Gå til innhold

Bedre kondis. Gjør jeg det riktig?


pokkumon

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ei jente på 24 år, veier 80kg, 167cm høy.

Jeg har begynt å varme opp rolig i 5 minutter, jogge i oppoverbakke i 20 sekunder, gå ned rolig i 10 sekunder, fortsetter til jeg ikke orker mer. Vanligvis etter 2 minutter (4 runder). Da går jeg rolig i 1 minutt, før jeg fortsetter. Driver på i ca 20 minutter, inkludert oppvarming.

Vil jeg få noe særlig utbytte av dette i forhold til bedre kondisjon? Tenkte å drive med dette 3-4 ganger i uken.

Kan legge til at jeg har fibromyalgi, er derfor veldig stiv, så noen ganger er det vondt å jogge over lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei jeg har også fibromyalgi, og jogging klarer jeg ikke. Hvorfor skal du ha opp kondisen din? Noe grunn til det? Men jeg har tenkt å prøve noe jeg leste i går. Altså sprint 1 min, gange i 2 min, gjenta en 5-8 ganger . Les om det her http://fitnessbloggen.no/forbrenn-mer-fett-med-hiit-trening/ Fungerer sikkert å bruke denne til å få opp kondisen din også, om ikke utgangspunktet ditt er å forbrenne fett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil jo få bedre kondis av det du gjør også. Å få bedre kondisjon så må du få opp pulsen, og det gjør du nok på den måten du også gjør det på. Men tenkte siden du har FM så er ikke jogging så optimalt, jeg føler meg som en stivstokk som løper:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil jo få bedre kondis av det du gjør også. Å få bedre kondisjon så må du få opp pulsen, og det gjør du nok på den måten du også gjør det på. Men tenkte siden du har FM så er ikke jogging så optimalt, jeg føler meg som en stivstokk som løper:p

Takker for svar :)

Yoga/uttøying er veldig gunstig for meg hvertfall :) blir bedre og bedre.Løping oppover bakke er også mye snillere for ben og føtter :)

Grunnen til at jeg vil få opp kondisen er jo for å ikke bli anpusten om man går opp ei trapp for eksempel :)

Vil jo også gjerne forbrenne fett også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fin start det du har begynt med nå (y) Etterhvert som kondisjonen bedrer seg kan du gjøre dragene lengre, med pauser på halvparten av dragtiden. Øk sakte og forsiktig sånn at du kjenner at kroppen din tåler belastningen.

For å få en fremgang når det gjelder kondisjon anbefales det minimum 2 økter i uken, helst tre. Første uken synes jeg du skal holde deg til to økter, øk sakte og gradvis på hyppighet ELLER mengde. Aldri begge deler samtidig.

Sakte økning og progresjon er et nøkkelord her for at kroppen din skal klare å venne seg til belastningen uten alt for mye smerte.

Om det er vanskelig å få til dette, hadde jeg tatt kontakt med en fysio som sammen med deg kan sette opp et fornuftig treningsprogram. Fysisk aktivitet er jo en viktig del av behandlingen for fibromyalgi, så absolutt bra at du ønsker å forbedre din kondisjon. Bare ikke gjør for mye for fort ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en fin start det du har begynt med nå (y) Etterhvert som kondisjonen bedrer seg kan du gjøre dragene lengre, med pauser på halvparten av dragtiden. Øk sakte og forsiktig sånn at du kjenner at kroppen din tåler belastningen.

For å få en fremgang når det gjelder kondisjon anbefales det minimum 2 økter i uken, helst tre. Første uken synes jeg du skal holde deg til to økter, øk sakte og gradvis på hyppighet ELLER mengde. Aldri begge deler samtidig.

Sakte økning og progresjon er et nøkkelord her for at kroppen din skal klare å venne seg til belastningen uten alt for mye smerte.

Om det er vanskelig å få til dette, hadde jeg tatt kontakt med en fysio som sammen med deg kan sette opp et fornuftig treningsprogram. Fysisk aktivitet er jo en viktig del av behandlingen for fibromyalgi, så absolutt bra at du ønsker å forbedre din kondisjon. Bare ikke gjør for mye for fort ;)

Takk for svar! Hadde mye motivasjon nå, så tenkte jeg skulle mer enn to ganger i uken, men da får jeg heller bare gå meg en tur i stedet da :) Er nok sant i det du sier, og ikke kjøre på i begynnelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...