Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Etter at jeg begynte å trene, spesielt etter at jeg har løpt, så opplever jeg skikkelig smerte under korsryggen på den ene siden. Det minner mye om når jeg hadde bekkenløsning under graviditeten (4 år siden). Kjennes ut som beina gnisser mot hverandre.. Noen andre som har opplevd det samme, og som kanskje har noen tips til hvordan man kan unngå det? jeg klarer ikke gå når det blir sånn.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30853-bekkenl%C3%B8sning-lignende-symptomer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok. Dessverre vanskelig å si noe helt sikkert, men vanlig problem er at:

* Transversus abdominus ikke aktiverer som den skal (den indre magemuskelen. Den holder Illium på plass, og aktiveres blant annet når du lager et vakuum med magen. Denne skal være mildt aktiv hele tiden, både for korrekt pust og stabilisering av Illium)

Illu_trunk_muscles.jpg

* Piriformis enten for svak ELLER for stram (det merker man fort ved stretching, denne er festet til sacrum, og er en stabilisator av sacrum samt en utoverrotator av femur (lårbeinet))

figure1_8_08.jpg

piriformis-muscle3.jpg

* Gluteus maximus (rumpemuskulatur) ikke aktiverer som den skal, og fører til at piriformis må overarbeide som en ekstern rotator. Kronisk stramhet og SIJ problematikk medfølger ofte.

* Ekstremt stramme hamstrings (hindrer god hoftefunksjon, som igjen hemmer glute max i å virke optimalt)

hamstring.jpg

Kan dette stemme?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...