Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. Jeg er helt ny her og ny til treningsverden. Høyde er 176-177 og veier 84,1.

Jeg har siden 25 August 2013 gått ned fra 103 til 84,1 som jeg veide i dag. Har stort sett loggført kaloriinntaket mitt i shape up-appen.

Det jeg lurer på er om det er lurt å begynne å trene styrke nå, eller vente evt 6-7 uker til jeg har gått ned til 80ish? Altså er det lurt å kvitte seg med mesteparten av fettet før man begynner å trene? Ellers kan jeg si at jeg har en fysisk jobb og er ganske robust bygget (en del tror jeg trener styrke, noe jeg aldri har gjort).

Håper noen kan komme med noen gode svar, da jeg selv ikke har peiling :)

Fortsetter under...

Hei alle sammen. Jeg er helt ny her og ny til treningsverden. Høyde er 176-177 og veier 84,1.

Jeg har siden 25 August 2013 gått ned fra 103 til 84,1 som jeg veide i dag. Har stort sett loggført kaloriinntaket mitt i shape up-appen.

Det jeg lurer på er om det er lurt å begynne å trene styrke nå, eller vente evt 6-7 uker til jeg har gått ned til 80ish? Altså er det lurt å kvitte seg med mesteparten av fettet før man begynner å trene? Ellers kan jeg si at jeg har en fysisk jobb og er ganske robust bygget (en del tror jeg trener styrke, noe jeg aldri har gjort).

Håper noen kan komme med noen gode svar, da jeg selv ikke har peiling :)

Litt vanskelig å si når jeg ikke har noe bilde å forholde meg til. Jeg vil likevel anbefale å begynne å trene styre, hvis du ligger på vedlikehold og er ny i vektrommet vil nok musklene komme og fettet forsvinne:) GJ med vektnedgangen btw!

Hei og gratulerer med vektnedgang! :)

Du kan begynne å trene styrke med en gang, gjerne nå! :D

Rådfør deg med en dyktig personlig trener på senteret du trener på som kan gi deg et skikkelig program (eller så kan du finne et her på fitnessbloggen) og teknikkgjennomgang slik at du får en god start!

Hei igjen, takk for raske svar.

Jeg er ikke medlem av noe treningssenter enda, planen min var egentlig å vente til jeg på en måte var fornøyd med vekten min, og det var rundt 80. Ser jo nå at dere anbefaler noe annet, så da bør jeg vel vurdere det.

Broseidon: Du skriver at hvis jeg ligger på vedlikehold og trener så vil nok musklene komme og fettet forsvinne. Jeg driver og eksperimenterer litt nå med å øke kaloriinntaket for å finne ut den reelle forbrenningen min, men samtidig vil jeg jo litt ned i vekt fortsatt, så holder nok litt tilbake.

Har lest litt smått her inne, og er det sånn at jeg bør ligge ca 500 kalorier over vedlikeholdsnivået for å bygge muskler og mtp kosthold 2 gram proteiner pr kilo og 1 gram pr fett?

Hei igjen, takk for raske svar.

Jeg er ikke medlem av noe treningssenter enda, planen min var egentlig å vente til jeg på en måte var fornøyd med vekten min, og det var rundt 80. Ser jo nå at dere anbefaler noe annet, så da bør jeg vel vurdere det.

Broseidon: Du skriver at hvis jeg ligger på vedlikehold og trener så vil nok musklene komme og fettet forsvinne. Jeg driver og eksperimenterer litt nå med å øke kaloriinntaket for å finne ut den reelle forbrenningen min, men samtidig vil jeg jo litt ned i vekt fortsatt, så holder nok litt tilbake.

Har lest litt smått her inne, og er det sånn at jeg bør ligge ca 500 kalorier over vedlikeholdsnivået for å bygge muskler og mtp kosthold 2 gram proteiner pr kilo og 1 gram pr fett?

Er en grei regel det, men siden du ikke har trent før trenger du ikke å ha så veldig høyt overskudd. I startfasen for en "noob" vil musklene gro nesten uansett. Det er uansett aldri feil og sørge for å ha et overskudd som gjør at du har gode groforhold i kroppen din. 2xgram i protein 1gram i fett er en god formel, og så kan du justere kaloriintaket ditt med karben. Jeg ville hørt på Therese og huuka tak i en PT når du skal begynne å løfte. Det er synd å miste et så stort potensiale for muskelvekst ved å kødde rundt de første månedene:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...