Gå til innhold

Knebøy program


Lebbe

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har trent i et halvt år med calisthenics, men har ikke trent noe bein:blush:. Jeg tenker å hoppe på et knebøy program men vet ikke så mye, så det har vært fint om dere kunne komme med noen anbefalinger fra programmer dere hadde kjørt.

Jeg er 18 år, 175cm høy og veier 68-70kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilke mål har du?

Hvordan var dette kroppsvekt-programmet du brukte tidligere? Hvor i landet bor du? Vet du om det er noen vektløfter- eller styrkeløft-klubber i nærheten av der du bor?

Er du villig til å sette av den tiden som trengs for å lære deg knebøy /markløft /frontbøy?

Jeg vil nok anbefale deg å snuse på Starting Strength, et fullkroppsprogram med veldig god fokus på knebøy Jeg vil påstå at en runde med dette vil fikse det meste kroppsvekt-programmet ditt ikke tok tak i, og mere til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurelius: Målet mitt er å bli sterkere i lårene uten å få noe unødvendig med muskler. Jeg fant på programmet selv, men det besto hovedsakelig av pull ups, push ups, dips, diverse mageøvelser og etter hvert muscle ups.

Jeg har allerede vært til en PT og lært meg teknikken i knebøy. Jeg tror ikke jeg trenger å melde meg inn i noe styrkeløft-klubb siden pappa har et powerrack og vekter som han ikke bruker lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurelius: Målet mitt er å bli sterkere i lårene uten å få noe unødvendig med muskler. Jeg fant på programmet selv, men det besto hovedsakelig av pull ups, push ups, dips, diverse mageøvelser og etter hvert muscle ups.

Jeg har allerede vært til en PT og lært meg teknikken i knebøy. Jeg tror ikke jeg trenger å melde meg inn i noe styrkeløft-klubb siden pappa har et powerrack og vekter som han ikke bruker lengre.

Knebøy kan fort bli en veldig teknisk øvelse,full av mange små ting(fotposisjon, fotvinkel,ryggvinkel,knetracking, mobilitet i ankel, legg, hofte, bekken, og skulder, håndposisjon, stangposisjon, dybde hvordan kan korrekt idenfiserer denne når den evt er nådd,og jo mer vekt du legger over ryggen,jo viktigere er det at du har kontroll på alle disse småtingene.Har man vekter tilsvarende kroppsvekta di på stanga, da har du mer enn nok å gjøre til å plutselig måtte huske på å dobbeltsjekke at tærne peker riktig vei og at knærne er der de skal og at du puster nok.

Derfor skal du neppe se bort ifra at du har mer å lære når det kommer til knebøy.

For programmering vil jeg anbefale dette;

Starting Strength . Hvis du følger programmet (står mer info HER) vil du få fremgang. "Dessverre" er det slik at det ikke er mulig å oppnå vesentlig økt maksimal styrke uten at muskelmassen reagerer tilsvarende, men du vil bygge langt mindre muskelmasse på et styrkeprogram enn på et kroppsbyggerprogram/muskelvolumprogram. Programmet inneholder og andre øvelser, som benkpress, skulderpress, markløft og power cleans. Disse bør og gjøres,da hele kroppen har godt av å være sunn,barsk og sterk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knebøy kan fort bli en veldig teknisk øvelse,full av mange små ting(fotposisjon, fotvinkel,ryggvinkel,knetracking, mobilitet i ankel, legg, hofte, bekken, og skulder, håndposisjon, stangposisjon, dybde hvordan kan korrekt idenfiserer denne når den evt er nådd,og jo mer vekt du legger over ryggen,jo viktigere er det at du har kontroll på alle disse småtingene.Har man vekter tilsvarende kroppsvekta di på stanga, da har du mer enn nok å gjøre til å plutselig måtte huske på å dobbeltsjekke at tærne peker riktig vei og at knærne er der de skal og at du puster nok.

Derfor skal du neppe se bort ifra at du har mer å lære når det kommer til knebøy.

For programmering vil jeg anbefale dette;

Starting Strength . Hvis du følger programmet (står mer info HER) vil du få fremgang. "Dessverre" er det slik at det ikke er mulig å oppnå vesentlig økt maksimal styrke uten at muskelmassen reagerer tilsvarende, men du vil bygge langt mindre muskelmasse på et styrkeprogram enn på et kroppsbyggerprogram/muskelvolumprogram. Programmet inneholder og andre øvelser, som benkpress, skulderpress, markløft og power cleans. Disse bør og gjøres,da hele kroppen har godt av å være sunn,barsk og sterk.

Ok, skal prøve meg på starting strength og dette meg ordentlig inne i teknikken i øvelsene, takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...