Misina Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 Altså: Jeg skal gifte meg om tre () måneder, og etter jul bestemte jeg med for å prikke inn bryllupsformen. Ikke nødvendigvis til bryllupet (selv om jeg har lyst på lekre armer i stroppeløs kjole), men mest til bryllupsreisen. Tenk å kunne gå i bikini i 3.5 uker uten å gremme seg! Jeg har aldri vært overvektig, og heller ikke i nærheten. Like før jul veide jeg 66,6 kg, og jeg er 170 cm. Jeg trener mye, men med lykke og harmoni kommer sofakosen litt vel ofte, noe som hos meg legger seg på magen, overarmene, puppene. Sistnevnte funker jo bra til bikiniformen, men noe må man ofre for å bli fit. Anyhow; Jeg begynte å bruke MyFitnessPal for å få mer oversikt, og økte på med styrketrening. Nå trener jeg styrke 2-4 (som oftest 3) ganger i uka, og fokuserer på baseøvelser. I tillegg løper jeg en del, og går turer, spiller squash av og til, sykler litt. Da mente den appen at jeg burde legge meg på 1350 kcal om dagen, dersom jeg ikke trener. Nå trener jeg jo så å si hver dag da, så jeg ligger vel ofte rundt 1500-1700 kcal. For å ikke bli så altfor fokusert på vekt, så veier jeg meg kun en gang i mnd. I februar veide jeg 65.5, i mars hadde jeg plutselig gjort et hopp ned på 62,5, og nå veier jeg 61,5. Så til saken: Jeg er jo fremdeles ikke fornøyd da. Ser fortsatt at det er igjen litt på magen som jeg gjerne skulle fått bort. Men jeg begynner å føle meg sliten. Kjenner jeg ofte er tom for energi, er sulten. Jeg passer på å spise riktig mat i ukedagene (havregryn, cottage cheese, kylling, frukt, grønnsaker, nøtter), men unner meg både vin, pizza, smågodt og rundstykker (hehe) i helgene. Så nå er spørsmålet om jeg heller skal legge meg litt høyere på kcal slik at jeg ikke går mer ned, men heller satse på å stramme opp med styrketrening.. Jeg hadde sett for meg 59 som et bra antall kilo (vært der før), men jeg vet ikke om det er noe poeng å gå rundt å være sulten for å miste to kg til. Jeg tenker at siden jeg har skeiet ut såpass mye i helgene, men fortsatt gått så mye ned (skjønner at 4 kg ikke er MYE i seg selv, men nå var jeg jo slank i utgangspunktet), så må jo 1350 kcal være altfor lite, SELV OM jeg skal ned i vekt?... For ordens skyld kan jeg si litt om hvor tungt jeg løfter. Jeg har jo økt litt på styrketreningen i løpet av disse månedene, men jeg mistenker at det er et nivå jeg har hatt inne fra før, uten jeg har økt i muskelmasse. Jeg har bare trent oftere og pushet meg mer... Strakmark: 67.5 kg Knebøy (denne øvelsen har jeg nettopp startet med- byttet fra beinpress): 55 kg Benk: 50 Pull ups (også ny- byttet ut nedtrekk): 12 kg hjelpevekt Dips: Kroppsvekt Sittende roing (apparat): 59 kg Skulderpress (apparat): 42 kg Hip thrust: 60 kg Bulgarsk utfall: Manualer på 10 kg i hver hånd I mark, bøy, benk, roing og skulderpress kjører jeg 5x5, chins, dips, tar jeg 3X6, hip thrust og utfall 3x8. I tillegg sper jeg på med litt push ups og mageøvelser. Så løper jeg geriljaintervaller, 4x4 intervaller, og minst en løpetur ute på 7-10 km. SÅ! Hvilke råd vil dere gi meg folkens? Forsto noen egentlig hva jeg trengte hjelp til?... Litt massiv post uten et konkret spørsmål kanskje.... Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/29029-for-lite-mat-myfitnesspal-og-n%C3%A5r-er-det-nok/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Therese Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 Hei! Kort og konsist - ja du spiser litt lite Du har gått ned i vekt fordi du har inntatt mindre energi enn du har brukt - men du er fortsatt ikke fornøyd siden du har ligget i for stort underskudd og mye mulig blitt kun en mindre versjon av deg selv, ikke en strammere en - også fordi du har basert treningen din som gir signal til kroppen om å bli lettere. (kondisjonstrening) Styrketrening derimot er det eneste verktøyet som bygger muskulatur og dermed strammer opp kroppen, uten å ta hensyn til vekten. Jeg vil anbefale at du øker kcalinntaket ditt, fortsetter å trene styrke (minimum 3ganger i uken) og holder deg til sprintintervaller hvis du absolutt må trene kondisjonstrening - liker du å trene kondisjonstrening forresten? TEW 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/29029-for-lite-mat-myfitnesspal-og-n%C3%A5r-er-det-nok/#findComment-988734 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Misina Skrevet 4. april 2014 Forfatter Del Skrevet 4. april 2014 Nettopp.. Mindre, men ikke strammere. Og det var jo ikke målet!.. Ja, jeg liker jo å løpe. Det er så forfriskende, lettvint og effektivt.. For jeg innrømmer jo at litt av grunnen til at jeg liker det så godt, er at man forbruker mye