Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann,

Ser at det nye nå om dagen er at man ikke trenger kardio på diett og at man fint kan bli ripped uten. Børge sier det, har sett en del her som sier det og Martin Berkhan er vel til dels enig, selv om han anbefalte raske gåturer mellom 45-90 minutt sist jeg hørte fra han.

Er det konsensus om denne oppfatningen? Og gjelder dette alle? Eller kan det være noen som trenger kardio som et push for å nå et lavt nivå på fettprosenten?

Min personlige erfaring er at det i hvert fall ikke er nødvendig i begynnelsen, men jeg mistenker at jeg selv kan trenge det på de siste kiloene.

Takk for svar. :)

Fortsetter under...

Det er faktisk veldig individuelt, men om du skal i konk. form så må man regne med at man må løfte på rumpa litt ekstra iløpet av dagen, da i form at HIIT eller at man generelt beveger seg mer.

Men generelt så er behovet for kardiotrening veldig liten. Bedre å regulere vektnedgang med maten etter min mening.

Men er det også individuelt på hva slags fettprosent dette slår inn?

Jeg har mer enn en gang nådd et punkt hvor jeg opplever at vektnedgangen sier stopp, men hvor jeg fortsatt har noen kilo igjen før jeg er fornøyd og da vil jeg uansett ikke være i konkurranseform. Nå har jeg nok en gang nådd dette punktet, men heldigvis uten å drepe meg selv, så jeg har en del å gå på fortsatt.

Skal jobbe i en ganske aktiv jobb i sommer, så satser på at det kanskje vil gjøre susen. :)

Vektnedgang går litt i rykk og napp til tider, spesielt når fettprosenten begynner å bli relativt lav. Men som sagt, veldig individuelt, og i noen tilfeller må man ta i bruk litt ekstra kardio som verktøy.

Aktiv jobb vil nok gi en del ekstra kcal-forbrenning ja.

For og brenne fett, må man ha kaloriunderskudd. Er ikke noe forskjell om underskuddet kommer fra løping, eller spise en brødskive mindre. Men på et tidspunkt kan det være lettere og trene kardio, enn og kutte enda mer på kaloriene.

Er ikke noe forskjell om underskuddet kommer fra løping, eller spise en brødskive mindre.

Er du helt sikker på dette?

Jeg er dessverre for dårlig opplest på vitenskapen rundt dette, men det sier jo at de siste lagene med spekk er de vanskeligste å bli kvitt og at det da kan være nødvendig med enkelte spesielle grep for å bli kvitt disse. For eksempel kardio.

Ellers leste jeg et studie i forbindelse med en artikkel jeg fant når jeg søkte på dette. Der satt de to grupper på diett. Angivelig samme underskudd, men den ene skapte det ved hjelp av kardio og den andre utelukkende gjennom kosten og et ganske lavt underskudd.

Jeg mener på resultatene var omtrent like, men forskjellen var at stoffskiftet ble merkbart nedregulert hos de som skapte underskuddet gjennom kostholdet alene.

For meg føles det også intuitivt mer rett å heller legge inn 'snill kardio' enn å gå ned til å spise 3 nøtter per dag (litt satt på spissen her).

Annonse

Søkte litt rundt på nettet nå og det ser ut som det er en ganske bred oppfatning av at kardio ikke er nødvendig.

Men når Børge sier at klientene hans ikke kjører kardio er det kanskje litt misvisende allikevel, da jeg vet at han nå om dagen liker å sette klienter på fullkroppstrening opp til 6 dager i uken. Så det er jo ganske mye aktivitet. :)

Kona er klient hos Børge, og hun kjører aldri LISS (low intensity steady state cardio) men noe forskjellige type sprint intervaller. Max 25 min med opp og nedvarming.

Fin artikkel av Menno Henselmans:

http://bayesianbodybuilding.com/the-cardio-comedown/

• 8 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...