Gå til innhold

Dårlig etter hard trening


ida.m.t

Anbefalte innlegg

Heisann spreke mennesker!

Er en jente på 20 år som elsker å trene utholdenhet og løper tritt og ofte på fjellet.

Jeg har noen rolige økter og andre der jeg gir full gass. På øktene der jeg gir full gass har jeg en gjennomsnittspuls på omtrent 170 og fjellturen varer i 1 time og 10 min. Så er ganske høyt tempo, og har mye syre på turen. Er nesten oppom makspuls flere ganger, og jeg eeelsker slik dødshard trening. Uansett, det jeg ville frem til var: Når jeg kommer hjem etter disse harde turene blir jeg direkte fysisk uvel. jeg blir utrolig kvalm og må ligge meg ned. Er dette normalt etter en veldig hard treningsøkt? Har dere sporty mennesker noen tips til å forhindre dette? Spiser veldig sunt, og nok vil jeg påstå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest QueenWinther

Men spiser du nok? (: Jeg pleier å føle meg kvalm etter løpeøkter når jeg ikke har spist nok tidligere på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. det er jo ganske individuelt hvor mye man regner som "nok" da. men en vanlig matdag ser slik ut:

07.30: 300 gram cottage cheese med funlight og sukkerfritt syltetøy

10:00 knasker noen 100gram med gulrøtter

12:00 omelett av 3 egg uten skiver.

14:00 en skyr og 3 rugsprø med pålegg

16:00 trening

17.30: middag, noe kjøtt og grønnsaker som oftest.

21:00 smoothie eller frukt før jeg legger meg.

er ikke dette nok for en jente på 163 cm og 60 kg? eller kan lite mat være grunnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hmm, er veldig lite glad i fet mat som avokado og nøtter desverre.. får i meg fett de dagene jeg har fet fisk til middag, noe som er typ 1-2 ganger i uken. Men ja, sliter med å spise mer egentlig.. er så utrolig lite kreativ i matveien at jeg blir flau,haha..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, er veldig lite glad i fet mat som avokado og nøtter desverre.. får i meg fett de dagene jeg har fet fisk til middag, noe som er typ 1-2 ganger i uken. Men ja, sliter med å spise mer egentlig.. er så utrolig lite kreativ i matveien at jeg blir flau,haha..

Der har du nok problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

greit, skal prøve å presse i meg litt mer mat, og se om problemet forsvinner. Tusen takk for at dere kommer med svar! ofte hjelper det at andre setter fingen og påpeker hva problemer kan være :)

Addict

Har du noen karbkilder i middagen din feks? Hvor ofte løper du? Steker du mat i fett? Sauser? Olje på salat? Noe som helst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalme er tegn fra kroppen om for lite mat. Du løper ganske mye, kroppen din trenger mat for å kunne restituere seg. Spi mer en periode og jeg lover deg du vil føle deg bedre :D Og forresten; Hvor ofte løper du i uka? Og hvordan er aktivitetsnivået ellers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Dovendyret takk for svar!

Skal prøve og spise mer fremover, håper problemet gir seg da! spiser antageligvis altfor lite fett, bruker teflonplater og liker ikke nøtter og avokado :(

de ukene det er fint vær løper jeg nok 2-3 ganger med høy intensitet, og går fjellturer de andre dagene. Er student, så aktivitetsnivået er ikke så høyt utenom treningene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...