Gå til innhold

Svømming som cardio?


Camilla

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trener for tiden styrke 4 ganger i uken, men kjenner at jeg har lyst til å trene litt "cardio" på søndag rett og slett fordi jeg blir rastløs på søndager og føler meg litt slappfisk etter helga. Noen dager betyr det en lang tur i skogen med hunden, mens andre ganger går jeg rask gange på mølla en times tid/ellipse. Men, jeg er så heldig at jeg har innendørs basseng hjemme. Hvordan fungerer svømming som cardio? Grunnen til at jeg ikke løper osv på møller er fordi jeg har mye problemer med ryggen, så svømming er idieelt for meg sånnsett, men lurer på hvor lenge jeg bør holde på for at det kan matche mølla/ellipse eller en 1-2times tur i skogen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svømming kan vera kjempebra cardio. :)

Vil tippa du har meir igjen minutt-for-minutt enn ved rask gange, usikker på dei andre. Men det er ganske avhengig av kva du planlegg å svømma og kva nivå du er på.

Er du forresten på jakt etter kaloriforbrenning eller auke av kondisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svømming kan vera kjempebra cardio. :)

Vil tippa du har meir igjen minutt-for-minutt enn ved rask gange, usikker på dei andre. Men det er ganske avhengig av kva du planlegg å svømma og kva nivå du er på.

Er du forresten på jakt etter kaloriforbrenning eller auke av kondisjon?

Begge deler! :) Både bedre kondisjon og forbrenne kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler! :) Både bedre kondisjon og forbrenne kalorier.

Svømming kan definitivt vera god kondisjonstrening.

Ang kaloriforbrenning så trur eg at eg har sett tal som ligg rundt 500 i timen, sjølvsagt avhengig av intensitet osv.

Opplegget blir litt likt løping eigentleg, ei blanding av roleg langkjøring og kortare intervalløkter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjør på med svømming! Svømming er digg og gøy, og god trening for hele kroppen :)

Jeg svømmer alltid 1000 meter, det er liksom ganske greit siden tøyenbadet er 50meter pr strekning. Har ingen anelse på hvor mye kcal jeg forbrenner på de 40 minuttene jeg bruker, men jeg vet at det tar mye energi, for jeg er dausulten etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svømming er veldig god trening, og absolutt å anbefale :) I det siste har jeg prøvd å få til en svømmeøkt i uken, gjerne på søndager, når jeg har god tid til å koke lenge i badstuen etterpå. Super avslutning på helga! Hvor mye du forbrenner kommer veldig an på hvordan du svømmer. Hvor lenge du bør holde på, varierer også veldig på hvordan du svømmer. (Langkjøring eller kortere og mer intensivt) Svømmer du bryst med hodet over vann i en halv time, får du sannsynligvis ikke like høy puls som du ville fått hvis du crawler.

Vet ikke hvor bra du svømmer, eller hvor godt kjent med de fire svømmeartene du er. Kan anbefale at du har en plan for økta, og ikke "bare svømmer", om du skjønner hva jeg mener. Tenk over hvor langt du skal svømme som oppvarming, og kjør deretter forskjellige sett som f.eks. 100m medley (butterfly, rygg, bryst, crawl - 25m av hver), pause etter hver 100m og gjenta flere ganger. Eks 2: Svøm crawl så fort du kan til andre siden, og bryst i normalt tempo tilbake, gjenta flere ganger, og ikke stopp opp før du er ferdig med alle settene. Med en plan for økta og av å svømme litt forskjellig, føler i alle fall jeg at jeg får opp pulsen mye mer og tiden går kjempefort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...