Gå til innhold

Oppsett for 2/3 løpeøkter uken?


Gjest QueenWinther

Anbefalte innlegg

Gjest QueenWinther

(aner ikke hva jeg skal kalle denne tråden.)

Hei!

I de neste 28 ukene (veldig nøyaktig), må jeg dessverre kutte ut styrketrening - jeg får derimot lov til å løpe så mye jeg vil, og tenker å ha 2-3 løpeøkter i uken, alt etter som hvor mange økter jeg har med kettlebells.

For å ha et mål med løpingen min tenke jeg å få bedre kondisjon, og bedre tid på mila, som jeg nå løper på ca 58:00. Jeg kan ikke noe om løping i det heletatt, og lurte derfor på om noen hadde noen tips til meg? Alt fra hvor langt, hvordan type økter for mine mål, og til og med hvor pulsen min bør ligge - for å si det sånn, jeg setter pris på alle tips. (-:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn enkelt forklart, så kan du kjøre 1 rolig langtur i uka, og 2 intervaller,eller motsatt, altså 2 langturer og 1 intervalløkt :)

Det finnes utallige intervallformer, 4x4, 10x1000 meter, 12 x 2 minutter, 5 x 5 osv.

Intervalldragene bør ligge oppmot 80-90 % av makspuls, mens langturene bør ikke være noe mer enn 70 % av makspuls :) Sånn grovt sett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å variere med raske korte økter også, i tillegg til de rudboy nevner, f.eks. 40-45 sek. max spurt, 15-20 sek. hvile (hopper av på mølla). For min del handler det mest om action og løpeglede, men det har gitt bra utslag på 5k-tida (jeg har ikke løpt 10k) mi også. Hvorvidt det kan "hjelpe" deg som satser på mila har jeg ingen kunnskap om, men det skader neppe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om målet er bedte tid på milen, ville jeg heller kjørt litt lengre intervalldrag på/rundt AT fremfor typisk O2-intervaller. 4x8-10 i "sweet spot" inkludert oppkjøring, dragpauser og nedkjøring er eksempelvis en variant som kan kjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge er det du "står" under de kettlebell-konkurransene? Ville tenkt det var smart å legge løpingen tett opp mot det konkurransespesifikke der.

I tillegg til å ikke kjøre fullstendig retard på løpingen, det drar ganske mye mer energi enn hva folk flest er klar over.. Du har mange uker på deg, så å stresse med masse høyintensiv løping, i tillegg til de mange kettøebell-øktene du skal ha i uken tror jeg fort kan bli mye i overkant for kroppen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...