Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heihei :)

Jeg er snart ferdig på helsearbeiderfag VG2 (endeliiig!) å så skal jeg gå ut som lærling til sommern, høsten eller no sånt. - Men casen er den at jeg er veldig gira på å gjøre dette i utlandet. Spania, England, Sverige, Italia, what so ever. Er den noen her inne som har gjort det? Hva går en slik lærlingetid gjennom? finnes det noen nettsider jeg kan finne info? - har søkt på google, men roter meg inn på så mye annet rart.

Noen som vet så ta gjerne kontakt! :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/28603-l%C3%A6rlingetiden-i-utlandet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heihei :)

Jeg er snart ferdig på helsearbeiderfag VG2 (endeliiig!) å så skal jeg gå ut som lærling til sommern, høsten eller no sånt. - Men casen er den at jeg er veldig gira på å gjøre dette i utlandet. Spania, England, Sverige, Italia, what so ever. Er den noen her inne som har gjort det? Hva går en slik lærlingetid gjennom? finnes det noen nettsider jeg kan finne info? - har søkt på google, men roter meg inn på så mye annet rart.

Noen som vet så ta gjerne kontakt! :)

Jeg vet ihvertfall at det innen kokkeyrket kan være tricky å få utlandetlæretid til å gå overens med det norske, i Danmark og Tyskland har de annen fordeling av skole/læretid, noen alternativer varer i lengre tid,etc.

Det som teller til slutt er jo om den læreplanen de har der ute dekker det som læreplanen din sier du skal ha vært igjennom for å få gå opp til eksamen. Ring til lærlingenemda/fagprøvekontoret og hør om de har noe feedback?

Hvorfor vil du gå i lære i utlandet? Har du planer om å jobbe som faglært i utlandet og,eller gjøre det her hjemme?

Jeg vet ihvertfall at det innen kokkeyrket kan være tricky å få utlandetlæretid til å gå overens med det norske, i Danmark og Tyskland har de annen fordeling av skole/læretid, noen alternativer varer i lengre tid,etc.

Det som teller til slutt er jo om den læreplanen de har der ute dekker det som læreplanen din sier du skal ha vært igjennom for å få gå opp til eksamen. Ring til lærlingenemda/fagprøvekontoret og hør om de har noe feedback?

Hvorfor vil du gå i lære i utlandet? Har du planer om å jobbe som faglært i utlandet og,eller gjøre det her hjemme?

Åja skjønne..

Har hørt at noen fylker eller kommuner tilbyr lærlingetid ved norske institusjoner i utlandet, Gran Canaria blant annet har jo en del Norsk eide institusjoner, pleiehjem. Så tengte å ta det via noe slikt da. Så det ikke blir kluss med lærlinge tid, lover og regler osv.

Vil bare komme meg ut å se verden litt, jobbe i utlandet er noe av det jeg har tengt mye på, det går nok ikke i lengden, men over en 2-3års periode.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...