Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å få et problem med kramper i konkurranser. I år har jeg løpt Sentrumsløpet, Birkenløpe og sykle Birkenrittet i går. Jeg forberedte meg godt, spiste hvert 20 minutt i begynnelsen og så hvert 30 minutt. Jeg har sykle lengre distanser enn Birken i år, uten å få krampe. Jeg føler jeg har mye mer å gi energimessig og har hatt rolig puls.

Neste utfordring er Oslo Maraton, første gang jeg skal løpe den distansen. Hva kan jeg gjøre annerledes for å unngå kramper?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/31155-krampe-i-konkurranser/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Årsaken til kramper er omdiskutert, men mykje tyder på at det er neuromuskulær overbelastning som gjer at musklane trekker seg saman ukontrollert. Dersom du ikkje er plaga med krampar på trening i konkurransefart (og tid), kan det godt hende at krampane kjem av for høgt spenningsnivå på konkurransedagen. Isåfall kan avspenning og mentalisering hjelpe. Når eg går på ski (altså i konkurranse), har eg lett for å få krampe viss det er dårlege spor. Då blir det statisk belastning for å halde balansen, og kombinert med høg intensitet og spenningsnivå blir det for mykje for nervesystemet.

har du prøvd å forebygge det gjennom kosthold/tilskudd? Ofte kan det hjelpe å få i seg mer magnesium, kalium og evt. tilskudd av diverse salter/mineraler underveis, og i forkant av langt ritt/løp. Crampfix (tror jeg det heter!) brukes av mange mannelige utholdenhetsutøvere som jeg kjenner til, og fungerer bra. Selv sliter jeg heldigvis ikke med kramper, så har lite personlig erfaring å dele. Men kjæresten sliter, særlig i varmen.

Generelt er det flere menn enn damer som opplever kramper, og mye av grunnen (tror jeg, i alle fall) er at mannfolk ofte svetter mer enn kvinner og dermed mister mer vann (og da også salt/mineraler). Da er det lettere å oppleve kramper enn om en har balanse i saltene. Så jeg vil anbefale deg å prøve cramfix - tas dagen før konkurranse + på dagen. I tillegg kan du forsøke å øke inntaket av kalium - og magenesiumrim mat. (Mange av guttene jeg syklet med før helte i seg litervis av farris dagen før ritt... placebo-effekt eller ei så fungerte det påstod de!)

Og, les gjerne denne: http://www.friskogfunksjonell.no/hvorfor-far-man-krampe/ <-- mye nyttig =)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...