Gå til innhold

surrehuet trenger bistand


heijmeb

Anbefalte innlegg

Nå har jeg brukt noen uker på treningsstudio, der jeg har delt opp styrketreningen min. Jeg trener i hovedsak 4-5 dager i uka, men føler det er på tide å få litt hjelp med program da jeg bruker for mye tid på å "surre rundt uten mål og mening". Jeg vet svært lite om hva som lønner seg å trene, og hvor ofte jeg bør trene hver muskelgruppe, hvordan jeg bør dele opp treningene etc. og lurer på om noen kan hjelpe meg med å legge opp en liten plan. Jeg forventer ingen innviklet plan, men kanskje noen kan komme med forslag til øvelser og noen tips, samt en grovplan?

Målet mitt med treningen er først og fremst å øke muskelmasse samt få ned fettprosenten. Og jeg ønsker å merke/se forbedringer allerede til Juni/Juli mnd. Jeg er villig til å trene hardt og mye, for det er dette som gjør at jeg får en økt selvfølelse, og det er hovedmålet mitt; få en kropp jeg er komfortabel med.

Jeg takker for all hjelp, og setter stor pris på alle som tar seg tid til å hjelpe meg med sine kunnskaper! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fant igjen en matplan og treningsplan jeg fikk tilsendt for en stund siden, og uten noe særlig kunnskaper er jeg veldig usikker på om jeg bør følge den. For meg virker det som veldig få kalorier, og mye trening ift. mengden mat. Noen som kan dele noen meninger og eventuelle forbedringer?

Matplanen ser følgende ut:

Frokost: 50-80g havregryn + 1,5 dl melk

Mellommåltid: 2 scoops proteinpulver (100% whey) + 2-3 dl. melk

Lunsj: 1pk kokt skinke/kyllingfilet o.l pålegg + grønnsaker

Middag: Kjøtt (karbonadedeig, kylling, biff, laks) + masse grønnsaker + 30-60g ris/fullkornspasta

Kveld: 2 riskaker

Treningsplanen ser følgende ut:

TRENING NR. 1

- LYKTESTOLE INTERVALL :

Rolig jogg i 15 minutter

Løp 1 lyktestolpe - jogg 1 lyktestolpe (tilsammen 8 lyktestolper)

Ta en liten pause (3 minutter)

Gjenta løping - jogging x 8

Ta en liten pause (3 minutter)

Gjenta løping - jogging x 8

TRENING NR. 2 - STYRKEØKT

Rolig jogg i 15 minutter (mølle)

Velg det ut 6 forskjellige øvelser som går på lår, bakside lår, legger og rumpe

Spør på treningssenter hvilke øvelser som passer for dette (vanskelig å forklare)

Gjør hver slik: 10 repetisjoner x 3

Tøy lett ut etter trening

TRENING NR. 3 - STYRKEØKT

Rolig jogg i 15 minutter (mølle)

Velg det ut 8 forskjellige øvelser som går på biceps, triceps, rygg og mage

Spør på treningssenter hvilke øvelser som passer for dette (vanskelig å forklare)

Gjør hver slik: 8 repetisjoner x 3

Tøy lett ut etter trening

!TRENING NR. 4 - ROLIG JOGG

Rolig jogg i 45 minutter

Du skal jogge slik at du klarer å snakke normalt

Any opinions? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved første øyekast virker ikke den treningsplanen å være av særlig verdi overhodet, alt for sporadisk og alt for opp til utøveren selv.

Det burde ikke være vanskelig å forklare/komme med forslag til seks øvelser som går på bein, lår rumpe og legger. Slik den står skrevet nå er det jo ingen stress å feks velge bosuball-knebøy, gynekologmaskin, calf raises, leg curlz i maskin og utfall med kroppsvekt, og da vil man ikke få noe som helst ut av programmet heller.

Dessuten burde ikke nybegynnere trene splitter i starten, minst av alle tullete splitter de setter opp selv.

Diettplanen kan og ha litt lite mat,alt ettersom hvilke ønsker utøveren har.

Nei,kjør deg en runde med fitnessbloggens nybegynnerprogram eller starting strength.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor er forskjellen kalori-messig fra "vanlig" contra diettplanen?

Også lurer jeg på hvorfor ikke bryst og skuldre er med? Anyways, jeg ville ha tatt færre enn 8 øvelser på dag3, og heller inkludere øvelser som aktiverer flere muskelgrupper samtidig (f eks benkpress, pullups og roing m stang, da har du truffet de fleste av nevnte muskelgrupper). Det er min mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Er ikke lett å vite hva man skal trene når man er nybegynner, men etter å ha trent en stund selv og lært av mine feil ville jeg fokusert på å ha de store muskelgruppene i fokus når du skal trene. Ved å ha fokus på tunge øvelser som tar på flere forskjellige muskler i kroppen fremfor små isolasjonsøvelser kan du forbrenne mer og resultatene kommer fortere. Jeg ville bygd programmet rundt knebøy, markløft, brystpress, pull-ups, chins og dips. Så kan du heller ha isolasjonsøvelser i tillegg. Husk, at for å få en god teknikk (som er viktig for å ikke skade seg) så kan du se på youtube, og husk å tøye så du er myk nok til f.eks knebøy så du ikke skader deg med feil teknikk. :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...