Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg er en jente på 28år, 169cm og 55kg. Har det siste året gått ned fra 68kg, og begynner nå å nærme meg målet. Men har mye overflødig fett spesielt på rumpe og lår, og trener nå ca 1t hver dag. 2-3 cardioøkter i uken på 1t hver, og 3-4 styrkeøkter på 1t pr økt.

Så til spørsmålet - jeg blir utrolig sulten rett etter 1t cardio, og har til nå pleid å lage meg dagens middag når jeg kommer hjem fra trening. Men er det ugunstig for fettforbrenningen å spise så fort etter trening? Jeg tenker at kanskje dèt vil føre til at jeg forbrenner maten istedetfor fettet når forbrenningen er såpass høy som like etter trening? Er det gunstigere og vente med maten?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/29184-vektnedgang-og-mat-etter-trening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I det store og hele er det hvor mye energi du får i deg over tid, i forhold til hvor mye energi du bruker, som vil ha noe å si for hvilken vei vekten går.

Det spiller ingen rolle når du spiser eller antall måltider du spiser,så lenge resultatet er kaloriunderskudd.

Husk riktignok at kroppen trenger nok næring for å holde deg gående igjennom syv treningsøkter i uka og.

Takk for svar, da bare fortsetter jeg som før :) Det har jo iogforseg fungert veldig bra til nå, mtp på vekttapet jeg har hatt, men tenkte kanskje at de siste kg må lures vekk med andre tiltak. Er helt klart mest komfortabelt for meg å spise skikkelig etter cardio, så da gjør jeg det :) Prøver forresten og ligge lavt i kalorier, men høyt i proteiner i kostholdet siden jeg ønsker lavere fettprosent.

Jeg har ikke kjøkkenvekt, så jeg vet ikke eksakt. Men ligger kanskje på 1200kcal i snitt. Jeg vet det er lavt, men utenom disse treningsøktene er jeg totalt sittestillende. Null aktivitet utenom, så har måttet ligge så lavt for å gå i underskudd. Ligger jeg høyere går jeg opp i vekt. Også har jeg selvsagt utskeielser med sjokolade og pizza innimellom, så er ikke helt fanatisk :)

Jeg har ikke kjøkkenvekt, så jeg vet ikke eksakt. Men ligger kanskje på 1200kcal i snitt. Jeg vet det er lavt, men utenom disse treningsøktene er jeg totalt sittestillende. Null aktivitet utenom, så har måttet ligge så lavt for å gå i underskudd. Ligger jeg høyere går jeg opp i vekt. Også har jeg selvsagt utskeielser med sjokolade og pizza innimellom, så er ikke helt fanatisk :)

Men om du spiser 1200 kcal og brenner 500 kcal på en joggetur så har du ikke gitt kroppen mer enn 700 kcal. Du bryter ned kroppen og musklene og du vil nok snart merke at du møter veggen. Ikke er det lett å starte å spise normale mengde igjen heller da du vil sprette opp igjen i vekt fordi du har senket forbrenningen din med underernæring.

Husk også at hjertet er en muskel som også blir brutt ned av langvarig underernæring og kan medføre hjertestopp.

Annonse

Jeg synes det er rart, for jeg har holdt dette gående i 2,5mnd nå, og jeg er mer opplagt enn på lenge. Spiser når jeg er sulten, og har mer energi enn før. Enkelte dager har jeg så mye energi at jeg tar 2 økter på 1t hver, bare fordi jeg har lyst. Kanskje jeg spiser mer kcal enn jeg tror da eventuelt? Jeg teller ikke kcal, men vet sånn ca hva som inneholder mye og hva som inneholder mer..

Kan si hva jeg spiste i går feks :

Frokost 1 liten skyr med 8 hakkede mandler

(1t middels tung styrketrening)

1 smurt tykklefse 223kcal

1 skyr med 8 hakket mandler

1 kopp grønn te og to suketter

(1t cardio forbrant ca 400kcal)

2 speltlomper, 100gr karbonadedeig med hjemmelaget tacokrydder, litt salat, agurk og paprika.

Drikker ellers vann og kanskje 1-2 glass Pepsi max.

