Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg begynte på Keto dietten i går og har noen spørsmål i den sammenheng.

1. Får man ikke full effekt av dietten dersom man får i seg for mye proteiner?

2. Matplan er noe jeg sliter med. Kan noen komme med noen eksempler? I dagforeksempel spiste jeg:

frokost- 3 egg og 5 skiver ost

mellommåltid- tunfisk i olje og 2 ost skiver

lunsj- kyllinglår

Middag- 4 egg stekt i masse smør, cottage cheese go 6 skiver ost. Et glass pepsi max (klarte ikke drikke held glasset)

Ifølge Lifesum appen så har jeg fått i meg 177g protein, 135g fett og 6g carbs.

Noen som kan komme met noen tips på hva de mener jeg eventuelt gjør bra og hva jeg bør endre eller legge til. I går når jeg startet fikk jeg i meg veldig mye grønnsaker da gikk det i brokkoli og blomkål, isbergsalat, agurk og tomat. Så jeg vet at jeg burde få i meg mer av dette.

Etter første dag i går så viste ketostix lyserosa på kvelden.

I dag morges var den mørk lilla

Har ikke testet i kveld enda, men håper å enda være i ketose.

Jeg skjønner ikke helt hvordan man gjør om disse grammene til prosent osv. Så hvis noen kan foreksempel fortelle meg hvor mye dette var i dag, ville det vært fint.

Skal ned ca 20-30 kg.

Siste spørsmål er om noen vet hvor raskt man bør merke på vekta at denne dietten funker?

Jeg er EKSTREMT obs på carbs, i form av at jeg ikke vil over 15g om dagen. Men hvor viktig blir det med de andre faktorene proteiner og fett. Vet man ikke trenger å telle kalorier, så jeg "teller" bare carbs nå i begynnelsen. Men litt hjelp er fint. Har lest OVERALT på nettet, men ingen med nøyaktig samme problemstilling som meg.

Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30773-keto-dietten-hjeeelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du først skal ha det jævlig med å droppe karbs kan du likesågodt droppe fettet også, pmsf-style.

Hvis du spiser for mye proteiner tar det lengre tid å gå ned i vekt, så enkelt er det.

På lavkarbo bør du merke det første uka, men det blir å være vannvekt for det meste.

Hvis du først skal ha det jævlig med å droppe karbs kan du likesågodt droppe fettet også, pmsf-style.

Hvis du spiser for mye proteiner tar det lengre tid å gå ned i vekt, så enkelt er det.

På lavkarbo bør du merke det første uka, men det blir å være vannvekt for det meste.

Å herregud.

Ok, jeg vil ha vitenskapelig dokumentasjon på påstandene om hvorfor det skal droppes fett og gå over på PMSF og hvorfor det tar lengre tid å gå ned i vekt med mer proteiner. Begge disse påstandene er meg bekjent ikke dokumentert i solid vitenskap.

Hei,

Jeg begynte på Keto dietten i går og har noen spørsmål i den sammenheng.

1. Får man ikke full effekt av dietten dersom man får i seg for mye proteiner?

2. Matplan er noe jeg sliter med. Kan noen komme med noen eksempler? I dagforeksempel spiste jeg:

frokost- 3 egg og 5 skiver ost

mellommåltid- tunfisk i olje og 2 ost skiver

lunsj- kyllinglår

Middag- 4 egg stekt i masse smør, cottage cheese go 6 skiver ost. Et glass pepsi max (klarte ikke drikke held glasset)

Ifølge Lifesum appen så har jeg fått i meg 177g protein, 135g fett og 6g carbs.

Noen som kan komme met noen tips på hva de mener jeg eventuelt gjør bra og hva jeg bør endre eller legge til. I går når jeg startet fikk jeg i meg veldig mye grønnsaker da gikk det i brokkoli og blomkål, isbergsalat, agurk og tomat. Så jeg vet at jeg burde få i meg mer av dette.

Etter første dag i går så viste ketostix lyserosa på kvelden.

I dag morges var den mørk lilla

Har ikke testet i kveld enda, men håper å enda være i ketose.

Jeg skjønner ikke helt hvordan man gjør om disse grammene til prosent osv. Så hvis noen kan foreksempel fortelle meg hvor mye dette var i dag, ville det vært fint.

Skal ned ca 20-30 kg.

Siste spørsmål er om noen vet hvor raskt man bør merke på vekta at denne dietten funker?

Jeg er EKSTREMT obs på carbs, i form av at jeg ikke vil over 15g om dagen. Men hvor viktig blir det med de andre faktorene proteiner og fett. Vet man ikke trenger å telle kalorier, så jeg "teller" bare carbs nå i begynnelsen. Men litt hjelp er fint. Har lest OVERALT på nettet, men ingen med nøyaktig samme problemstilling som meg.

Takk for hjelpen :)

Har du lest ketolyseboka?

På denne dietten skal du spise ca 1-1,5 gram protein pr kg kroppsvekt og ca 1-1,5gram fett pr kg kroppsvekt, eller ca 75% av daglig inntak næring.

1 gram protein = 4 kcal

1 gram karbo = 4 kcal

1 gram fett = 9 kcal

I dag har du altså spist 177x4 = 708 kcal, 6x4 = 24 kcal og 135x9= 1215 kcal = 1947 kcal.

Det er 708/1947 = 36 prosent protein, 24/1947 = 2% karb og 62% fett

Grønnsaker kan du stort sett spise de mengder du vil av, og det bør du også gjøre da de er kilder til vitaminer, mineraler og viktige næringsstoffer.

1. Kortere tid på diett.

2. Kalorier, skrev ikke mer, skrev for mye

Begge to er særdeles godt dokumentert.

Man anbefaler bare ikke PSMF. Bare indikasjonen på at man anbefaler ett menneske med ett overvektsproblem å gå på en diett som ikke bare eliminerer ett, men TO makronæringsstoffer burde klassifiserer som straffbart.

Proteiner er det makronæringsstoffet med høyest termisk effekt, dvs ett høyere inntak av protein gir bedre resultater både med tanke på muskeltap og med tanke på at det koster kroppen mye å omsette proteinene. Derfor gjør det ingenting å ha ett høyt inntak av proteiner, dog er det forskjell på ,1,5gram pr kroppsvekt og 5 gram pr kroppsvekt.

Påstandene dine er ikke dokumentert i vitenskapelig forskning.

Annonse

Man anbefaler bare ikke PSMF. Bare indikasjonen på at man anbefaler ett menneske med ett overvektsproblem å gå på en diett som ikke bare eliminerer ett, men TO mikronæringsstoffer burde klassifiserer som straffbart.

Proteiner er det makronæringsstoffet med høyest termisk effekt, dvs ett høyere inntak av protein gir bedre resultater både med tanke på muskeltap og med tanke på at det koster kroppen mye å omsette proteinene. Derfor gjør det ingenting å ha ett høyt inntak av proteiner, dog er det forskjell på ,1,5gram pr kroppsvekt og 5 gram pr kroppsvekt.

Påstandene dine er ikke dokumentert i vitenskapelig forskning.

1. Det er jo akkurat pga. Av overvektsproblemet at man er på diett i utgangspunktet, og for å bruke din retorikk er det ingen vitenskapelig sokumentert.

2. Har aldri sagt det gjør noe med et høyt proteininntak, termisk effekt er totalt usaklig mtp. Hva poenget mitt var, du kan like gjerne si at vann er vitkig.

3. Hva er ikke dokumentert med vitenskaplig forskning, at man går fortere ned i vekt på mindre kalorier? Påstandene dine er ikke bare ukorrekte, de er tåpelige.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...