Gå til innhold

Hva er for hard trening under amming?


LeanMachine

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier - hva er for hard trening når man ammer? Får hele tiden høre fra alle mulige vinkler at man ikke må løfte tungt, at man ikke må trene magemusklene før etter 6 uker, at man må være forsiktig så man ikke mister melka. Det er jo så individuelt, tenker jeg, men hva er liksom for hard trening??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge du ikke ligger på underskudd, så spiller det vel ingen rolle? Tenker at så lenge du er flink til å spise og passer på at det er nok energi i kroppen til å produsere melk, så går det bra..

Men ville ventet med styrke til de 6 ukene har gått, det har jo mye med at magemusklene må få tid til å trekke seg sammen osv.

Jeg hørte ingenting om at jeg ikke kunne trene spesielle øvelser eller noe slikt da jeg ammet, ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som overskriften sier - hva er for hard trening når man ammer? Får hele tiden høre fra alle mulige vinkler at man ikke må løfte tungt, at man ikke må trene magemusklene før etter 6 uker, at man må være forsiktig så man ikke mister melka. Det er jo så individuelt, tenker jeg, men hva er liksom for hard trening??

Det er bare å trene i vei. Det er gjort flere studier som viser at melkesammensetningen ikke forandrer seg. Om noe, så øker melkevolumet hos kvinner som trener i forhold til de som ikke trener. Si ifra om du vil ha referansene, så legger jeg de ut.

Ang trening av bukmuskulatur, så er det sant at du må vente i 6 uker, deretter må du starte treningen saaakte og rolig. Dette fordi bukmuskulaturen din trenger tid til å trekke seg sammen etter svangerskapet.

Når det er sagt, hvis du nettopp har født, er det viktig at du bruker god tid på å la kroppen komme seg. Bruk de 6 første ukene på å gå turer. Gå lengre og lengre turer for hver uke, øk intensiviteten. Når du begynner å nærme deg 2 måneder etter fødselen, kan du begynne forsiktig med styrketrening. Husk en innkjøringsperiode på 2-3 uker. Graviditetshormoner vil påvirke ledd, derfor er det viktig at du ikke overdriver i begynnelsen, ellers kan du ende opp med skader.

Forøvrig gratulerer med den lille!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke ligger på underskudd, så spiller det vel ingen rolle? Tenker at så lenge du er flink til å spise og passer på at det er nok energi i kroppen til å produsere melk, så går det bra..

Men ville ventet med styrke til de 6 ukene har gått, det har jo mye med at magemusklene må få tid til å trekke seg sammen osv.

Jeg hørte ingenting om at jeg ikke kunne trene spesielle øvelser eller noe slikt da jeg ammet, ihvertfall.

Nei, jeg vet ikke, derfor jeg spør. Hadde ikke tenkt underskudd, men man hører jo så mye rart at man må jo spørre alle disse teite spm :p Trener nok ikke magemusklene direkte, det er jo bare så seriøst kjedelig uansett, vet ikke om jeg klarer å vente 3 uker til med å ikke trene styrke. Klør etter å bruke kroppen til noe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å trene i vei. Det er gjort flere studier som viser at melkesammensetningen ikke forandrer seg. Om noe, så øker melkevolumet hos kvinner som trener i forhold til de som ikke trener. Si ifra om du vil ha referansene, så legger jeg de ut.

Ang trening av bukmuskulatur, så er det sant at du må vente i 6 uker, deretter må du starte treningen saaakte og rolig. Dette fordi bukmuskulaturen din trenger tid til å trekke seg sammen etter svangerskapet.

Når det er sagt, hvis du nettopp har født, er det viktig at du bruker god tid på å la kroppen komme seg. Bruk de 6 første ukene på å gå turer. Gå lengre og lengre turer for hver uke, øk intensiviteten. Når du begynner å nærme deg 2 måneder etter fødselen, kan du begynne forsiktig med styrketrening. Husk en innkjøringsperiode på 2-3 uker. Graviditetshormoner vil påvirke ledd, derfor er det viktig at du ikke overdriver i begynnelsen, ellers kan du ende opp med skader.

Forøvrig gratulerer med den lille!:)

Takk for det :)

Tenkte ikke på sammensetningen av melken, men volumet, og tenkte på at jeg hele tiden har fått høre at jeg må vente med å 'løfte jern' :p som så mange sier fordi da trener jeg for tungt og jeg kan miste melka.

Magetrening er jo fantastisk kjedelig så det er nok ikke noe fare for at jeg kommer til å overdrive det gitt ;)

Har gått endel turer de første ukene nå, har ikke vært spesielt sliten etter fødselen og føler meg mye bedre enn jeg har gjort på lenge. Får sove nok foreløpig hvertfall :p og hadde ingen whatsoever komplikasjoner hverken før eller etter fødsel. Er forsåvidt min andre fødsel så jeg vet jo noe om å bygge seg opp etter det, men forrige gang var jeg nok litt redd for mat og trente med lette vekter for å ikke bli så stor og bulky :p

Hadde uansett tenkt å se hvor svak jeg har blitt og ta ting derfra, men tenkte på om har trening kunne klassifiseres som styrke 3 ganger i uka og trilleturer hver dag, for eks? Vanskelige saker det her :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke har hatt komplikasjoner kan du fint være i aktivitet (inkludert styrketrening) så fort du føler deg i stand til det. Om du merker smerter i rundt livmoren så må du selvsagt stoppe, og øvelser som krever kraftig buktrykk (tung bøy, f.eks) bør unngås de første fire ukene og eventuelt lenger om du har mye småblødninger. Det har lite å si for melkeproduksjonen din så lenge du er i energibalanse, men du veier ganske lite fra før, og lav fettprosen + aktivitet + amming = sketchy. Du kan fint trene tre ganger i uka og gå turer i tillegg, men for guds skyld - SPIS deretter. Det handler ikke lenger bare om din kropp, men om veksten og ernæringen til babyen. Det må du nesten ta hensyn til så lenge du fullammer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge du ikke har hatt komplikasjoner kan du fint være i aktivitet (inkludert styrketrening) så fort du føler deg i stand til det. Om du merker smerter i rundt livmoren så må du selvsagt stoppe, og øvelser som krever kraftig buktrykk (tung bøy, f.eks) bør unngås de første fire ukene og eventuelt lenger om du har mye småblødninger. Det har lite å si for melkeproduksjonen din så lenge du er i energibalanse, men du veier ganske lite fra før, og lav fettprosen + aktivitet + amming = sketchy. Du kan fint trene tre ganger i uka og gå turer i tillegg, men for guds skyld - SPIS deretter. Det handler ikke lenger bare om din kropp, men om veksten og ernæringen til babyen. Det må du nesten ta hensyn til så lenge du fullammer :)

Ja, det er derfor jeg spør, så jeg ikke gjør noe som kan gå ut over lille. Spising skal jeg klare, merker det tar seg opp når jeg er mer aktiv også, så merker tydelig bedring der bare siste uka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...