Gå til innhold

Farlig å trene ved virus?


Gjest ekko

Anbefalte innlegg

Tok blodprøve i dag, og den bekrefta klart og enkelt at jeg har et aktivt virus i kroppen. Har litt av og på feber, snue, vondt i halsen, og sånt vanlig som henger med virus. - Det jeg lurer på er da om det er "farlig" å trene, hva slags trening som bør foretrekkes som kanskje kan virke positivt på å bli frisk? Tenker at hvis jeg drar den litt ut ender det kanskje fort med at jeg ender med å være syk lengre..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lavintensitets trening som en rolig gåtur har jeg lest (Børge Fagerli) skal være positivt for immunforsvaret.

Men jeg ville ikke provosert kroppen noen mer enn nødvendig og risikere å bli enda dårligere eller forlenge sykdomsperioden - spesielt ikke med feber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Therese, du kan kjøre lavintensitet om du er veldig rastløs og føler deg i form til det. Men om du har feber så trenger kroppen hvile. En regel er å hvile i like mange dager som du har hatt feber da du regnes som "svært syk", altså 2 dager feber = 2 dager hvile før du begynner å trene igjen. Når du har feber jobber kroppen aktivt for å bekjempe viruset og om du da skal begynne med hard trening med høy intensitet så kan viruset faktisk påvirke hjertet - noe som er farlig.

Enda hvor smertefullt det er med restitusjon og hvile så er det den beste medisinen :) Heller én uke hvile og bli helt frisk enn å sjangle i to-tre uker?

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt (!!!) rastløs kan man kalle det, ja.. :D Uff, men jeg får forsøke så godt jeg kan å ta det rolig, og ha bare lavintensitetstrening. Takk så mye! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kroppen pleier å være flink til å si ifra i sånne tilfeller, så det er vel bare å prøve seg frem:) Jeg hører stort sett alltid at kroppen trenger hvile for lege osv..hehe

MEN..! Tren hjemme? Er mange som blir sure på folk som trener i studio når de er syke, pga smittefare:rolleyes: Sist jeg var sjuk, tøya jeg grensene så godt jeg kunne, men når jeg var slapp, kaldsvetta og konstant nøys, holdt jeg meg hjemme, for bakteriene fløy sikkert over hele stua når jeg nøys:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...