Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Ny på forumet og det her blir min første post...

Ønske: vektnedgang uten å miste mye styrke(forberedt på noe tap)

Meg: 35 år, mann, 190 cm, 95 kg

Trener for tiden tre ganger i uken fullkroppsprogram(ryp). Har kjørt firesplitt og tresplitt en del før.

I tillegg har jeg trent kardio 1-2 ganger i tillegg på hviledagene. Dårlig kne har satt en liten demper på mitt originale program(4x4 på mølle), så for tiden foregår kardio på sykkelsetet(liker ikke...)

Kosthold for meg ser i store trekk slik ut:

Frokost: shake + selolje + vitamintilskudd

Lunsj 1: havregryn i melk

Lunsj 2: havregryn i melk

PS! Grunnen til at lunsj ofte er lik, er fordi d er så lettvint. Dårlig disiplin i forhold til å lage spennende matpakker...

Middag: tradisjonell norsk kost, det vi har...

Etter trening/mellommåltid: shake med enten banan eller rosiner i tillegg...

Kveldsmat: ofte omelett med brød, noen ganger brødskive eller knekkebrød(hjemmelaget) med diverse pålegg...

Kosttilskudd: proteinpulver, kreatin, vitaminer, zma og selolje/krillolje.

På lørdager unner jeg meg noe snacks:-)

Har trent bra i det siste og opplevd stor framgang i styrke. Har gått opp noe i vekt fra 90 kg til 95kg.

Nå er planen å bevare mest mulig styrke og bli kvitt overflødig fett. Skjønner at jeg da må i kaloriunderskudd og være nøye med å få i meg nok proteiner...

Hvilke forandringer bør jeg gjøre på kostholdet i forhold til å nå mine mål?

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/29489-hjelp-til-endringer-i-kosthold/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Det er veldig vanskelig å svare på da du ikke oppgir mengder, kun et par matvarer og "tradisjonell norsk kost".

Kalorier er en ting, men som det ser ut som er det stor vekt på karbohydrater og ikke proteiner og fett

Tilfeldige prestasjoner gir tilfeldige resultater, du sier du har dårlig disiplin og ikke "gidder"- da blir også resultatene deretter -.. :)

Når d gjelder mengdene, tenkte jeg å regulere de gradvis ned uten nødvendigvis å telle kalorier og veie mat. På vekta en gang i uken for deretter å justere mengde

Kunne dog tenkt å høre forslag på hvilken proteinrik mat og hvilke måltid jeg bør forandre på. Middag blir jeg å kjøre som vanlig, noe med felles mat sammen med familie.

Så spm da blir om frokost, lunsjene og kveldsmat bør forandres og hvor mye...

Bytt ut hvert fall en av lunsjene med en medium middag. Frem til middag synes jeg ikke kostholdet er særlig bra dessverre. Sleng på et par egg på frokosten for å få litt mer næring og energi. Å kutte ut karbs på frokosten er forsåvidt en grei variant. Sett av en halvtime ekstra på.morgenen/ kvelden før og lag i stand minst 1 av mrgdagens lunsjer. Disse bør ideelt sett ikke bestå av karbs alene (som dine to lunsjer) . Generell middagsmåltid er å anbefale. 1/3 kjøtt~ fisk, 1/3 karbs, 1/3 grønnsaker. Kveldsmaten ser okei ut.

Vil også sterkt anbefale deg å telle kalorier og næringsinntak en dag. Dette setter kostholdet ditt i.et nytt perspektiv, og du får lettere oversikt over hva du 3egentlig stapper i deg. Prøv forøvrig også å moderere fettinntaket noe, særlig usunt mettet fett fra bearbeidede kjøttprodukter, melkeprodukt34 etc.

Gode prots: karbodeig, all fisk, biff, kyllingfilet, (cottage cheese)

Prøv å finne en karb/ protein/ fett fordeling som passer deg. Avhengig av aktivitetsnivå, 1,8-2,5g prots kg kroppsvekt, 50~80g fett, fyll opp resten av forbruket med karbs.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...