Gå til innhold

Kan turnus arb. Ødelegge fremgangen?


BetinaR

Anbefalte innlegg

Hei! Nå har jeg endelig gått ned såpass mye i vekt, at jeg føler meg klar til å satse på mer styrke. Men jeg jobber nemlig turnus - altså 14d på/ 14d hjemme. De dagene jeg jobber, så jobber jeg 13.25t, altså lange dager. Noe som gjør at jeg ikke orke å trene etter jobb, å når jeg først prøver å trene/jogge en tur - så føler jeg at jeg ikke orker å gi mer enn 50%

Så nå har jeg da vanligvis latt være å trene/jogge når jeg har jobbet, også heller stått på i friperioden min. Men siden jeg da kun ville gå ned i vekt, følte jeg at det ikke var noe problem. Men nå vil jeg jo satse på å stramme opp, og bygge muskler...

Vil det at jeg ikke trener i arbeidsperioden min, gjøre at jeg mister musklene jeg bygger opp - igjen? Eller noe lignende ?

Tar gjerne imot tips!

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir langt fra optimalt å ikke trene på 14 for så å trene 14 dager, men man vil helt sikkert klare å få grei fremgang på den måten og.

Jeg ville hvertfall ha prøvd å få inn 2 økter i uka de ukene du jobber. Gjør de kort og intensivt og spander på deg selv litt ekstra karb og mat de dagene for å få det overskuddet du trenger for å gjennomføre de øktene.

De ukene du har fri får du også bruke godt å jobbe ekstra hardt på gymmet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, var det jeg trodde. Er kjempe aktiv på jobb, men blir nok ikke det samme som å trene styrke nei. Kan hende jeg får inn noen økter, men er redd jeg kommer til å slite meg ut :-/ men kan vel alltids prøve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke optimalt, men så lenge du klarer å trene godt og skikkelig de dagene du har fri, vil du få resultater.

Kostholdet kan det riktignok være greit å huske på,hvis du jobbe ræva av deg og knapt nok spiser, gir du kroppen enda mindre grunn til å forbedre seg/forberede seg på trening enn om du holder kroppen mett og fornøyd

I sommer hadde jeg kun muligheter til å trene typ hver tiende/fjortende dag, så ble ikke særlig med muligheter for å sette nye rekorder, men fikk lagt inn litt arbeide for å vedlikeholde til sommern var over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres slitsomt ut,kan fort se for meg at å gå fra natt til dag til natt til kveld etc kan herpe døgnrytmen og stjele overskudd.

Yes det suger. Fucker opp hormonbalansen også. Men det er selvvalgt så jeg få bytte jobb ell holde kjeft :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jobber 2/4 og en uke natt og en uke dag, og kjenner på at styrken ikke er optimal når eg går nattskift.. Prøver å fokusere på kardio første uken(natt) og styrke uke nr 2. Energi nivået er relativt lavere enn når jeg kjører de faste rutinene hjemme på avspasering da jeg får lagt opp kosthold og hvile tilpasser slik at jeg får mye mer utbytte og et mye høyere energinivå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Hei, jeg jobber også 3-skift. Altså dag, kveld og natt.

Jobben er stillesittende, kan gå litt rundt, men må være i nærheten av data/telefon

hele tiden for support.

Kan jeg bruke denne ekstra hviletiden til ekstra hard trening før nattevakt?

De lengste vaktene er på 12 timer, kan ikke sove på jobben, så det gjør jeg når jeg kommer hjem.

Men er alene på vakt så jeg har god tid til å få i meg nok og riktig næring.

Eks:

Trene rett før jobb (hardt)

På jobb 20:00, sitte i 12 timer.

Kjøre hjem.

Sove 7-8 timer

Spise, dusje, sosialisere i ~ 4 timer

På jobb, sitte i 12 timer

Kjøre hjem,

Sove 2-3 timer for å snu døgnet

Vanlig hverdag fra kl:1200

Ny treningsøkt

Kanskje ikke optimalt, men kroppen får jo mye mer hvile enn en som jobber 8-16 og må trene på kvelden..

Nå er jeg på en ny start etter langt opphold (Nybegynnerprogram),

så jeg har ikke noen hard/medium/lett-økter, er fullkropp hver gang. Ikke noe annet mål enn å bli sterkere/bedre form nå i første omgang

Men kan jeg med fordel dra på litt ekstra før disse vaktene, da jeg holder kroppen

så godt som helt i ro i rundt 40 timer etterpå. Gå litt ekstra på bena f.eks?

Ved dagskift er det jo opp kl:0600, middag, unger etc før trening på kvelden,

for så å sove i 7-8 timer. På de dagene får kroppen mindre hvile, men det går jo greit det og (men støl)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...