Gå til innhold

Klarer ikke gå ned i vekt


kvinne

Anbefalte innlegg

Jeg er 19 år, 174 høy og vekt på 90 kilo. Jeg trener alt fra 4 til 10 ganger i uken (på skolen, håndballtrening), men klarer aldri å gå ned i vekt! Målet mitt er å gå ned til 70-75 kilo og bli mye strammere. Jeg løfter vekter minst 3 ganger uken, men har for mye fett på kroppen! Jeg har et sånn passe sunt kosthold, men kunne vert bedre! På kalorikalkulatoren har jeg et energiforbruk på 3300 kcal daglig. Hvor mange kcal bør jeg spise daglig, og hvordan burde jeg legge opp treningen?

Ønsker så veldig å bli "bikiniklar" til sommeren! :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med WANS. I første omgang kan du prøve å ligge på 2000-2500, siden det høres ut som du trener en del. Kommer sikkert flere kvalitetssvar etter hvert :)

Gjør som Natalie sier, start en plass med kosthold på ca 2000-2500kcal..Og så ser du åssn kroppen reagere og så justerer du ned etter hvert om det trengs.

Hvis du skriver opp hva du normalt eter i løpet av en dag er det lettere å se "feilen"

Vil påstå at setter du ståvilja til kan du gå ned om så 20kg til sommern..Alt etter ønskelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3300? synes det var litt mye jeg... hva spiser du feks ila en dag?

forkost

3 skiver med skinke, ost, paprika, agurk

lunsj

3 skiver/knekkebrød med det samme, eller så blir det et horn i kantina

mellommåltid

litt frukt, skyr eller varmer middag fra dagen før

middag

taco, kjøttkaker, pasta, kylling

kveldsmat

3 knekkebrød

så blir det desverre en sjokolade her og der, men er bestemt og 110% på å kutte og endre på alt det nødvendige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som Natalie sier, start en plass med kosthold på ca 2000-2500kcal..Og så ser du åssn kroppen reagere og så justerer du ned etter hvert om det trengs.

Hvis du skriver opp hva du normalt eter i løpet av en dag er det lettere å se "feilen"

Vil påstå at setter du ståvilja til kan du gå ned om så 20kg til sommern..Alt etter ønskelig

forkost

3 skiver med skinke, ost, paprika, agurk

lunsj

3 skiver/knekkebrød med det samme, eller så blir det et horn i kantina

mellommåltid

litt frukt, skyr eller varmer middag fra dagen før

middag

taco, kjøttkaker, pasta, kylling

kveldsmat

3 knekkebrød

så blir det desverre en sjokolade her og der, men er bestemt og 110% på å kutte og endre på alt det nødvendige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det kanskje også lett å tro at man trener tyngre en hva som er virkeligheten på kalorikalkulatoren :wub: for jeg tror man skal trene myyye for å ha er forbruk på 3300 kcal som jente?

ja eg vettikke! men har kjøpt pulsklokke for å få motivasjon og brukte belte i 5 dager og fikk gjennomsnittet... men kan ver det også blir feil. Men trener hard styrketrening og er langt mye sterkere en alle jentene på skolen og di jeg trener med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ca. 50% proteiner og kjører midlertidig faste. Sulten er ganske fraværende og for øyeblikket må jeg passe meg så jeg ikke spiser for lite. Fokuser på de tunge baseøvelsene og kutt heller ut de mindre viktige øvelsene.

Hva er de tunge baseøvelsene? Jeg trener knebøy, benkbress, endel i trx men ellers blir det veldig mange småøvelser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er de tunge baseøvelsene? Jeg trener knebøy, benkbress, endel i trx men ellers blir det veldig mange småøvelser

Knebøy og benkpress er to av "de tre store", den siste er markløft. Legg også til nedtrekk, beinpress og militærpress så har du et bra grunnlag med baseøvelser. Mange isolasjonsøvelser vil ha liten hensikt i ditt tilfelle, og du kan med fordel bytte dem ut med markløft osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knebøy og benkpress er to av "de tre store", den siste er markløft. Legg også til nedtrekk, beinpress og militærpress så har du et bra grunnlag med baseøvelser. Mange isolasjonsøvelser vil ha liten hensikt i ditt tilfelle, og du kan med fordel bytte dem ut med markløft osv.

