Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg sliter med å få kontakt med musklene i øvre rygg etter pressøvelser og da spesielt dips og militærpress. Benkpress går noe bedre. Men typisk etter mp og dips så er det veldig vanskelig for meg å få skvist skulderene sammen og bak og få kontakt med musklene i roøvelser, facepulls osv. Nedtrekk og chins går bedre og får grei kontakt der.

Er det noen som har peiling på dette og vet hvilke muskler som kan vere stramme og som må tøyes? Er håpløst å trene øvre rygg etter pressøvelser og ja, jeg vet at jeg kan trene ryggen først og press etterpå men det er åpenbart et problem med mobiliteten her et sted. Håper på svar :)

Ole-Mats Moskvil feks?

Fortsetter under...

Øvre rygg? Pressøvelser?

Eneste jeg kan tenke meg at du sikter til, er at skulderbladet ikke er stabilt (tenk svak serratus anterior, lower trapz).

Ut over det er jeg usikker på hva du mener...

Den eneste gangen skulderbladene skal presses bak og ned, er når du ligger på en benk. I militærpress f.eks, vil du at scapula skal rotere ned, og brette seg rundt brystet. I roing så skal du låse skulderbladet i nøytral stilling.

Øvre rygg? Pressøvelser?

Eneste jeg kan tenke meg at du sikter til, er at skulderbladet ikke er stabilt (tenk svak serratus anterior, lower trapz).

Ut over det er jeg usikker på hva du mener...

Den eneste gangen skulderbladene skal presses bak og ned, er når du ligger på en benk. I militærpress f.eks, vil du at scapula skal rotere ned, og brette seg rundt brystet. I roing så skal du låse skulderbladet i nøytral stilling.

Takk for svar, men jeg tror du misforstår litt. Etter pressøvelser så sliter jeg med å kjenne kontakt i musklene i øvre del av rygg når jeg skal trene denne muskelgruppen etter å f.eks ha tatt dips. Det virker som om bryst og skuldre stivner til slik at jeg ikke får kontrahert musklene i ryggen når jeg skal trene disse.

Som sagt, tipper det har med skulderbladet og gjøre. Kan hende at du har inhibition i rotatorcuff, ser dette i ny og ne.

I så fall ville du sannsynligvis hatt vondt i skuldrene.

Jobb med serratus anterior og upper/lower trapz, se om det hjelper.

KAN også hende at du har restriksjoner av nerve og blodtilførsel ut i armene, men det er sjeldent man ser dette. Får du fort krampe, eller stråler det ut i armene dine? Ville vært vanskelig for deg å utføre pressinga, muskelsvikt uten å være sliten, jævlig pump uten grunn osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...