Gå til innhold

Trene til militært infanteriløp (HVULK)


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal delta på Heimevernsungdommens landskonkurranse (HVULK) 19.-22. juni, og lurer på om noen har noen tips.

Ja, vet det er i siste liten å begynne å trene nå, men jeg har ganske ok form, bare ikke så mye "løpeform".

Infanteriløp:

Løype på 12-15 km, hvorav ca 3 er rent orienteringsløp. Underveis er det militære disipliner som avstandsbedømmelse og måloppdagelse med mer.

Man bruker marsjstøvler og uniform.

Det er vel grus, terreng og asfalt (litt usikker). Ihvertfall ulikt terreng og bakker både oppover og nedover!

Så selvfølgelig meningen å komme i mål fortest mulig.

Form i dag:

Jeg er utholdende, men treig. Type med veldig mye type 1 fibre i kroppen, noe som forsterkes av at jeg aldri løper fort..

Løper lett (mølle) 10 km på 52 min (med litt stigning). Pers på 3000 m (skole, ett år siden, ikke testet siden da) var 12:15. (svært fornøyd!! Da var jo løpeformen 3x bedre enn i dag).

Men trener relativt tung styrke da.

Tar markløft og knebøy x 6 reps med over kroppsvekt. En del mer med mark enn bøy. Tar noen hangups (5-7).

Fakta om meg:

Jente 19 år - går 3. klasse vgs.

160 cm - 50 kg

Trent hele livet, mye langrenn, sykling, fotball, litt kickboxing og mye annet

Trener nå kun på senter + sykkelturer og fjellturer

I og med at jeg går 3. klasse studiespes har jeg 4 eksamener i vente straks + at jeg jobber, så har ikke tid til å trene alt for mye. Også litt problemer med venstre kne. Og disponert for beinhinnebetennelse (merker det spesielt etter feks gateorientering i gym).

Noen som vil sette opp 3-4 økter i uka jeg kan gjøre for å komme i best mulig form til dette? Vil ikke svikte laget.

Må nok ha fokus på intervaller ja, i og med at selve løpet omtrent er lagt opp som det.

Gjerne to løpeøkter og 1-2 styrkeøkter i uka, i og med at HVULK ikke bare er kondis, og at jeg vil bevare styrke osv.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min erfaring fra infanteriløpet er at det er i orienteringsdelen du vinner/taper mest tid.

Skytinga og er et problem for mange, da det vel er krav om 2 treff på 200 meter. Og få er vant til å skyte med vesentlig puls. Var iallefall det de fleste røyk på under mitt infanteriløp.

Avstandsbedømmelse og måloppdagelse bruker de fleste tilnærmet lik tid på, så så lenge du husker hvordan du kjapt kan avgjøre avstand og du har fungerende øyne så bør de gå greit.

Men det å knote med kart, og glemme hvordan du leser terrenget... der skiller det mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, ja. Men tenkte å forbedre kondisen da, i og med at befalet var "svært overrasket" over hvor dårlig formen var hos de fleste (og jeg lå ikke akkurat først da de jaga oss opp og ned sanddynene i helga..).

Edit:

I tillegg er det skogsløp osv hvor man trenger god kondis. Og man løper med AG3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var akkurat derfor jeg sa det om orienteringa :p

Hvis målet er å komme i god løpeform så har du voldsomt kort tid på deg, men denne tråden er grei

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/cooper-testen.24502/

(Thess er gud, hennes ord er Lov)

Men hvis målet var å komme seg gjennom infanteriløpet på kortest mulig tid, og få godkjent, så er det orienteringsbiten du har mest å hente på.

La oss si det sånn, du kan forbedre kondisen din ganske betraktelig på bare en måned, men det er ikke i nærheten så effektivt som å bli god på orienteringsdelen.

Eksempel. På en løpstest to uker før infanteriløpet så hadde jeg løpt 3000 på 11:52, mens en kompis løp på 8:53.

Jeg slo ham med fire minutter på orienteringsdelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lureste du kan gjøre med så kort tid på deg er å løpe i i uniform, med noe som kan ligne på en AG3. Ganske annerledes å løpe i uniform enn med treningstøy. Får jævlig vondt i føttene blant annet..

Dersom M/77-en er gått inn ordentlig, så skal det jo jevnt over ikke være noe særlig problem å løpe i dem. Spess ikke infanteriløpet som primært er i skog/grusveg.

Da er det noe annet med marsmerket og liknende.

Men, som tips, Blondina x)

Øv deg på å feste AG-en på sekken.

Du sparer ekstremt mye energi på at den ligger tight innmot ryggen og ikke spretter frem og tilbake. Det er greit å finne ut hvordan du må feste den for at det passer din kropp og løpestil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar, Raptorial :) (ehh, fåkke opp link? :S)

M/77 er skikkelig gått inn ja.

Tror jeg må fokusere på å treffe på skytinga - ta meg litt god tid der, se nøye på orienteringskartet som du sa, og ellers ikke brenne alt kruttet med en gang. Avstandsbedømmelse er jeg faktisk rå på ;D Ikke fullt så god på måloppdagelse, men satser på å finne 5 stk og bare løpe videre..

Nå i dag etter lunsj skal jeg ta en joggetur i skogen/berget, som blir som naturlig intervall. Det er dritvarmt her nå, og formen er vel ikke på topp osv, men tror det vil bli en bra økt.

Jeg kommer nok ikke til å bruke M/77 til trening før HVULKen, kun på de vanlige HVU-møtene (ikke fysisk anstrengende møter) fremover. Det er fordi jeg fikk svært vondt i leggene og lårene etter forrige helg.. Og da syns jeg det er bedre å spare beina frem til HVULK. Eller er det dumt? (Fikk sterke tendenser til både strekk på framsiden av lårene og dritvondt på framsiden av leggene aka beinhinnebetennelse, og hadde vondt frem til i dag liksom.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de er godt gått inn, og du er vant til å løpe med dem, så skal det ikke være noe problem nei :)

Har du noe som minner om beinhinnebetennelse så vil jeg ikke akkurat råde deg til å pushe på med løpinga :p

Tja, nå er leggene ganske fine. Men bruker joggesko, og i og med at jeg nå kun skal løpe i skog, og være forsiktig (eller gå) i nedoverbakkene tror jeg det går helt fint. Stopper jo om det gjør vondt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...