Gå til innhold

Crossfit - Lavkarbo høy vektoppgang ved trenings start


j0achim

Anbefalte innlegg

Hei!

Ble anbefalt å poste en post her da jeg har noen spørsmål rundt Crossfit og lavkarbo. (jeg leste igjennom FAQ tråd, hvor det linkes til trening og lavkarbo men den linken er død)

Har levd på generell lavkarbo i tre år nå (Gikk ned 29Kg når jeg startet med lavkarbo i 2011). Nå lever jeg ikke lengre på en 0-karbo diett, da jeg kan enkelt være i ketose selv med 50 - 70 karbs for dagen. (kommer litt an på hva for en type karber jeg får i meg e.g nøtter/grønnsaker)

For 4 uker siden begynte jeg å trene, første uken var helt topp, med noe vekt nedgang. Men der stoppet det, bokstavelig talt, de 3 siste ukene har jeg gått opp 1kg pr uke. At noe av dette er vann er jo helt naturlig, og en kjent sak at personer som aldri har vært i særlig fysisk aktivitet vil først merke en vekt oppgang pga vann som binder seg til musklene.

I samme periode har jeg endelig kuttet ut røyken, og sluttet å drikke 2-3 liter med Pepsi Max for dagen (explosiv kombinasjon de 2 første ukene). Jeg er påpasselig at jeg drikker i det minste 2 liter vann for dagen + 1 liter (ca) under trenings økt de dagene jeg trener. (crossfit) 2 til 3 ganger i uken.

Er noe frustrert over å ha gått opp ca 3kg iløpet av de 3 siste ukene når jeg enkelt kunne gått ned vel 5-6kg de 4 siste ukene hadde jeg heller gått for en streng diett. (kan også se i fjeset at jeg har en del oppsamlet vann i kroppen da det for øyeblikket er veldig oppblåst og rundt)

De dagene jeg ikke har fått i nok mat etter trening har jeg vært knust i opp til 4 dager etter trening, så jeg spiser noe frukt etter trening, uten at jeg har falt ut av ketose av den grunn, og jeg føler meg i mye bedre form og jeg kan kjenne det på kroppen dagen etterpå at jeg ikke verker på samme måte når jeg ikke har fått i meg noe med raske karbohydrater.

Noen andre som har hatt lignende erfaringer? Hvor lang tid tok det før det begynte å løsne? Jeg har fått råd av en del å fylle på med karbohydrater etter trenings øktene for å restituere raskere, tanker rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke veldig mye meninger om dette, men for all del, få i deg mat etter trening, karbohydrater og proteiner. Det er vel så viktig som treningen i seg selv.

Har du opplevd økt appetitt/spist mer mat etter du kuttet ut røyken? (Gratulerer med det, forresten!)

Trente du ingenting før? I så fall er det nok mer enn vann du legger på deg, muskler for eksempel :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri trent skikkelig før, selv om jeg har prøvd alle typer sport opp igjennom årene. (noe mer enn annet, men aldri dedikert meg selv til noen form for sport over lengre tid)

Skal sies at det har begynt å løsne litt nå, da jeg kan se at vann oppsamling i fjes har forsvunnet markant de 3 siste dagene, og målene viser at jeg begynner å bli strammere "all over" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...