Gå til innhold

Hjelp til en newbie?


Anbefalte innlegg

Er ganske ny her inne, men lager en tråd i håp om at noen vil forbarme seg over meg og hjelpe meg litt videre på veien! ;)

Litt om meg: Jeg har alltid vært i grenseland mellom normalvektig/overvektig, men la for alvor på meg etter videregående. Hadde et svangerskap i fjor hvor jeg spiste for mye og bevegde meg for lite, og endte derfor opp på 106(!)kg dagen han ble født. 20 kg gikk av av seg selv, og jeg har siden januar klart å ta av 17 kg til. Jeg veier altså nå 68 kg og har hovedsaklig gått ned ved hjelp av Grethe Roedes prinsipper og 2 kardioøkter i uken.

Jeg har i det siste begynt å forstå at for å bli fornøyd med meg selv, så hjelper det ikke bare å fortsette vektnedgangen, så lenge jeg ikke øker muskelmengden min (som er tilnærmet 0 akkurat nå)! Muskler former kroppen og,.. og ja, jeg preker vel for koret her inne.. ;)

Men siden jeg er ganske ny på dette her så håpte jeg at kanskje noen kunne se over matplanen- og treningsplanen min for å se hva jeg kan endre.

En typisk dag:

frokost:

- 1 dl havregryn med 1 banan og 3 SS cottage cheese/ overnight oats (1 dl havregryn, 100g gresk yoghurt naturell og frukt/ 2 knekkebrød med pålegg/smoothie med havregryn, gresk yoghurt, skummet melk, frukt og spinat

lunsj: samme som frokost

mellommåltid: liten skyr med frukt/ 1 knekkebrød

middag: vanlig kost (lasagne, fisk, wok, salat, osv), men velger mindre porsjoner, mer grønt, og magre/fullkornsalternativer der det er mulig

kvelds: samme som frokost/1 questbar

prøver å få i meg ca 250g grønnsaker gjennom dagen i tillegg

tilsammen ca. 1600 kcal

trening pr. uke:

- 1 4x4 intervalløkt

- 1 styrkeøkt på 20 min for hele kroppen

- 1 langkjøring cardio på ca 7 km

Kom gjerne med tips til hvor mye styrke jeg bør legge inn, hvilken, om jeg må endre matplanen, osv.

Jeg blir evig takknemlig! ;) ;) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å, takk for svar dere!

170 cm høy :)

Mitt mål er å bli slankere, strammere og sterkere. Vekten er ikke så viktig, selv om jeg helst ser at den fortsetter å peke nedover litt til!

Er i permisjon, så er jo en del aktiv med babyen - prøver å gå en tur på 45-1 time hver dag. Kunne likevel vært en del mer i aktivitet ;)

Trener vel så mye cardio fordi jeg har fått innprentet at det skal til for å gå ned i vekt + at jeg ikke har tilgang til treningssenter før til høsten og mangler litt av kreativiteten til å få styrketreningen til å fungere hjemme. Men jeg er veldig positiv til å skifte om på det! :) Veldig bra link! :)

Trenger man ikke kardioen altså? Det høres både veldig feil og veldig forlokkende ut ;P hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke cardio nei, mest sannsynlig er det stramme opp med muskler du er ute etter og da er det muskler som gjelder. veldig viktig å gjøre noe en liker også, om ikke mister en fort motivasjonen. :)

Min anbefaling til deg er 1 kondisjonsøkt, 2-3 styrkeøkter i uken sammen med et godt kosthold. Du har allerede en grei vekt, og skal ikke så mye mer ned, de største forandringene dine kommer nok ved å stramme opp.

http://fitnessbloggen.no/styrketrening-vektnedgang/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...