Spiser som regel mer til middag, men ble ikke så mye i går siden det ble så seint, og ofte spiser jeg endel frukt ila dagen. Veier meg hver dag, og vekten var høyere i dag enn i går etter dette dagsinntaket.

Jeg synes det er rart, for jeg har holdt dette gående i 2,5mnd nå, og jeg er mer opplagt enn på lenge. Spiser når jeg er sulten, og har mer energi enn før. Enkelte dager har jeg så mye energi at jeg tar 2 økter på 1t hver, bare fordi jeg har lyst. Kanskje jeg spiser mer kcal enn jeg tror da eventuelt? Jeg teller ikke kcal, men vet sånn ca hva som inneholder mye og hva som inneholder mer..

Kan si hva jeg spiste i går feks :

Frokost 1 liten skyr med 8 hakkede mandler

(1t middels tung styrketrening)

1 smurt tykklefse 223kcal

1 skyr med 8 hakket mandler

1 kopp grønn te og to suketter

(1t cardio forbrant ca 400kcal)

2 speltlomper, 100gr karbonadedeig med hjemmelaget tacokrydder, litt salat, agurk og paprika.

Drikker ellers vann og kanskje 1-2 glass Pepsi max.

Spiser som regel mer til middag, men ble ikke så mye i går siden det ble så seint, og ofte spiser jeg endel frukt ila dagen. Veier meg hver dag, og vekten var høyere i dag enn i går etter dette dagsinntaket.

De fleste merker det ikke i starten, men på sikt så vil du gå på en smell. Du skader kroppen din når du underernærer deg. Man kan trene opp kroppen til lavere appetitt, men det betyr ikke at kroppen har godt av det. Mange starter spiseforstyrrelser på den måten uten å mene det.

Du burde absolutt øke inntaket ditt for jeg kan love deg at du kommer til å gå på en smell om du fortsetter på 1200 kcal, og da spesielt de dagene du trener.

Annonse

Takk for gode råd foresten :) Er bare livredd for å gå opp igjen i vekt!

Det skjer ikke om du spiser godt, sunt og moderat underskudd. Husk at dette skal være noe du skal kunne leve med resten av livet. Da vil du gå ned sakte, men sikkert, nå idealmålet og holde deg der resten av livet ;)

Jeg går ikke engang ned 0,5kg i uken nå, det har stoppet opp siste ukene. Men stresser ikke såå veldig med det, for jeg har mistet cm likevel heldigvis :) Også har jeg bare 2kg igjen til målet uansett! Så dere tenker å spise mer sunne kcal og fortsette treningen som før, at det vil hjelpe meg å miste det siste fettet?

Jeg går ikke engang ned 0,5kg i uken nå, det har stoppet opp siste ukene. Men stresser ikke såå veldig med det, for jeg har mistet cm likevel heldigvis :) Også har jeg bare 2kg igjen til målet uansett! Så dere tenker å spise mer sunne kcal og fortsette treningen som før, at det vil hjelpe meg å miste det siste fettet?

Husk at dess mindre du bli dess tøffere blir det å gå ned i kilo. Cm er viktigere uansett. Dess mer muskler du har dess mindre fettprosent får du. Uten nok mat klarer du ikke å bygge muskler, da bryter de bare ned musklene og blir mager og ikke fit.

Grunnen til at du går opp i vekt om du spiser mer enn 1200kcal er pga forskjellig faktorer. Vannsamling i kroppen, tarminnhold osv.. Når du har ligget så lavt som 1200kcal + treningsøkt, også prøver å øke vil du se at vekta går oppover. Det er helt normalt. Jeg synes forsåvidt at du skal legge bort badevekta. Er du så overvektig at det er helsefarlig for deg? Nei. Da synes jeg heller du skal ta frem målebånd og starte å måle istedet. Målebånd + hva du ser i speilet har så mye mer å si enn selve vekta.

Jeg tror problemet her nå er at du mangler muskler og ser daff uf. 169 på 55kg er innafor. Hva jeg vil anbefale er at du øker matinntaket ditt, selv om vekta går opp. Kroppen trenger mat for å bygge muskler. Slik som du har drevet på nå har du arbeidet mot din egen kropp med både kardio, styrke og lite kcal inntak.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...