Gå til innhold

Skokoladekake m/bringebærfyll (108kcal stykket)


Anbefalte innlegg

I går så jeg oppskriften på forsiden om sjokoladekake med kremfrosting og peanøttfyll. Laget et versjon med denne, men ønsket en variant som var med litt mindre fett. Samt noe litt friskere. Så i dag laget jeg en ny variant med bringebærfyll og sjokoladeglassur. Synes den ble så god at jeg ønsket å dele den med andre.

Hele kaken havner på ca 860 kcal med ish 25g fett, 42g karbs og 103g protein. Ett stykke blir 108kcal med 3,2g fett, 5,4g karb og 12,9g protein om man deler kaken i 8.

post-32115-14440983616422_thumb.jpg

Kaken:

40g Bakeprotein

20g Sjokolade/mocca/ish protein

70g SukrinGold

45g Sukrin

1 SS FiberHusk

50g Kakao

1 ts Bakepulver

1 Egg

2 Eggehviter

1 ss Kaffe

Halv ts vaniljeessens (Eller vaniljepulver, eller bare dropp det)

100g Mager kesam

120g Søtpotet

Bringebærfyll:

100g Bringebær

40g SukrinMelis

20g SukrinGold

40g Mager kesam

Sjokoladetopping:

45g Mager Kesam

20g SukrinMelis

10g SukrinGold

1ss Kaffe

15g Kakao

Rekkeføge:

Mørkok søtpoteten og mos til en gjevn mos. Visp egg og sukrinet sammen til eggedosis. Bland sammen søtpotetmosen, eggedosis og kesam. Mål opp tørrvarene og bland sammen med det bløte. Tilsett kaffe og vanilje essens. Rør til du har en gjevn blanding, hell i en kakeform med bakepapir i bunn, og sett i ovnen på 180grader i 20-25min.

Mens dette står i ovnen blander du ingrediensene til bringebærfyllet i en bolle, blander det sammen med en håndmixer og setter i kjøleskapet.

Gjør tilsvarende med sjokoladetoppingen og sett i kjøleskapet.

Ta kaken ut av ovnen, la den kjøle seg ned litt. Etter en stund ta frem en stor kniv og del kaken i to på midten, fyll med masse bringebærfyll og gomle resten av fyllet med skje. Dekk toppen og sidene av kaken med sjokoladetoppingen.

Sett i kjøleskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den så veldig god ut, men hvordan er konsistensen? Er den mer som "devils cake" eller er den mer som brownie? Har du forsøkt med miksen fra funksjonell mat? Jeg pleier å bruke den for å slippe å kokkelere så fælt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laget fyllet og trekket i går. For lite bringebær for min smak, så skal lage med mer neste helg. Til trekket tenkte jeg feil og hadde i en spiseskje med pulverkaffe - altså ikke kaffen, men pulveret. Ble veldig mye kaffesmak, men man våknet :p Det var i hvert fall veldig godt med en scoop med vaniljeprotein i trekket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den så veldig god ut, men hvordan er konsistensen? Er den mer som "devils cake" eller er den mer som brownie? Har du forsøkt med miksen fra funksjonell mat? Jeg pleier å bruke den for å slippe å kokkelere så fælt ;)

Litt sent å svare på det nå siden du allerede har bakt den. Beklager for at jeg er treig.

Jeg laget fyllet og trekket i går. For lite bringebær for min smak, så skal lage med mer neste helg. Til trekket tenkte jeg feil og hadde i en spiseskje med pulverkaffe - altså ikke kaffen, men pulveret. Ble veldig mye kaffesmak, men man våknet :p Det var i hvert fall veldig godt med en scoop med vaniljeprotein i trekket!

Er ikke så rart at den ble litt vel sprek med pulverkaffe, men da har man prøvd det også. Jeg lurer på om jeg endret størrelsen på oppskriften til bringebærfyllet fordi jeg hadde igjen alt for mye, men kanskje det ikke var så lurt. Jeg tenkte neste gang jeg skulle prøve å få laget et mer kremaktig fyll slik at det blir mer bringebær som du sier. Aldri nok bringebær. Artig at du prøvde den ut da, og si fra om du finner på mere lurt :D

Lagde den til kveldsmat for noen dager siden, den falt virkelig i smak!! Spiste over halve :D

Så kos at du likte den :giggle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...