Gå til innhold

Spørsmål ang type treningsprogram


Alf Marius

Anbefalte innlegg

Hei!

Mitt første innlegg dette, så tenker jeg starter med å skryte både siden og forumet opp i skyene! Virkelig ett flott samfunn og "innbyggere" her inne=)

Jeg har derimot et spørsmål ang treningsprogram.

Når jeg startet å trene, i en ung alder av 15-16, så fikk jeg en gang høre at et treningsprogram som trente hele kroppen, var bedre enn splitt program. Så gikk det noen år, og så fikk jeg fortalt det motsatte!

Spørsmålet er derfor akkurat dette.

Hva er fordelene med et styrkeprogram for hele kroppen, der man prøver å trene alle muskelgruppene på tur og order i fordel til et splitt styrkeprogram (Altså, ett program som fokuserer på enkelte muskelgrupper, og gjerne 3-4 øvelser på hver)..

Hva er det som gjør splitt bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordelene med å trene et fullkroppsprogram i starten er fordi i fullkroppsprogrammer er det ofte baseløft som danner fundamentet, gjerne med bare 3-4 øvelser hver økt. Nybegynner kan omtrent vokse på alt, men fokus på riktig teknikk og utførelse er særdeles viktig. I 2/3/4/5-splitt deler du opp kroppen i 2, 3, 4 eller 5 deler der det som oftest er mange øvelser for samme muskelgrupper, der isolasjonsøvelser hjelper til med å øke stimulien. Jeg trener selv en 4-splitt for øyeblikket, men har alle baseøvelsene med.

Etter 1 år på Stronglifts 5x5 gikk jeg fra 20kg til 150kg, 5 reps, og jeg er sjeldende glad for at jeg valgte hyperplasi/styrkeorientert trening i starten, for så å gå over til splitter med fokus på kroppsbygging senere. Det finnes ingen perfekte program. Alt må periodiseres og spesifiseres sett i sammenheng progresjon og restitusjon.

Les gjerne Børge Fagerlis artikler for en dypere forståelse; http://myrevolution.no/blade/2011/11/02/the-perfect-program/ og http://myrevolution.no/s/tips-tanker-trening-borge-fagerli/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Splitt er ofte 1 eller 2 ganger i uka, fordelen med dette er at man kan kjøre muskelen til total tilintetgjørelse, dette er ikke mulig å gjøre i et fullkroppskrogram, fordelen med fullkroppsprogram er en høyere treningsmengde.

Hva mener du med at splitt er ofte 1 eller 2 ganger i uka? Du kan trene en 2-splitt over 4 dager, som er det mest normalt, eller et fullkroppsprogram over 3 dager. Å "kjøre kroppen til total tilintetgjørelse" er nødvendigvis ikke riktig, da det er bevist at ikke-lineær økning i form av auto-regulering viser seg å være bedre enn lineær økning i form av f.eks 2,5kg økning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med at splitt er ofte 1 eller 2 ganger i uka? Du kan trene en 2-splitt over 4 dager, som er det mest normalt, eller et fullkroppsprogram over 3 dager. Å "kjøre kroppen til total tilintetgjørelse" er nødvendigvis ikke riktig, da det er bevist at ikke-lineær økning i form av auto-regulering viser seg å være bedre enn lineær økning i form av f.eks 2,5kg økning.

Det jeg mener er at en splitt enten det er 2,3,4,5,6,7,8,9 ender opp med at man trener en muskel 1 eller 2 ganger i uken, kommer ann på hvilken du velger. Kjøre til total tilintetgjørelse er billedlig beskrevet, det som er ment med det er at treningsmengden blir mindre enn fullkropp 3 ganger i uken, dermed kan du trene hardere hver økt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...