.

Om du gjør retraksjon og ext rotasjon så ville jeg personlig helt klart ha tatt med ovennevnte også.

I følge Charles Poliquin så bør ext rotator være minst sterk nok til å rotere 10% av max 1rm i horizontal press/drag (f.eks benk eller sittende roing) med 8 reps, og 13% intern rotasjon 8 reps (30% sterkere intern rotasjon i følge Bill Hartman).

Si du har 140 i benken.

Ext rotasjon minimum 8 reps 14kg (140*0.1)x8

Intern rotasjon minimum 8 reps 18kg (140*0.13)x8

Greit utgangspunkt for styrke i RC

Ok! Men bare for å ha det på det rene, det er alltid håp om å bli frisk igjen?

Vet liksom ikke hva jeg konkret skal gjøre. Har hatt tre fysioterapeuter, en osteopat, 1 PT og mange akupunktører. Ingen har fått meg der jeg vil være, og nå ser jeg ikke lys i tunnelen lenger. Skal jeg teste ut sportsfysio da, eller? Hva har denne vedkommende som de andre ikke har?

Aller helst skulle jeg bare funnet frem til en legende som har 40 års erfaring med å rette opp skulderskader ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...