Gå til innhold

Trenger sårt ett treningsprogram!!


Ktrening

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ei jente på 18 år som veier alt for mye.. Jeg er 170 høy, Vekten min er på 100kg. Jeg har tenkt og gå inn for trening for fullt, og lurer på om noen kan sette opp ett treningsprogram for meg som UTGJØR FORSJELL! Hovedmål er og komme meg 25kg ned, samt at kroppen ser stram og fin ut. håper der en viten person der ute som vil hjelpe meg. På forhond tusentakk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med å ha bestemt deg for å gjøre en endring i livet ditt, dette er det første, og ofte det tyngste steget for å gå ned i vekt på en varig og sunn måte.

Jeg er ikke utdannet innen helse eller ernæring, men jeg har lagt merke til enkelte råd og vaner andre mennesker har brukt for å endre på vekten.

Det første du bør være klar over, er at om du vil ned i vekt, så vil de aller aller fleste få klart mest ut av å endre på kostholdet, enn å begynne å trene. (og enda mer ut av å gjøre begge to, men kostholdet har klart mest å si)

Det er mye lettere å ikke drikke den flasken med Coca Cola, enn å drikke den og måtte pine seg ut på to timer med jogging for å forbrenne kaloriene etterpå.

Mange starter med å skaffe seg en oversikt over hva de spiser i løpet av dagen /uka, og derifra se hvilke vaner man kan justere på. Om man f.eks er svært glad i øl og ser man drikker tre flasker hver dag, kan man prøve å kutte ned til to flasker hver dag, eller kanskje over tid prøve å redusere til å bare drikke øl på lørdager. Et lite grep som alene kan spare flere kilo, om du holder på lenge nok. Og samme prinsipp kan brukes på andre matvarer /matvaner og:)

Å gå ned 25 kg er fullstendig mulig, men jo mer drastisk du går inn for å gå ned i vekt, jo større er risikoen for å sprekke. Slow and steady wins the race. Et halvt kilo ned i uka er 100kg ned i løpet av et år, og er MYE lettere enn å gå holde på med enn å gå ned feks to kilo i uka. Ikke se på dette som en kur du skal holde på med i en måned/svært kort tid , da vil det ikke gå.

I starten vil jeg anbefale deg aktiviteter av typ gåturer og sykling eller svømming eller golf, hvis dette er noe du kan tenke deg, mange overvektige begynner med hard løping eller jogging på asfalt, som fort blir veldig tungt for knærne. Fitnessbloggen har et veldig fint nybegynnerprogram borte på treningsprogram - forumet, som jeg skulle tro vil passe deg ganske bra.

Jeg vil og anbefale deg å opprette en loggbok her på forumet, så vi får muligheten til å følge med på hvordan det går, og kanskje komme med innspill om det er noe du lurer på :)

Noe som og hjelper er å lære seg mer om kosthold og energiinnhold i mat, så man får litt mer forhold til hva man spiser. Jeg sier ikke du skal veie alt ned til grammet og regne kaloriinntak med fem desimaler, men en grov oversikt over hva du får i deg, gjør det enklere å ta positive matvalg i hverdagen.

Heia heia, dette klarer du! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...