Gå til innhold

Hjelp med vekt.


Haavard

Anbefalte innlegg

Trenger hjelp med å gå ned i fettprosent og øke muskelmasse.

Jeg er en 13 år gammel gutt. Jeg trener hver dag med manualer (biceps, skuldre og triceps) og armhevninger, situps osv. Vil gjerne trene på helsestudio men det har aldersgrense 16år :(

Noen tips til hva jeg kan gjøre? Mat tips?

Høyde : 170 cm ca.

Vekt : 68-70kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først av alt, du er bare 13 år og alt for ung til å tenke på fettprosent og muskelmasse. Ut ifra din høyde og vekt ville jeg sett på deg som helt normal og du bør først av alt finne ut om hvorfor du vil gå ned i fett% og mer muskelmasse. Er det fordi DU virkelig vil det, eller fordi du vil bli mer godtatt eller imponere ANDRE?

Nå har det seg slik at hvis du vil gå ned i fett% så er det underskudd av kalorier som gjelder. Altså at du bruker mer kalorier enn du forbrenner. MEN...igjen..du er bare 13 år og som sagt HELT NORMAL! Hvis du vil tjøre noe annerledes eller fremdeles ikke er fornøyd, så tenk over det du spiser først og fremst. Etter du er i "mål" med kostholdet kan du fokusere på å være mer aktiv i hverdagen og f.eks jogge/gå turer i nærområdet eller skog og mark, eller du kan begynne på idrett slik som fotball/hpndball etc.

Du har et helt liv foran deg, og husk at Roma ikke ble bygd på en dag. Kroppen din er heller ikke utviklet skikkelig, noe som igjen kommer til å endre mye på kroppsfasongen din.

Vær fornøyd med det du ser i speilet, og nyt livet, for du har så vidt begynt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt forslag - selv om noen sikkert har noen mer vitenskapelige forslag:

Tren som du ønsker og liker noen år til. Du er i en fase kalt puberteten, og kroppen din forandres stadig, som regel innebærer dette noe valpefett. La naturen gå sin gang, så kommer du ut på andre siden med et bra grunnlag og en sunn kropp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt, du er bare 13 år og alt for ung til å tenke på fettprosent og muskelmasse. Ut ifra din høyde og vekt ville jeg sett på deg som helt normal og du bør først av alt finne ut om hvorfor du vil gå ned i fett% og mer muskelmasse. Er det fordi DU virkelig vil det, eller fordi du vil bli mer godtatt eller imponere ANDRE?

Nå har det seg slik at hvis du vil gå ned i fett% så er det underskudd av kalorier som gjelder. Altså at du bruker mer kalorier enn du forbrenner. MEN...igjen..du er bare 13 år og som sagt HELT NORMAL! Hvis du vil tjøre noe annerledes eller fremdeles ikke er fornøyd, så tenk over det du spiser først og fremst. Etter du er i "mål" med kostholdet kan du fokusere på å være mer aktiv i hverdagen og f.eks jogge/gå turer i nærområdet eller skog og mark, eller du kan begynne på idrett slik som fotball/hpndball etc.

Du har et helt liv foran deg, og husk at Roma ikke ble bygd på en dag. Kroppen din er heller ikke utviklet skikkelig, noe som igjen kommer til å endre mye på kroppsfasongen din.

Vær fornøyd med det du ser i speilet, og nyt livet, for du har så vidt begynt!

Jeg trener for å holde meg frisk og i form og bli sterkere egentlig, gjør det ikke for å imponere noen. Men er ganske vanskelig å passe på hva jeg spiser, fordi jeg spiser det jeg får servert til middag, og den lager jeg ikke selv! Noen tips? Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt forslag - selv om noen sikkert har noen mer vitenskapelige forslag:

Tren som du ønsker og liker noen år til. Du er i en fase kalt puberteten, og kroppen din forandres stadig, som regel innebærer dette noe valpefett. La naturen gå sin gang, så kommer du ut på andre siden med et bra grunnlag og en sunn kropp. :)

Tusen takk for svar! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hus at du som gutt ikke er ferdig utviklet før et lite stykke over 20år. Først da ser du hvilken "manne-kropp" du får. ( med tanke på muskler, styrke, etc)

Ikke for at det kanskje er en trøst nå!

Meanwhile: gjør det du synes er morro! Fotball, løping, lagidrett eller solo- det du liker! Dette gir deg muskler og bygger en sterk og sunn kropp som skal holde deg på beina i forhåpningsvis rundt 70-80 år til!

Ps. Om du vil trene litt tøft, gå for kampsport, for eksempel thaiboxing. Er du aktiv spiller det ikke så mye rolle hva familien din lager til middag. Synes DU det er lite grønnsaker i maten, så kan du jo begynne lage middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med han over meg. Vis du vil bli sterk og holde deg i form. Dropp vektene grunnet alderen på 13 år. Begynn på kampsport, fotball. Hva enn du måtte ønske og nyt livet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...