Det skal jeg gjøre! Tusen takk for svar og hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil du ned til 70-75 kg må du være streng med deg selv, en sjokolade her er ikke tillatt (mange kcal i bare en liten sjokolade) må du tenke. Er du med venner og ser film etc etc kan du ikke hive deg over pizzaen og potetgullet de har satt frem, sånn er det bare men lover deg! Det er verdt det :) Og du kommer sikkert til få kommentarer pga det. Ferdigmat/halvfabrikat mat er ikke ønskelig, istede for kjøttdeig spis karbonadedeig osv, istede for ost ta ekstra skive med kyllingpålegg osv.

Bruk diett.no og skriv ned hver dag hva du spiser (registrer deg på siden så får du lagra alt du skriver), legg deg på 2200kcal først og se åssn du reagerer i løpet av 2-3uker, går ikke vekta nedover gå ned til 2000kcal feks. Nå aner jeg ikke hvor mye skinke du bruker på skiva, men spis feks kylling/kalkunpålegg.. Du må opp i proteiner! Sliter du med det så er kesam mager, cottage cheese, egg osv bra og lett å få i seg. Istede for knekkebrød få i deg feks 50gram havregryn + proteiner (egg, kesammager, cottage cheese, proteinshake). Enkleste og beste måten som jeg nevnte over er å skriver ned hver dag hva du spiser og regne ut, eller skrive inn på feks diett.no så regner siden det ut for deg (der kan du også skrive inn kjønn,vekt,høyde, aktivitetsnivåer i løpet av dagen, nåværende vekt og ønsket vekt innen en viss dato så regner den ut "ish" hva du må ligge på i kcal). Ble veldig røflig skrevet men håper du fikk noen pekepinner. Viktigste er at du er disiplinert og at du skriver ned det du spiser. Beste er å ha en fast matplan man følger, da blir utskjeingene lettere å unngå. Jeg mener at det er "enten gjør man det, ellers ikke", ingenting midt i mellom. Er bare 5-6 mnder av livet ditt ;) Du vil ikke angre på at du var streng med deg selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ned til 70-75 kg må du være streng med deg selv, en sjokolade her er ikke tillatt (mange kcal i bare en liten sjokolade) må du tenke. Er du med venner og ser film etc etc kan du ikke hive deg over pizzaen og potetgullet de har satt frem, sånn er det bare men lover deg! Det er verdt det :) Og du kommer sikkert til få kommentarer pga det. Ferdigmat/halvfabrikat mat er ikke ønskelig, istede for kjøttdeig spis karbonadedeig osv, istede for ost ta ekstra skive med kyllingpålegg osv.

Bruk diett.no og skriv ned hver dag hva du spiser (registrer deg på siden så får du lagra alt du skriver), legg deg på 2200kcal først og se åssn du reagerer i løpet av 2-3uker, går ikke vekta nedover gå ned til 2000kcal feks. Nå aner jeg ikke hvor mye skinke du bruker på skiva, men spis feks kylling/kalkunpålegg.. Du må opp i proteiner! Sliter du med det så er kesam mager, cottage cheese, egg osv bra og lett å få i seg. Istede for knekkebrød få i deg feks 50gram havregryn + proteiner (egg, kesammager, cottage cheese, proteinshake). Enkleste og beste måten som jeg nevnte over er å skriver ned hver dag hva du spiser og regne ut, eller skrive inn på feks diett.no så regner siden det ut for deg (der kan du også skrive inn kjønn,vekt,høyde, aktivitetsnivåer i løpet av dagen, nåværende vekt og ønsket vekt innen en viss dato så regner den ut "ish" hva du må ligge på i kcal). Ble veldig røflig skrevet men håper du fikk noen pekepinner. Viktigste er at du er disiplinert og at du skriver ned det du spiser. Beste er å ha en fast matplan man følger, da blir utskjeingene lettere å unngå. Jeg mener at det er "enten gjør man det, ellers ikke", ingenting midt i mellom. Er bare 5-6 mnder av livet ditt ;) Du vil ikke angre på at du var streng med deg selv

