Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Har fått skikkelig vond fot i dag. Det er på grensen til at jeg klarer å gå på den. Jeg har ikke trødd over eller gjort noe som skulle skape akutte problemer.

Prehistorie: Har cerebral parese - med konsekvens redusert dorsalfleksjon (har ca 20% dorsalfleksjon), droppfot, plattfot og pronasjonsutfordringer. I de siste dagen har jeg lagt merke til at tråkket mitt har blitt vesentlig skeivere. Har hatt betennelsesproblemer før, men da i selve leggen, nå sitter det i foten, hovedsakelig i ankelledd.

Jeg tror den er betent. Hele leggen er ganske varm, det samme gjelder fot/ankelområde.Jeg har bestilt legetime i morgen, men i tro ånd mot internett, søker jeg kunnskap her

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30745-betent-fotankel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den er i ankelleddet og den irriterer...ankelleddet. Hele foten er skikkelig varm

Hvilken bevegelse irriterer, mente jeg. Regner med at alle bevegelser gjør vondt, etter det du beskriver.

Og er det riktig at en side ikke gjør mer vond enn den andre?

En del sener strekker seg rundt ankelen, tenker spesielt på peroneus longus og brevis, samt flexor hallucis, f. Digitorum longus og tibialis posterior. Gå over disse musklene med hendene og kjenn om de er ømme å presse på (musklene rundt leggen, ikke senene rundt ankelen)

Posisjonen til de forskjellige finner du på google.

Høres jo drøyt ut at dette skulle skje uten noen tilsynelatende grunn, kan være lurt å kontakte en lege. Allikevel er det ikke uvanlig å få problemer med føttene der hvor det er stramme legger.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30745-betent-fotankel/#findComment-1048190
Del på andre sider

Hvilken bevegelse irriterer, mente jeg. Regner med at alle bevegelser gjør vondt, etter det du beskriver.

Og er det riktig at en side ikke gjør mer vond enn den andre?

En del sener strekker seg rundt ankelen, tenker spesielt på peroneus longus og brevis, samt flexor hallucis, f. Digitorum longus og tibialis posterior. Gå over disse musklene med hendene og kjenn om de er ømme å presse på (musklene rundt leggen, ikke senene rundt ankelen)

Posisjonen til de forskjellige finner du på google.

Høres jo drøyt ut at dette skulle skje uten noen tilsynelatende grunn, kan være lurt å kontakte en lege. Allikevel er det ikke uvanlig å få problemer med føttene der hvor det er stramme legger.

Det er ikke så uvanlig for meg å ha stram legg og litt smerter i foten pga at jeg har CP, og som konsekvens også redusert dorsalfleksjon, droppfot, plattfot og mangel på støtabsorbasjon i tillegg til at jeg har vesentlig pronasjon. Men dette er annerledes. Det er ikke beinhinnebetennelse og ikke akillesbetennelse, for begge deler har jeg hatt før. Det er heller ikke plantar fascitt da jeg ikke har vondt under foten, men mer på ankelen, akkurat i "leddet". Hadde jeg ikke visst bedre, ville jeg sagt jeg hadde trødd over. Det har jeg ikke.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30745-betent-fotankel/#findComment-1048312
Del på andre sider

Annonse

Uvanlig eller ei, mer alvorlige symptomer kan komme over tid (som dette). Sjekk musklene jeg nevnte. Finner du ikke noe der, så vet jeg dessverre ikke. God bedring.

Det er en slitasjeskade som følge av min CP og dertilhørende problemer kombinert med mye bakkeløp på en kropp som er litt for tung. Har vært i røntgen :nailbiting:

Har blitt henvist til ortoped for å få laget en aprotese for droppfoten samt spesialbygde sko. Og eller mye hvile. Som passer meg dårlig nå som jeg endelig har kommet meg i en akseptabel treningsrutine igjen

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30745-betent-fotankel/#findComment-1048796
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...