Gå til innhold

Perfekt næringssammensetning for MIN målsetning?


textsurfer

Anbefalte innlegg

Har trent og spist jevnt og bra i et år nå. Dette har resultert i seks kilo vektnedgang, bra økning i muskelvolum og en viss økning i styrke. Nå planlegger jeg veien videre, og lurer på om noen kan komme med innspill til kostholdet mitt.

Er 183 høy og 83 kg tung, noe som bør gi meg et vedlikeholdsnivå på 2700 kcal. Per i dag spiser jeg (grovt sett) 20%fett, 40%protein og 40%karbohydrater. Varierer sammensetningen litt avhengig av om det er treningsdag eller ikke (PF). Trener 5x5. Kan ikke si stort om fettprosenten, men jeg har litt jevnt fordelt over hele kroppen. Mesteparten ligger på mage/midje og innside lår (surprise surprise).

Hva er den beste fordeling av proteiner/karbohydrater/fett når målet mitt er å bygge (mye)muskler/styrke og forbrenne (mest mulig)fett innen juni.

Vil jeg få bedre utbytte av treninga (styrke/masse) dersom jeg spiser mer. Hvor bør jeg i så fall legge meg?

Bør jeg periodisere energiinntaket i større grad enn jeg gjør i dag. F.eks med å spise 2500 kcal på fridager og 3000 på treningsdager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom målet er å gå ned i fettprosent samt øke muskelmasse vil du være "nødt" til å ha et nokså høyt proteininntak,samtidig som du ligger på ett ikke alt for stort underskudd.

Ettersom du har satt Juni som mål har du jo ganske god tid,og hadde jeg vært deg ville jeg are prøvd meg frem for å finne ut hva som passet deg best :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale å opprettholde et visst nivå på karbohydratene for å fortsatt kunne ha framgang på styrketrening. Det er mange måter som fungerer for å gå ned i vekt, men får hå ha framgang på styrketreninga samtidig er det viktig at kroppene får den næringa den trenger. Akkurat hvor mange karb, proteiner, og fett som er best for deg er umulig å svare på da det vil være individuelt.

Gjennom mye prøving og feiling er det Advanced Concept til Børge Fagerli som har gitt meg best resultater, spesielt etter modifiseringen med å legge mesteparten av karbohydratene til kveldstid. Dette gir det beste fra både lavkarbo og høykarbo diettene.

Hvor du bør ligge kcal messig må du prøve deg fram til, men et skille på 400-500 kcal mellom hvile/kardio og styrketreningsdager er ofte fornuftig. Så lenge du har endel fett på kroppen er det ingen garanti for at du vil få mye bedre resultater ved å spise mer enn vedlikehold, men her reagerer folk litt forskjellig og kommer også ann på hvor hardt du trener og hvor store vekstsignaler du klarer å skape (avhengig av kvalitet på trening, men også genetisk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en recomp har Lyle mcdonald foreslått å ligge i vedlikehold på treningsdager og ca 500 kcals i underskudd (avhengig av utgangspunkt, selvfølgelig) på treningsfrie dager. 3-4 økter per uke - avhengig av om du prioriterer muskelvekst eller lavere fettprosent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...