Er klar over at jeg må kutte alt av pizza, sjokolade og resten. Men dette er noe jeg vil så inderlig og skal klare å fullføre det! Skal registrere med på diett.no! takk for tipset :)

Takk for matrådene og er noe jeg skal følge!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynnte på 90 kg i september jeg veier 75 nå, har gått ned ca 0,5 -0,9 kg i uken ved å redusere kcal til mellom 1500-1700 om dagen. har trent spinning annen hver dag siden jeg begynnte. nå er jeg på opptrapping til styrke og cardio 6 dager i uken. har kuttet ned på karbo-kcal og økt tilsvarende på protein-kcal pga treningsmengden. det er knalltøft, men fungerer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynnte på 90 kg i september jeg veier 75 nå, har gått ned ca 0,5 -0,9 kg i uken ved å redusere kcal til mellom 1500-1700 om dagen. har trent spinning annen hver dag siden jeg begynnte. nå er jeg på opptrapping til styrke og cardio 6 dager i uken. har kuttet ned på karbo-kcal og økt tilsvarende på protein-kcal pga treningsmengden. det er knalltøft, men fungerer:)

ååj, det er jo veldig bra og på så kort tid:) Veldig imponert! Dette er noe som hjelper å hørre, og gir meg motivasjon om at det går ann! Håper det er noe jeg også kan klare! Hva spiser du normalt iløpet av en dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste bare brød før omtrent. Men det har jeg kuttet ut helt nå, og spiser havregrynsgrøt, egg eller skyr blant annet i stedet for. Når man kutter ut brød som har så mye karbohydrat, så vil kanskje søtsuget forsvinne også. Spiser du mer proteiner, blir du mer mett og slipper småspising blant annet :)

Til middag spiser jeg f.eks kyllingfilet med forskjellig krydder og wok classic eller blomkål og brokkoliblanding, med sursøtsaus, det er nydelig!! Dropp pasta og ris, det er like godt uten! og det kommer fra ei som har hatt spaghetti og kjøttdeig som favorittmat hele livet :p Jeg trodde det skulle bli verre og droppe det, men det har gått overraskende bra:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ååj, det er jo veldig bra og på så kort tid:) Veldig imponert! Dette er noe som hjelper å hørre, og gir meg motivasjon om at det går ann! Håper det er noe jeg også kan klare! Hva spiser du normalt iløpet av en dag?

spiser 5-6 måltider om dagen:

frokost/kvelds: spiser jeg gjerne en omelett med masse grønnsaker og skinke.hvis jeg er skikkelig lat tar jeg meg en halv cottage cheese med sukrin og kanel.

mellommåltid/kvelds: cottage cheese med sukrin og kanel. kesam med frosne bær og proteinpulver. en frukt som inneholder ca 100-150 kcal. (appelsin/eple/pære/banan) skyr, hvis jeg ikke er sulten, evt før og etter trening en proteinshake. ca 20 g protein.(150 kcal)

middag: passer bare på at den ikke overstiger 600 kcal, men den bør inneholde masse grønnsaker, lite pasta/ris (helst fullkorn)

spiser ikke poteter eller brød, ganske enkelt fordi jeg ikke liker det noe særlig, og så er det sjukt mange kcal!)

;)

det viktigste er å ikke gå lavere enn det kroppen/organene dine bruker, og jeg har fått regnet ut at ved min høyde(172)/vekt(75) så er det ca 1600 kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...