Gå til innhold

Forbedre kondisjon


McF

Anbefalte innlegg

Heisann!

Driver for tiden å forbereder meg på opptak til politihøgskolen, har trent siden oktober omtrent. Det meste av styrke går greit, men svømming og løping føler jeg at jeg sliter mer med. Det som er greia er at jeg ligger rett under kravet på begge to, men kommer ikke over kneika. Derfor lurer jeg på om noen kan anbefale noen former for kondisjonstrening som kanskje kan "booste" kondisen litt fort? Ser for meg at intervaller og motbakke er å foretrekke, men kjekt om noen har noen erfaringer å dele!

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann!

Driver for tiden å forbereder meg på opptak til politihøgskolen, har trent siden oktober omtrent. Det meste av styrke går greit, men svømming og løping føler jeg at jeg sliter mer med. Det som er greia er at jeg ligger rett under kravet på begge to, men kommer ikke over kneika. Derfor lurer jeg på om noen kan anbefale noen former for kondisjonstrening som kanskje kan "booste" kondisen litt fort? Ser for meg at intervaller og motbakke er å foretrekke, men kjekt om noen har noen erfaringer å dele!

Takker for svar!

Som nevnt over her vil det være til stor hjelp om du sier noe om hvordan du trener nå, og hvor lenge du har trent på denne måten.

Husker ikke helt hvordan testene er til politihøgskolen, men er det sånn type løpe rundt i ring vekselsvis med å legge seg på mage og rygg?

Ang svømming så kommer du langt ved å lære deg crawlteknikk som Dovendyret nevner.

Når er det opptaket er?

Generelt, så er intervaller den beste måten å booste konsien litt fort på ;) Men for å gi deg noe skikkelig svar trenger jeg å vite litt mer om hva du gjør nå, og evt nivå du ligger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Henger meg på det som står over her: intervaller er veien å gå for å øke oksygenopptaket! Hvis du ligger rett under grensa for opptak, så antar jeg at du er i helt grei form. Da kan du kjøre på med 4x4, som er en klassiker som funker for de fleste. Ellers kan du prøve forskjellige varianter som 15s/15s, Pyramide-intervall eller Gerilja. Personlig er jeg veldig glad i motbakke-intervaller. F.eks løp 1min oppover, gå nedover i 30sek, løp opp igjen 1min, ned 30sek osv. Det viktigste er at du fullfører alle dragene med samme intensitet, og ikke minst at du trives med treningen! :)

Og jeg mener å huske at det er bryst man svømmer på opptaksprøven(?). Hvis du ligger rett under kravet her også, går jeg for nok en antakelse: Teknikk, teknikk, teknikk! Hvordan føles det når du svømmer? Er det melkesyra som tar deg? Føler du at du ikke får tilstrekkelig med luft? Mange kan slite å puste skikkelig UT under svømming. Når man ikke puster tilstrekkelig ut under vann, vil den nye lufta man trekker inn bare skyve den "gamle" lufta ned i lungene, og man får ikke tilstrekkelig med "ny" luft og surstoff. Når det gjelder teknikk kan du gjerne søke etter instruksjonsvideoer på youtube, eller høre med noen i svømmehallen om de kan gi deg en liten innføring eller tips.

Fremdriften ved brystsvømming kan tenkes å være ca. 70% benspark, så god, utholdende styrke i bein(særlig adduktorene og quadriceps) vil være til stor hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...