Gå til innhold

Rådføring/Kommentarer til videre vektnedgang


HoGa

Anbefalte innlegg

Hei :)

Dette er mitt første innlegg her. Jeg er en gutt på 22 år som er 183 høy og veier 138 kg. Jeg har tidligere trent både aktivt fotball og styrketrening, men en kneskade etterfølgt av en annen kneskade da jeg var 17 gjorde at jeg måtte slutte med fotball og kunne heller ikke trene på rundt 1 år pga operasjoner osv. Mye av dette resulterte i at jeg ble veldig deprimert og satt mye inn å la på meg. 1.Februar fant jeg endelig ut at det var på tide å snu trenden. Jeg har siden da trent 5 ganger i uken og vært veldig nøye på kostholdet mitt har siden da gått ned 7 kg og veier nå 131 kg.

Kostholdet har bestått av:

Frokost: Havregryn, yogurt eller rugknekkebrød med lett pålegg som kyllingpålegg eller cottage cheese. + en proteinshake.

Lunsj: Har her gleden av kantine på jobb så går i salat blanding med kylling eller skinke.

Middag: Diverse kjøtt/fisk sammen med salat og grønnsaker.

Etter trening: Banan eller eple + proteinshake

Treningen består av:

Mandag: 10 min oppvarming + styrke(bryst og biceps)

Tirsdag: I grunn treningsfri, men har lagt inn en gå tur eller lett treningsøkt her.

Onsdag: Cardio 35 min(elipse eller sykkel)

Torsdag: 10 min oppvarming + styrke(skulder og mage)

Fredag: Fri

Lørdag: 10 min oppvarming + styrke(biceps og rygg)

Søndag: 10 min oppvarming + styrke(ben)

Målet mitt er ned 25 kg iløpet av 2014 og opp i muskelmasse/ned i fettprosent.

Jeg har også ganske nylig begynt å jobbe på et lager innen offshore så får mye gratis bevegelse her på jobb.

Føler det går ganske greit slik jeg gjør det nå ettersom jeg har gått ned 7 kg på 19 dager og merke allerede at kondisjon, styrke og mental helse er bedre :) Er egentlig bare ute etter tilbake melding og tips på hvordan jeg kan forbedre eller endre ting. Setter pris på seriøse svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kostholdet ditt ser ikke så galt ut, men jeg lurer på en ting: Hvorfor har du delt opp treninga di sånn? Trene bein èn dag i uken, skuldre en annen, gir jo ingen mening.. For å få mer muskelmasse må du trene en muskelgruppe mer enn èn gang i uka. Å vie en hel treningsøkt til biceps er bare tull og bortkastet tid. Jeg ville heller begynt på et helkroppsprogram tre dager i uken, og et par cardio-økter i tillegg. Starting Stength er et godt nybegynnerprogram som du vil få mye mer utbytte av enn det du har satt opp ovenfor her. Så kan du heller skaffe deg et splitt-program etterhvert. Legger ved link til SS :)

http://fitnessbloggen.no/starting-strength/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostholdet ditt ser ikke så galt ut, men jeg lurer på en ting: Hvorfor har du delt opp treninga di sånn? Trene bein èn dag i uken, skuldre en annen, gir jo ingen mening.. For å få mer muskelmasse må du trene en muskelgruppe mer enn èn gang i uka. Å vie en hel treningsøkt til biceps er bare tull og bortkastet tid. Jeg ville heller begynt på et helkroppsprogram tre dager i uken, og et par cardio-økter i tillegg. Starting Stength er et godt nybegynnerprogram som du vil få mye mer utbytte av enn det du har satt opp ovenfor her. Så kan du heller skaffe deg et splitt-program etterhvert. Legger ved link til SS :)

http://fitnessbloggen.no/starting-strength/

Uenig i at starting-strenght er det beste alternativet med tanke på trådstarters utgangspunkt. At programmet bør forandres ja, men ikke til starting strenght.

Jeg vil også anbefale ett fullkropsprogram, men med høyere volum, og der noen av øvelsene er alternative øvelser (For å få opp energibruket under økta, og klare å gjennomføre med riktig teknikk i alle øvelser). Har jobbet med ganske mange overvektige og noe som går igjen er at en på 130+kg overvekt har vansker med å kjøre knebøy slik det kreves. Og med en tidligere kneskade, er dette enda viktigere.

Ville også slengt inn litt mer utholdenhets øvelser med f.eks tau-trening, slams, og step-ups for å nevne noen. Disse bruker hele kroppen, gir god styrke, og samtdig får hjerte-og kar systemet kjørt seg (y)

Men så er nå dette bare min mening :)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uenig i at starting-strenght er det beste alternativet med tanke på trådstarters utgangspunkt. At programmet bør forandres ja, men ikke til starting strenght.

Jeg vil også anbefale ett fullkropsprogram, men med høyere volum, og der noen av øvelsene er alternative øvelser (For å få opp energibruket under økta, og klare å gjennomføre med riktig teknikk i alle øvelser). Har jobbet med ganske mange overvektige og noe som går igjen er at en på 130+kg overvekt har vansker med å kjøre knebøy slik det kreves. Og med en tidligere kneskade, er dette enda viktigere.

Ville også slengt inn litt mer utholdenhets øvelser med f.eks tau-trening, slams, og step-ups for å nevne noen. Disse bruker hele kroppen, gir god styrke, og samtdig får hjerte-og kar systemet kjørt seg (y)

Men så er nå dette bare min mening :)!

Enig der, ville aldri anbefalt en med kneskade å kjøre knebøy. Det ble glemt bort, my bad! Poenget var ihvertfall at et helkroppsprogram vil gjøre myyyye større nytte enn et 4-splitt (!!!) program ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig der, ville aldri anbefalt en med kneskade å kjøre knebøy. Det ble glemt bort, my bad! Poenget var ihvertfall at et helkroppsprogram vil gjøre myyyye større nytte enn et 4-splitt (!!!) program ;)

Jeg tolker første setning som en overdose ironi ?( viss ikke så okei, litt vanskelig å tolke :p) Men jeg skulle ikke frem til at en med kneskade skal holde seg unna knebøy. Men med tanke på overvekten i DETTE tilfelle, og tidligere kneskade, så er det viktig med 100% teknikk, noe som jeg har erfart kan være vanskelig for en med dette utgangspunktet. Ihvertfall med SS som i stor grad involverer knebøy med tunge vekter.

100% enig med deg angående fullkropp, bare ikke SS akkurat i det tilfellet her hehe :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker første setning som en overdose ironi ?( viss ikke så okei, litt vanskelig å tolke :p) Men jeg skulle ikke frem til at en med kneskade skal holde seg unna knebøy. Men med tanke på overvekten i DETTE tilfelle, og tidligere kneskade, så er det viktig med 100% teknikk, noe som jeg har erfart kan være vanskelig for en med dette utgangspunktet. Ihvertfall med SS som i stor grad involverer knebøy med tunge vekter.

100% enig med deg angående fullkropp, bare ikke SS akkurat i det tilfellet her hehe :p

Var overhode ikke ment ironisk. Jeg er helt enig med deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...