energi, og dermed kan spise mer / gå mer ned i vekt. Men jeg ser jo at det blir litt tullete når målet er å stramme opp.. Hvis jeg skal trene styrke tre ganger i uka; hvordan ville du ha satt opp det programmet da, ut fra de øvelsene jeg nevner over? Fullkropp hver gang? Litt av problemet er jo at styrketrening tar så lang tid.. Jeg bruker jo fort opp mot to timer dersom jeg skal trene fullkropp.. Og nå har jeg jo vært så gira på å gå ned i vekt at jeg har løpt masse i tillegg. Sprintintervaller kan jeg godt trene ja, men vil jo gjerne trene litt utholdenhet også.. Kanskje én langtur i uka pluss et par sprintintervaller er nok da?... Hm. Så vanskelig dette skal være da! Tusen takk for svar! Jeg blir så glad når noen gidder å bruke tid på mine grublerier:) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/29029-for-lite-mat-myfitnesspal-og-n%C3%A5r-er-det-nok/#findComment-988870 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Therese Skrevet 5. april 2014 Del Skrevet 5. april 2014 Jeg setter ikke opp programmer til folk uten videre da jeg ikke vet noe om deg, men jeg kan anbefale helkroppsprofram siden du er nybegynner. Om de øvelsene du har satt opp passer for deg ift utførelse etc kan jeg ikke si noe om da jeg ikke vet - men øvelsene i seg selv er gode for sitt formål. Du kan bruke helt ned til 30min på en økt, selv om du trener hele kroppen Aurelius 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/29029-for-lite-mat-myfitnesspal-og-n%C3%A5r-er-det-nok/#findComment-989208 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Misina Skrevet 5. april 2014 Forfatter Del Skrevet 5. april 2014 Jeg er ikke nybegynner, sånn egentlig;) Jeg startet å trene styrke systematisk og regelmessig for seks-sju år siden. Jeg fikk da satt opp et program basert på baseøvelser, og hadde med meg en de første ukene, som hjalp meg med teknikk og riktig belastning. Jeg startet med 25 kg i benk, og klarte knapt nok én vanlig push up. Men på grunn av ryggproblemer ble mark og bøy erstattet med rygghev og beinpress. Jeg trente helkropp to ganger i uka i noen år, før endring i jobb- og familiesituasjon førte til at jeg gikk ned til én. Dermed stagnerte jeg, og jeg har holdt meg på samme nivå aaaaltfor lenge. Har variert litt mtp antall sett og reps, men lite økning i styrke. Men nå har jeg altså friskmeldt ryggen min, og har inkludert mark og bøy i programmet. Nedtrekk er også erstatter med chins. Jeg tror jeg har et ganske godt grunnlag, selv om jeg ikke er supersterk:) Nå er jeg imidlertid klar for å "step it up", bygge litt muskler, bli superhot for mannen min på brullupsreisen! Men mest av alt vil jeg trives i egen kropp. Ps: Jeg er 34 år. Aurelius 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/29029-for-lite-mat-myfitnesspal-og-n%C3%A5r-er-det-nok/#findComment-989491 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Therese Skrevet 6. april 2014 Del Skrevet 6. april 2014 Jeg mente ikke nybegynner som en nybegynner i den forstand - heller at du ikke har trent fast over lengre tid og har stagnert pga en har sett seg blind på egne rutiner. Iom du har vært mye av og på har du da en annen toleranse for trening enn en som har trent regelmessig med god progresjon i 1-2år Bor du i Oslo? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/29029-for-lite-mat-myfitnesspal-og-n%C3%A5r-er-det-nok/#findComment-989700 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Misina Skrevet 6. april 2014 Forfatter Del Skrevet 6. april 2014 Okei, sånn ja. Sett meg blind på rutiner har jeg nok. Hadde fin progresjon i noen år, så stagnerte det. Men regelmessig har jeg trent i sju år, men altså bare vedlikehold de siste årene. Siden jeg bestemte meg for å ta i et tak, så har kurven gått litt opp igjen;) Neida, bor i Trondheim. Men tusen takk for svar:) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/29029-for-lite-mat-myfitnesspal-og-n%C3%A5r-er-det-nok/#findComment-989735 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Misina Skrevet 6. april 2014 Forfatter Del Skrevet 6. april 2014 Et annet spørsmål: Av og til blir det så jeg må trene to dager på rad for å få inn alle styrkeøktene. Hvordan er det da mest fornuftig å dele det opp? Til nå har jeg tatt bein en dag og overkropp en dag.. Ryggen får jo da kjørt seg begge dagene (pga strakmark), men.. Jeg elsker å trene, virkelig. Kunne brukt timer hver dag på trening. Men med full jobb og familie må man økonomisere litt;) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/29029-for-lite-mat-myfitnesspal-og-n%C3%A5r-er-det-nok/#findComment-989808 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.