Gå til innhold

Mann på over 2 meter vil bygge muskler - kosthold

Anbefalte innlegg

Samboeren min er 203 cm høy og trener 3 dager i uka, da kun styrke. Av og til 4 ganger. Programmet hans legger jeg meg ikke borti da han har en hofteskade som må taes hensyn til, og han har fått det satt sammen av en PT han har trent med et par-tre ganger.

Det store problemet, og det som mest sannsynlig hemmer både framgang på vektene og framgang i speilet, er at han spiser så og si ingenting. Havregrynsgrøt til frokost, av og til en proteinshake på sida (fordi jeg maser om mere proteiner i kosten). Midt på dagen tar han seg ei brødskive med skinke og ost. Også spiser han middag (der er jeg flink til å lage bra mat, men mest sannsynlig spiser han ikke nok mtp høyde).

Han er med andre ord veldig småspist. Han er tynn, men har lagt på seg mye det siste året, og det er bra. Han har nå en sunnere fettprosent, men veldig lite muskler.

Hvilke mengder og hvilken mat vil folk her anbefale til en mann på over 2 meter som ønsker å legge på seg muskler? Hva kan han gjøre for å få i seg det han trenger når han er så småspist?

Alle andre innspill taes imot med stor takk :)

Fortsetter under...

Om han har lagt på seg MYE det siste året, så går det vel rett vei da vel?

Ellers: sjokomelk, proteinpulver blandet ut i melk, nøtter, potetgull, osv.

Da får du fort opp kaloriinntaket.

Men det aller viktigste er å først sørge for at det daglige proteininntaket er dekket. 2 g per kg er vel tommelfingerregelen. Selv ligger jeg litt høyere.

Hvis han har lagt på seg mye, så går det riktig.

Og hvis han må ha i seg mye mat, så kommer han nesten garantert til å dekke proteinbehovet.

Med mindre man skal ned i vekt, så er det aldri noe behov for å gå over 2g/kg/dag protein.

(men det er lett å regne 2g, så hvis du prøver å holde deg sånn ca rundt der en plass så er du ganske safe)

Ja altså.. Mye. Det vil si. Han har gått til å være veldig tynn til å ha litt mer padding på overkroppen :) Det skjedde i en gidder-ikke-lage-middag-vi-bestiller-junk-for-fjerde-gang-denne-uka-periode. Vi gikk begge opp 10 kilo. Hurra. Han ser ihvertfall sunnere ut.

Problemet er at når han ikke spise junk, så spiser han alt for lite. Både proteinmessig og kalorimessig totalt. Han trenger ikke legge på seg mere fett, men vil øke muskelmassen.

Jeg kan dessverre INGENTING om dette, jeg er mrs. diet selv, men har kun jobbet med å gå NED. Og han har ikke trent en dag i sitt liv før han møtte meg.

Han veier 90 kg nå etter å ha gått opp 10 kilo, men har veldig veldig tynne bein for eksempel.

Så om jeg (har ansvar for mat i hus) regner 2 gram per kilo, si ca 200 gram proteiner om dagen, så er det greit? Også handler resten om å ligge på overskudd? Eller? Samma hva det er? (h-melk, nøtter, fett i maten ect)

*føler seg dum*

Om han har lagt på seg MYE det siste året, så går det vel rett vei da vel?

Ellers: sjokomelk, proteinpulver blandet ut i melk, nøtter, potetgull, osv.

Da får du fort opp kaloriinntaket.

Men det aller viktigste er å først sørge for at det daglige proteininntaket er dekket. 2 g per kg er vel tommelfingerregelen. Selv ligger jeg litt høyere.

Hvis han har lagt på seg mye, så går det riktig.

Og hvis han må ha i seg mye mat, så kommer han nesten garantert til å dekke proteinbehovet.

Med mindre man skal ned i vekt, så er det aldri noe behov for å gå over 2g/kg/dag protein.

