Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har vært på "diett" i ca 3-4 uker nå, og har i denne perioden holdt proteininntaket høyt hver dag, men har variert inntaket av karbohydrater og fett, dvs lavt inntak av fett de dagene jeg har vært høyt på karbohydrater, og lavt inntak av karbohydrater de dagene jeg ligger høyere på fett.

Har ganske lav fettprosent på overkroppen, og dette er vel egentlig mest et prøveprosjekt for å se om jeg faktisk klarer å kvitte meg med fettet på underkroppen etter hvert også. Tidligere har jeg prøvd å ligge 500 kcal under vedlikehold (uten å tenke makroer) over lenger perioder, men da har det stoppet opp på et visst punkt jeg ikke har kommet noe videre fra, og det er grunnen til at jeg prøver noe helt annet nå. På hviledager/dager jeg bare går turer eller driver rolig løping eller sykling spiser jeg rundt 1400-1500 kcal med lavt inntak av karb (rundt 20-30 gram) og høyere inntak av fett (rundt 65 gram, jeg veier 60 kg), på de tunge treningsdagene ligger jeg på rundt 1800 kcal med lavere fettinntak (ca 30-35 gram) og høyere karboinntak (mellom 150 og 200 gram), også må jeg ha min faste taco på fredager, og da blir det gjerne forholdsvis høyt både på fett og karbo, og omtrent 2000 kcal totalt.

Uansett, problemet mitt de siste par ukene er at jeg har fått så sykt cravings på sukker, i hovedsak smågodt og sjokolade. Jeg har ikke spist godteri siden september fordi jeg ikke klarer å stoppe når jeg først begynner, og har omtrent ikke slitt med søtsug en dag siden da, men nå er det altså kommet tilbake med full kraft. Jeg har jo som sagt ligget i underskudd før også, uten å tenke på makroene, og da har jeg ikke slitt med denne typen problemer i det hele tatt, så jeg lurer på hva sånt kan komme av? Er det rett og slett bare fordi kroppen ikke får nok mat, eller kan det ha noe med variasjonene i karbo- og fettinntak å gjøre også?

Fortsetter under...

Høyde, alder, vekt?

Aktivitetsnivå?

Hvor mange dager i uken trener du? Styrke? Utholdenhet?

Du svarer igrunn på ditt eget spørsmål - for mye underskudd og at du cycler makroene uten å kanskje helt vite hva og hvorfor du gjør det :) iallefall ift hva du trener de forskjellige dagene mtp restitusjon.

På den måten vil du venne kroppen til lavere inntak av energi og sakte men sikkert justere metabolismen ned = stagnasjon.

Høyde, alder, vekt?

Aktivitetsnivå?

Hvor mange dager i uken trener du? Styrke? Utholdenhet?

Du svarer igrunn på ditt eget spørsmål - for mye underskudd og at du cycler makroene uten å kanskje helt vite hva og hvorfor du gjør det :) iallefall ift hva du trener de forskjellige dagene mtp restitusjon.

På den måten vil du venne kroppen til lavere inntak av energi og sakte men sikkert justere metabolismen ned = stagnasjon.

168 cm, 21 år, 60 kg.

Trener 5-6 ganger i uken. 3-4 styrkeøkter, 1-2 utholdenhetsøkter.

Du har vel rett, problemet er at jeg ikke forstår hva jeg kan gjøre for å kvitte meg med det jeg ønsker å kvitte meg med. Jeg vet selvfølgelig at det ikke går an å punktslanke, og folk sier alltid at man må ha tålmodighet, og så vil fettet slippe etterhvert, men når jeg har ligget 500 kcal under vedlikehold i flere måneder, og det eneste som skjer er at jeg blir helt ripped i overkroppen, mens nærmest ingenting slipper på underkroppen, da blir jeg bare frustrert... Vet liksom ikke hvor jeg skal begynne eller hvordan jeg skal legge opp løpet for å kunne se litt andre endringer enn bare at fettet slipper overkropp, slik det alltid gjør når jeg er i underskudd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...