Gå til innhold

Oppvarming til PHAT?


Thomas1990

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har trent mye, men dog litt ustrukturert i over ett år nå. Jeg har trent fast rundt 7 ganger i uken i flere måneder, men nå tenker jeg at jeg skal prøve å strukturere det litt mer. Jeg har bestemt meg på å prøve et treningsprogram som heter PHAT. 5 økter i uken kan passe meg bra.

Det jeg lurer på er om jeg skal ha noen oppvarmingssett på enkelte øvelser. Sann som dagen med tung overkropp; kjører jeg rett på med foroverbøyd roing 3 x 3-5, eller jobber jeg meg gradvis opp. Eller er det rett og slett generell dynamisk oppvarming som gjelder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville anbefalt både dynamisk oppvarming, og spesifikk oppvarming før du trener. Spesifikk oppvarming er så enkelt som at du tar et par sett i forkant med lavere vekter.

For eksempel stanga(20kg) x10 reps - 30kgx 5 - 50kg x5 hvis du har arbeidssett på 3x5 på 60kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker at jeg også har vært litt dum mot kroppen og kjørt like tunge sett hver trening, 5-9 ganger i uka, i altfor mange måneder. Burde jeg ha en slags de-load først, eller funker det bra å begynne rett på et program hvor det er lagt opp for økter med forskjellig intensitetsnivå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel gått for nybegynnerfeilen og trent litt for mye rett og slett. Jeg endret livsstilen totalt for 1.5 år siden da jeg fikk lungekollaps. Så nå som jeg er i god form og har overskudd er alt av aktivitet en "lek".

Men nå vil jeg altså strukturere treningen litt mer for å fokusere på resultater!

Men takk for gode råd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...