Gå til innhold

Hvor mange uker på PSMF?


Soli

Anbefalte innlegg

Har gått 4 uker på PSMF og gått ned 9 kg. Jeg var veldig sløv og trøtt i begynnelsen, men før det gikk 3 uker fikk jeg en energiboost. Er det normalt? Føler meg overraskende opplagt til å ha gått på PSMF så lenge :-)

Jeg reiser til syden om ca 3 uker og tenker å fortsette på PSMF til da. (Så lenge formen holder seg fin). Den uka i syden vil jeg likevel passe på kalorimengden og unngå å legge på meg noe annet enn vann. Når jeg kommer hjem tenkte jeg å fortsette på PSMF 3-5 uker til.

Startvekt: 83 kg

Høyde: 163 cm

Kjønn: jente

Ønsket vekt: 55 kg

Jeg har ikke noen tvil på at jeg klarer å gjennomføre det. Men kan det være skadelig over så lang tid? Eller med andre ord, kan jeg få permanente skader av det? :-p Har fått mas av venner om at det er nærmest "livsfarlig" å gå ned mer enn 0,5 kg i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har de samme erfaringer som meg, har aldri følt meg mer full av energi enn da jeg begynte på PSMF. Nå har jeg et litt mer normalisert kosthold, men dropper det meste av brød, poteter, pasta & ris, og er like full av energi. Det er viktig å huske på å få i seg nok proteiner og trene litt styrke mens du holder på med dette. I praksis tvinger du din egen kropp i spise-seg-selv-modus, så det er helt klart at dette ikke er noe å drive med over lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært spekulert i energiboostet som ofte oppleves på PSMF og lavkarbo (komer ofte i løpet av uke 3) skyldes at kroppen da har forstått at her må det brukes av kroppens eget fett, og den må produsere nok fettforbrennende hormoner til å dekke behovet. Det tar ca 3 uker for den å produsere store nok mengder som gjør at mer enn nok fett brytes ned til energi og det dannes også ketonlegemer som fungerer ypperlig som hurtig drivstoff (ala sukker). Hjertet trives best med fett som energi, da den har ekstremt mange mitokondrier, der fett brytes ned til ATP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =xXx=

Velkommen til klubben:) oppdaget det samme selv;) så stinn av energi at forruten styrketrening måtte jeg løpe i tillegg for å få ut overskuddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...