Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvor mye trening skal til per uke for å få resultater, og hva burde jeg trene? Har noen et forslag til treningsprogram som ikke er for avansert? Jeg har trent en stund, men pga jobb, barn osv er det vanskelig å ha faste treningstider, og føler derfor at jeg ikke får nok ut av treningen. Målet er å trene tre ganger i uken. Er det for lite?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/29655-hjelp-til-treningsprogram/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Ikke at jeg er noen ekspert her, men prøver å svare etter mine erfaringer jeg hadde i starten :)

Hvor mye trening som skal til kommer an på hvilken trening du vil drive med, og hva du vil oppnå med treningen.

Her har du i hvertfall et program som du kan prøve deg på (y)

http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/

Og her er et annet er om du er kjent innen styrketreningen om det er det du vil trene da. :)

http://fitnessbloggen.no/pro-gram/

Håper du finner ut av det. Lykke til;)

Tusen takk!

Jeg har trent i flere år, men veldig periodevis pga små barn og turnusjobbing. Men hvis tre ganger i uken er bra med styrke, er det perfekt for meg. Målet mitt er å bli sterkere, og gjerne mer markert. Drømmer selvfølgelig om sprettrumpe, så tenker at hvis jeg legger til noen øvelser for det i et av programmene over, blir det nok bra.

Hvor mye skal man egentlig spise når man trener styrke? Tror nok jeg ligger litt i underkant av hva jeg burde få i meg. Jeg er 165cm høy, og veier 62kg.

Tusen takk!

Jeg har trent i flere år, men veldig periodevis pga små barn og turnusjobbing. Men hvis tre ganger i uken er bra med styrke, er det perfekt for meg. Målet mitt er å bli sterkere, og gjerne mer markert. Drømmer selvfølgelig om sprettrumpe, så tenker at hvis jeg legger til noen øvelser for det i et av programmene over, blir det nok bra.

Hvor mye skal man egentlig spise når man trener styrke? Tror nok jeg ligger litt i underkant av hva jeg burde få i meg. Jeg er 165cm høy, og veier 62kg.

62kg på 165 høy høres ikke for lite ut i mine ører; når du får programmet i orden vil som regel kroppen fortelle deg om den har overskudd nok til å prestere knallbra på trening - dette kan være en fin pekepinn på hvordan du ligger an. Det er vanskelig å si hekt konkret om du får i deg nok,siden vi ikke vet hvor mye du får i deg allerede eller hvor aktiv du er i hverdagen.

Hva slags trening har du bedrevet tidligere?

Annonse

62kg på 165 høy høres ikke for lite ut i mine ører; når du får programmet i orden vil som regel kroppen fortelle deg om den har overskudd nok til å prestere knallbra på trening - dette kan være en fin pekepinn på hvordan du ligger an. Det er vanskelig å si hekt konkret om du får i deg nok,siden vi ikke vet hvor mye du får i deg allerede eller hvor aktiv du er i hverdagen.

Hva slags trening har du bedrevet tidligere?

Jeg har trent styrke på timer en stund, men føler jeg ikke får noe fremgang i det hele tatt. Tipper jeg ligger rundt 1600-2000kcal per dag. Litt opp og ned selvfølgelig, men med mye innhold av frukt og grønnsaker. Synes absolutt ikke jeg veier for lite, men kunne tenke meg litt mer muskler :)

Det er veldig vanlig å enten ubevisst underrapportere eller overrapportere hvor mye man spiser; prøv å skrive ned alt du spiser i løpet av en uke, og regn ut hvor mye du blir, så har vi et grunnlag å gå ut ifra; da slipper vi å tro:)

Hvis du bare har drevet med sentertimer før; ja da er det ikke vanskelig å tro du opplever det som vanskelig å få særlig med fremgang.

Jeg ville anbefalt deg å lese igjennom artikkelen om styrketrening for nybegynnere og artikkelen om starting strength her på bloggen, og brukt disse som et utgangspunkt. Hvis senteret der du trener har gode PT-er, vil jeg og anbefale at du etterhvert søker hjelp fra de for å få inn riktig teknikk i f.eks knebøy og markløft, hvis du bestemmer deg for å bruke de øvelsene i et treningsprogram :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...