Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har gått ned ca 70kg ved å ligge lavt på karbohydrater, men jeg føler det har gått litt for langt nå. Jeg mister hår og har lav kroppstemp, og er sliten ganske mye av tida. Spiser kanskje litt for lite og.

Spiser ca 1900 kalorier og 50g carbs dagen, er 184 høy og veier 77-80kg for øyeblikket.

Lurer litt på hvordan jeg skal gå fram med å uppe carbs etter 2-3 år med lavkarbo. Vil på død og liv ikke gå opp i fett%.

Går en times tur før frokost hver dag.. ca 7km og 8500 steg, og gjør sirkeltrening med kroppsøvelser som push ups, sit ups, roll outs, rows og pull ups i stua ca hver dag.

Fortsetter under...

Du legger ikke på deg av karbohydrater - du legger på deg av kalorioverskudd over lengre tid (uansett om kcal kommer fra fett, protein eller karbo.)

Så prøv å spise mer karbohydrat å se hvordan kroppen/energinivået påvirkes. For min del er hverdagen en helt annen nå (200g +++ karbs daglig) enn før (under 100g daglig). Velg gode kilder som gir deg nyttig næring og spis det sammen med både noe fett og protein slik at måltidene er godt sammensatte. Dersom en spiser "Kun" karbo alene vil blodsukkeret (ofte, avh av bla GI) påvirkes mer, og en vil nok også fortere kunne slite med søtsug dersom en ikke også får i seg prot. & fett. Gode kilder kan f.eks være: bønner, qunioa, linser, (dette er proteinrikt i tillegg!) og diverse korn/gryn (bygg, havre, rug o.l), søtpotet osv..

Det du evt går opp i vekt grunnet karbs (og ikke kcal overskudd) vil ikke være fettmasse, men vekten av glykogenlagrene og vann, da karbo gjør at kroppen holder på litt mer vann enn uten karbs i kosten. Til gjengjelde risikerer du bedre søvn, energi og overskudd.

Hva har du å tape? :) Funker det ikke for deg er det vel bare å slutte igjen

Du legger ikke på deg av karbohydrater - du legger på deg av kalorioverskudd over lengre tid (uansett om kcal kommer fra fett, protein eller karbo.)

Så prøv å spise mer karbohydrat å se hvordan kroppen/energinivået påvirkes. For min del er hverdagen en helt annen nå (200g +++ karbs daglig) enn før (under 100g daglig). Velg gode kilder som gir deg nyttig næring og spis det sammen med både noe fett og protein slik at måltidene er godt sammensatte. Dersom en spiser "Kun" karbo alene vil blodsukkeret (ofte, avh av bla GI) påvirkes mer, og en vil nok også fortere kunne slite med søtsug dersom en ikke også får i seg prot. & fett. Gode kilder kan f.eks være: bønner, qunioa, linser, (dette er proteinrikt i tillegg!) og diverse korn/gryn (bygg, havre, rug o.l), søtpotet osv..

Det du evt går opp i vekt grunnet karbs (og ikke kcal overskudd) vil ikke være fettmasse, men vekten av glykogenlagrene og vann, da karbo gjør at kroppen holder på litt mer vann enn uten karbs i kosten. Til gjengjelde risikerer du bedre søvn, energi og overskudd.

Hva har du å tape? :) Funker det ikke for deg er det vel bare å slutte igjen

Takk for svar! Gikk du gradvis opp i karbohydrater, eller fyrte du på full spiker med en gang? :)

Takk for svar! Gikk du gradvis opp i karbohydrater, eller fyrte du på full spiker med en gang? :)

full spiker ;) Jeg lå på alt for lavt kcal inntak ifht både kroppsvekt og treningsmengde, noe som hadde klusset til både hormoner og forbrenning. Så jeg fikk hjelp av ernæringsfysiolog og økte faktisk fra drøye 14-1600 kval til nærmere 25-2800 sånn på dagen! SYKT hardt psykisk, men absolutt verdt det! Gjør som nike: just do it!

Husk at du ikke tok av alle de kiloene på få dager - du kommer heller ikke til å legge dem på deg sånn helt plutselig. Vektøkning tar TID og krever energioverskudd over tid. Så gi det noen uker å se hva som skjer. Selv om du gjerne føler dge oppblåst o.l en stund så HUSK at det IKKE ER FETT. :)

Du kan for eksempel prøve med litt mere karb annenhver dag, jeg gjorde det når jeg begynte å øke karb etter 55 kg ned, og 2 år på lavkarbo, gikk ikke opp med det. Nå trives jeg best med lite karbohydrater 50 -100 g, men merker at under 50 så blir det tungt å holde aktivitetsnivået oppe.

full spiker ;) Jeg lå på alt for lavt kcal inntak ifht både kroppsvekt og treningsmengde, noe som hadde klusset til både hormoner og forbrenning. Så jeg fikk hjelp av ernæringsfysiolog og økte faktisk fra drøye 14-1600 kval til nærmere 25-2800 sånn på dagen! SYKT hardt psykisk, men absolutt verdt det! Gjør som nike: just do it!

Husk at du ikke tok av alle de kiloene på få dager - du kommer heller ikke til å legge dem på deg sånn helt plutselig. Vektøkning tar TID og krever energioverskudd over tid. Så gi det noen uker å se hva som skjer. Selv om du gjerne føler dge oppblåst o.l en stund så HUSK at det IKKE ER FETT. :)

Regner med det kommer til å bli vanskelig ja.. Sliter en del med mat for tida..

Annonse

Regner med det kommer til å bli vanskelig ja.. Sliter en del med mat for tida..

enda en grunn til å hoppe i d med en gang, for slike vansker går ikke over av seg selv. tvert i mot blir de mer og mer vanskelige å komme ut av.. så snu om nå!!!

hilsen ei som har slitt med spiseforstyrrelser i nesten Ti år....!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...