Gå til innhold

Jeg skal ned 10 kg, men trenger litt råd(bl.a. om PSMF)


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Brukernavn

Nå må du ikke mistolke innlegget mitt som frekt eller nedverdigende. Men jeg har så utrolig mange venner som har lignende holdning som jeg kan se i denne tråden. De vil at det skal gå raskt og enkelt sånn at de kan komme seg tilbake til sine "vanlige rutiner" og lurer på hvor lang tid ting tar før man får resultater. Skal jeg fortelle deg en liten hemmelighet? Ingen av de vennene mine som har en sånn holdning har begynt å trene. Og det er flere år siden dem fikk servert treningsopplegg og kostholdsopplegg på sølvfat. Og det morsomme er at dem prater om å begynne å trene hele tiden og klager mye på formen sin.

Det blir litt vanskelig å trene når du ikke virker motivert til å trene på treningssenter og heller ikke ute, du kan jo alltids trene hjemme - bare å google litt rundt på "hjemmetrening". PSMF er slitsomt, man er mye sulten og humøret kan fort bli nedsatt, så jeg ville absolutt ikke anbefalt det til noen som ikke virkelig er motivert og klar for mye ubehag. Det jeg ville anbefalt en som ikke er motivert til å gjøre det ubehagelige ved trening, er å ta det helt med ro, kanskje ta seg en 10minutters gåtur om dagen. Start rolig og juster kostholdet ditt over en periode. Det handler ikke om å fjerne 10kg med hardtrening i en måned for så gå tilbake til gamle rutiner. Da kommer de 10kg tilbake med en gang. Hvis du vil fjerne 10kg og holde deg i form må du endre hele tilnærmingen din til trening og kosthold.

Enkle ting du kan gjøre, som krever minimalt med energi. Kutt ned på sukker - hvis det virker vanskelig så ha noen dager i uken hvor du holder deg helt unna. Og andre hvor du spiser som vanlig, men helst ikke kompenser for sukker-frie dager med å overspise på de dagene du kan. Da er det bortkastet.

Og selvfølgelig kan jeg servere deg med det som gir deg rasket resultater.

Vil du forbrenne 10kg fett må du ha et totalt underskudd på 70000kcal.

Skal du gjøre dette på 1 måned må du ha et kaloriunderskudd på 2333kcal om dagen. Urealistisk.

Skal du gjøre dette på 2 måneder må du ha et kaloriunderskudd på 1166kcal om dagen. Oppnåelig - men veldig vanskelig.

Skal du gjøre dette på 3 måneder må du ha et kaloriunderskudd på 777kcal om dagen. Oppnåelig - men vanskelig.

Skal du gjøre dette på 4 måneder må du ha et kaloriunderskudd på 583kcal om dagen. Ganske greit.

Selv brukte jeg 6 måneder på 10kg fett. Men da ville jeg ikke miste noe muskelmasse i slengen. Den eneste måten du kan gjøre det lett for deg selv å fjerne 10kg er å ta dop - men da utsetter du deg for mye større farer enn det å ha 10kg ekstra fett på kroppen - så det anbefales absolutt ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om Mr. Brukernavn her kanskje var piitelitt streng med deg i hans forklaring, så har han veldig rett ;) Å gå ned 10kg er ekstremt tøft. Jeg gjorde det på den usunne måten. Ikke lurt. Alt jeg fikk tilbake var null muskelmasse og en ødelagt kropp. Det krever tid, energi og viljestyrke og gjøre det riktig, og da må du være innstilt!

Dermed, kort oppsumert: Om du virkelig vil dette, søk lenge og vel etter riktig informasjon, lag en plan, sett deg delmål. Ikke forvent at alt skal skje på en uke. Og om du kan, ville jeg anbefalt deg å skaffe deg en PT og få den hjelpen du trenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har gått ned 24 kg av 27 kg, etter et svangerskap, sliter maksimalt med de siste kiloene, men det er fullt mulig med et godt kosthold og fysisk aktivitet! mitt råd er i allefall: kom deg opp av sofaen fortest mulig! easy come easy go, er det noe som heter!

gang din ønsket vekt med 28, altså 1540, dette er kaloriforbruket ditt uten fysisk aktivitet. du kan trygt legge deg på dette, om du spiser sunt og variert! (masse grønnsaker og proteiner, litt fett skal man ha! viktig viktig! så hovedsaklig kutter du ned på karbohydratene. prøv det i 2 uker å se hva som skjer!:) lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

foresten, på roede-metoden.no finnes en kostholdskalkulator, du må registrere deg, men det er gratis, du plotter inn matvare og mengde, så regner den ut kcal, fett, sukker og proteiner;) bruker den ofte når jeg skal regne ut hvor mye kcal det er i middagene mine:) (mellommåltidene mine har jeg spist så mange ganger at de kan jeg utenat:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...