Gå til innhold

Nybegynner trenger råd

koklimonke

Anbefalte innlegg

Har akkurat begynt å aktivt trene, og det kjennes fantastisk!! :) Jeg har ingen kunnskap knyttet til det med kosthold, bygging, vektreduksjon osv.

Veier 60 kg er 1.62 cm. Følger ikke noen diett (har egentlig ikke planer om det heller). Prøver istedenfor å være bevisst hva som spises. Ønsker å gå ned 3 kg, bli mer fit og sunn. Disse tre kiloene er hva jeg anser som fett og "ekstraslep" på kroppen.

Fått meg denne "Myfitness pal" og ifølge den skal jeg ha 1530 kalorier til dagen for å nå det målet.

Trener 4 - 5 ganger i uken, styrke en dag, neste dag kardio. Spørsmålene er som følger;

- virker dette kaloriinntaket reellt med tanke på mål?

- er det logisk å trene annenhver dag styrke og kardio?

- i forhold til pulsklokke, hvor realistisk er kaloriforbrenningen som vises etter endt styrketrening?

- kan man gå ned i vekt og opp i muskelmasse samtidig?

Takk for alle saklige svar og hjelp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville lagt på et par hundre kcal de dagene du trener styrke i hvertfall. Eller generelt, lagt til litt fler kcal. Fordi siden du beskriver "ca 3 kg ekstra" (som ikke er mye i det hele tatt) vill jeg heller fokusert på å bygge litt! Kroppen vil forandre seg og se mer "fit" ut ved mer muskelmasse, ikke nødvendigvis mindre kg :)

Bra du har oppdaget at trening er gøy, og lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil mene pulsklokken ikke er et verktøy for å måle energiforbruk under styrketrening. Funker best når du gjør et arbeid hvor du flytter kroppsvekten din fysisk (gjør et arbeid). Må løfte jævlig mye for å gjøre et like stort arbeid som å springe hundre meter. Ett annet eks. jeg har lest på forumet her ang. dette: En kar sitter å ser blåfilm i en time har puls på 150 mens det pågår, en annen går 1 time med 110 i puls. Hvem har brukt mest energi? Så vil si kaloriforbruket en klokke vil vise er urealistisk når det gjelder styrketrening og vil samtidig tippe at en moderat intens styrkeøkt på en time vil bruke mellom 200-350 kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer mat de dagene du trener. Husk at om det er anbefalt med 1530 for at du skal gå i underskudd for å gå ned så vil en trening der du brenner 500 kcal tilsi at ditt kun har fått i deg 1030 kcal. Det sier seg selv at det er alt for lite. Med så stort underskudd så bryter treningen bare ned kroppen. Så mer mat det dagene du trener er alfa omega for en fit kropp. Musklene trenger næring for å bygges opp ellers brytes de bare ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...