Gå til innhold

Hvordan styrke kneleddet til forskjellige bevegelser?


Cazorla

Anbefalte innlegg

Jeg kan en del på området fra før, men ønsker innspill fra andre om hvordan en kan styrke kneleddet. Tenker da spesielt på at det skal tåle litt medial og lateral rotasjon, full ekstensjon og fleksjon, bevarer meniskene, samt styrker posterior, anterior, laterale, mediale og transverse ligamenter, senene i kneet osv.?

Jeg sliter blant annet med å styrke knærne i forhold til spensthopp. Jeg tør ikke å få en brå deaksellerasjon og overføring til vertikal bevegelse, fordi jeg føler at knærne gir etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tren adductors, legger, quads, hams og abductors. Sartorius festes også på den mediale siden av kneet og bidrar til stabilisering og også hoftefleksjon om jeg husker riktig. Spes adductors blir ofte glemt - viktig støttemusklatur. Kan også være greit å se på motoriske mønster, slik at når man f.eks vrir seg så strammes musklene rundt kneet og passer på at leddbånd osv holdes inntakte.

Nå anbefaler ekspertene at man dropper deaksellerasjonen pga stor fare for å ødelegge achilles, så du bør gå forsiktig ned fra boksen og fokusere energien din på det konsentriske. For å svare på spørsmålet ditt, om du har for svake quads som ikke klarer å holde deg stabil under landingen, kan kroppen fort kompensere med å strekke ut beina og da vil meniscus og brusk være utsatt.

Knebøy, stående tåhev, gluteham raise, ab-/adductors med strikk, er noen forslag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sartorius stammer fra anterior superior iliac spine, så den bidrar til hoftefleksjon i tillegg til lateral rotasjon. Ikke noe dumt forslag det. Det er vanskelig å kun fokusere på det konsentriske. Det blir litt det samme som å hoppe stillestående, og fungerer dårlig i idrett. :/

Quads er definitivt noe jeg bør styrke sånn generelt, etter at jeg har tatt det enormt rolig med knebøy pga. diverse tidligere ryggplager (ligger i slekta! ;) ).

For stående tåhev, tenker du da på gastrocnemius og soleus? Hvilken rolle spiller de i forhold til knestabilisering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente at du ikke bør hoppe ned fra boksen, trodde det var det som var problemet.

Om du får valgus og knærne gir etter, som du sier, så tipper jeg svakehet i quads og svake eksterne rotatorer.

Bulgarske utfall 12x3, 'the clam', den megamaskuline øvelsen for å styrke rotatorer og glute medius.

Gastronemicus er festet til femur og vil derfor være en fungerende stabilisator, på samme måte som at quads og hams er festet i tibia og fibula :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er dette å anbefale når en har symptomer som tyder på Runner's knee? Altså smerter på og rundt patella. I akuttfasen skal en bare kutte ut alt som gjør at kneet blir vondt (noe som for min del inkluderer knebøy og bulgarske utfall), men er interessert i rehabiliteringsbiten der du stabiliserer og styrker tractus iliotibialis sin rolle for kneet. Der står det enkelt og greit på nettet, henvend deg til fysioterapeut. Som regel trenger en ikke det, om en bare kan få et treningsprogram som hjelper. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du gå inn på "trøblete kne under knebøy/utfall" tråden innunder mobilitet og legge ut samme bilder som jenta det gjorde, her inne? Må nesten se på deg før jeg svarer.

Det er riktig at man bør henvende seg til fysio, for man må se hvilke ubalanser som bør adresseres. Smerten kan komme av at det er for stramt/for løst/overarbeidet (selvfølgelig også medisinske årsaker som er sjeldnere enn muskelubalanser)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...