(men det er lett å regne 2g, så hvis du prøver å holde deg sånn ca rundt der en plass så er du ganske safe)

Glemte å sitere dere ;)

Så om jeg (har ansvar for mat i hus) regner 2 gram per kilo, si ca 200 gram proteiner om dagen, så er det greit? Også handler resten om å ligge på overskudd? Eller? Samma hva det er? (h-melk, nøtter, fett i maten ect)

I all enkelthet, ja.

Meeen, husk at det overskuddet han får også inneholder proteiner. Mange som fokuserer på at det skal være "høyverdige proteinkilder", og det er til en viss grad sant. Du trenger å dekke behovet for essensielle aminosyrer. Men det som er greia er at etter at det behovet er dekket, så er protein protein... Drit i om du får i deg resten fra melk eller brød... eller erter eller hva faen.

Så hvis du sørger for at han får 200g protein, og så må han selv drikke fem liter h-melk etterpå, så får han i seg godt over 200g totalt... og det er det absolutt ikke noe poeng i.

Mer protein enn nødvendig er, nødvendigvis, unødvendig.

Annonse

(om

I all enkelthet, ja.

Meeen, husk at det overskuddet han får også inneholder proteiner. Mange som fokuserer på at det skal være "høyverdige proteinkilder", og det er til en viss grad sant. Du trenger å dekke behovet for essensielle aminosyrer. Men det som er greia er at etter at det behovet er dekket, så er protein protein... Drit i om du får i deg resten fra melk eller brød... eller erter eller hva faen.

Så hvis du sørger for at han får 200g protein, og så må han selv drikke fem liter h-melk etterpå, så får han i seg godt over 200g totalt... og det er det absolutt ikke noe poeng i.

Mer protein enn nødvendig er, nødvendigvis, unødvendig.

Wow dette var komplekst! :p

Jeg skal sette meg ned å se litt på det.

Hvordan ser dagsrasjonen ut for dere?

Ska vi se. Jeg veier 83kg +/- 2 kg.

Ligger vel vanligvis på rundt 120g protein... av og til mer... av og til mindre.

Drikker jeg melk, får i meg noen egg, og spiser kjøtt til enten lunsj eller middag, så ligger jeg som regel innafor bare der. Proteinpulver bruker jeg bare hvis jeg skal "deffe" :p

Ska vi se. Jeg veier 83kg +/- 2 kg.

Ligger vel vanligvis på rundt 120g protein... av og til mer... av og til mindre.

Drikker jeg melk, får i meg noen egg, og spiser kjøtt til enten lunsj eller middag, så ligger jeg som regel innafor bare der. Proteinpulver bruker jeg bare hvis jeg skal "deffe" :p

Så, bare mate han da med andre ord! :p Haha, I can do that!

Hadde sett for meg lange netter med foodprepping og telling med kalkulator og smoothies med rå egg.. Hahaha

Så, bare mate han da med andre ord! :p Haha, I can do that!

Hadde sett for meg lange netter med foodprepping og telling med kalkulator og smoothies med rå egg.. Hahaha

Hehe, nei. Bare for han opp og sørg for at han begynner å løfte litt så blir det bra(y)

Kosthold er egentlig veldig enkelt :p

(nei, dere ernæringsfysiologer... ikke deng meg.. det er komplisert som faen... )

Hvis du veit sånn ca hvor mye mat du trenger, og hvor mye protein du "trenger"... og du veit at det ikke bare er positivt å få i seg alt fra ting som er metta med sukker... da er du egentlig innafor.

Kosthold er egentlig veldig enkelt :p

(nei, dere ernæringsfysiologer... ikke deng meg.. det er komplisert som faen... )

Hvis du veit sånn ca hvor mye mat du trenger, og hvor mye protein du "trenger"... og du veit at det ikke bare er positivt å få i seg alt fra ting som er metta med sukker... da er du egentlig innafor.

Kjempe (y) Føler jeg spiser som en hest om dagene, og jeg ligger i underskudd.. Stakkars samboeren, haha! :p får bare bli flinkere til å lage mat til han, han prioriterer det IKKE foråsidetsånn.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...