Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en 40+ mann som nylig har begynt å spille basketball en time hver onsdag kveld. Jeg har spilt basketball i hele mitt liv, men de siste 7-8 årene har jeg ikke vært særlig aktiv. Nå er det sånn at etter hver trening er jeg stiv og støl de to-tre neste dagene. Spesielt knær og hofter er vonde, men også korsrygg, rumpe og lår.

Jeg ser jo det åpenbare her, at jeg må trene mer - spørsmålet mitt er hvordan?

Jeg har ingen basketballalternativer andre dager i uken så det må bli egentrening. Hva er da best?

Styrke? Løping? Tur i skog og mark?

Jeg trenger altså hovedsaklig å bli bedre trent fra korsryggen og ned, på en måte som gjør at jeg tåler basketball bedre.

Forslag?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30934-st%C3%B8l-etter-trening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Greia er at du blir støl av aktivitet som kroppen ikke er vant til. Hvis du spiller basketball én dag i uka så kan det muligens være litt for sjeldent til at kroppen din rekker tilpasse seg særlig. Da blir du støl.

Det beste er å gjøre samme aktivitet oftere, men hvis det er vanskelig så kan du supplere med lignende aktivitet. F.eks. en joggetur med der du også gjør noen intervaller. Basketball er jo gjerne litt sånn vekselsvis full fart og rolig. Litt styrketrening er sikkert ikke å forakte, det gjør godt for alle ;) Det kommer an på interesse og tid og alt det der.

Her har du en artikkel om stølhet som er verdt å lese. Den er riktig nok rettet mot styrketrening, men det er god info likevel: http://pjmedia.com/lifestyle/2014/06/19/why-being-sore-doesnt-mean-youre-getting-stronger/?singlepage=true

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...