Gå til innhold

Treningsprogram forslag etter ryggoperasjon


Dampen

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk.

Setter stor pris på å få tips til treningsprogram som kan øke min fysiske styrke for å kunne ta meg av familien min og holde meg i jobb videre.

Jeg har 2 stk gamle brudd i nederste ryggvirvel som ble boltet i sammen for 2 år siden.

Ryggvirvelen er boltet med 2 bolter og stag ned mot 2 bolter i bekkenet. I tillegg er skiven i mellom skiftet ut med plastikk (PEEK) og bein som har grodd sammen. Dette gjør at nedre del av ryggen er fiksert.

Dette medfører at jeg nå ikke har motoriske utfall eller stort styrketap lenger, men systemet er for stivt slik at hoften og setet tar opp for mye av stabilitetskontrollen og får unødig stor belastning under bruk noe som igjen fører til betennelse i slimposene. Bursitt og trochanter.

Jeg har til nå kun hatt suksess med treningsykkel uten belastning og kroppshevinger.

Tar ca 15 kroppshevinger en gang hver dag.

Resten av diverse gåing etc har medført i økt smerte i setet og hofter.

Det kan stivne til i venstre del av nedre rygg og ned i hofte slik at jeg plutselig halter. Dette kan også plutselig gå over.

Har familie og jobb og ønsker ikke noe NAV, eller at jeg ikke kan ta meg av familien.

Min erfaring med helsevesenet er at de er flinke på enkelte ting, men å se kroppen som en sammensatt mekanisme er ikke deres felt.

Setter stor pris på råd fra dere for trening eller øvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest =xXx=

Aller først: du er tøff!

Med de problemstillingene du skisserer anbefaler jeg deg at du tar kontakt med en personlig trener på et treningssenter. Da får du tilpasset riktige øvelser og veiledning på rett teknikk slik at du ikke får feilbelastning som kan bli et stort problem for deg med de rygg plagene du har.

Det er mange dugelige her som sikkert kan gi deg andre gode råd.

Lykke til, å være i arbeid kombinert med trening/livsstil er godt for kropp og sjel:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Den 11.6.2014 at 22.17, Stilken skrev:

Aller først: du er tøff!

Med de problemstillingene du skisserer anbefaler jeg deg at du tar kontakt med en personlig trener på et treningssenter. Da får du tilpasset riktige øvelser og veiledning på rett teknikk slik at du ikke får feilbelastning som kan bli et stort problem for deg med de rygg plagene du har.

Det er mange dugelige her som sikkert kan gi deg andre gode råd.

Lykke til, å være i arbeid kombinert med trening/livsstil er godt for kropp og sjel:)

Hei igjen.

En smule sent av meg å svare nå...  :)  Men vil bare si tusen takk for ditt svar. Det gav meg mye!

Har hatt en del opp og nedturer, men nå mener jeg at jeg er inne på et godt spor med å bli kvitt smertene i kroppen.

Har blitt veiledet til å ta følgende øvelser hjemme i ledige stunder:

Knebøy og utfall med ryggsekk. (Har et brannaparat oppi sekken)  3x15 til dagen. Bruker knestrømper.

Rygghev  3x15 til dagen. Bruker aparat fra xxl.

Kroppsheving imellom øvelsene. Tar ca 15 stk flere ganger daglig. (Max 23 av og til)

Får ikke alltid tatt knebøy og utfall, men kroppsheving og rygghev blir uansett tatt.

Er nå 100% smertefri :):):) og har mye mer overskudd i hverdagen.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Dampen skrev:

Hei igjen.

En smule sent av meg å svare nå...  :)  Men vil bare si tusen takk for ditt svar. Det gav meg mye!

Har hatt en del opp og nedturer, men nå mener jeg at jeg er inne på et godt spor med å bli kvitt smertene i kroppen.

Har blitt veiledet til å ta følgende øvelser hjemme i ledige stunder:

Knebøy og utfall med ryggsekk. (Har et brannaparat oppi sekken)  3x15 til dagen. Bruker knestrømper.

Rygghev  3x15 til dagen. Bruker aparat fra xxl.

Kroppsheving imellom øvelsene. Tar ca 15 stk flere ganger daglig. (Max 23 av og til)

Får ikke alltid tatt knebøy og utfall, men kroppsheving og rygghev blir uansett tatt.

Er nå 100% smertefri :):):) og har mye mer overskudd i hverdagen.

 

 

 

 

Hærlig å høre. Livet er ganske bra, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...