Gå til innhold

Balanse knebøy og utfall


mossi

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nettopp begynt å trene med vekter, og trener nå ganske lett for å få inn litt teknikk. Dessverre har jeg helt utrolig dårlig balanse, og sliter veldig med knebøy m/ vekter og egentlig utfall generelt.

I knebøy sliter jeg med å legge vekten bakover uten å rett og slett tryne. Jeg har bare 10kg stang, så det er ikke tunge greiene, og jeg merker at jeg fint klarer å løfte den uten problemer. Det er bare det at når jeg legger vekten bakover klarer rett og slett ikke balansen. Er det noen som har tips til hvordan jeg kan øve og forbedre dette? Nå øver jeg bare teknikk med en kettleball, og da går det veldig fint å legge vekten bakover. Burde jeg kanskje prøve meg på frontbøy?

Utfall er håpløst, til og med uten vekter. Jeg klarer rett og slett ikke holde balansen med så stort gap, så jeg holder på å velte til en av sidene når jeg gjør øvelsen.

Tips til hvordan jeg kan forbedre balansen og få til disse øvelsene ordentlig? Føler meg litt dum der jeg står å vingler :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er nok bare å øve seg, og trene kjernemuskulaturen. Hvis du ikke har trent noe særlig med vekter før, så er det mye støttemuskulatur som må trenes opp.

Jeg har trent litt med apparater for et års tid siden i et halvt års tid, så det er jo en god stund siden jeg har treng noe særlig styrke. Hva er de beste øvelsene for kjernemuskulaturen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert, men jeg synes du skal fortsette med knebøy (kanskje legge en liten kettlebell på brystet/ta en manual i hendene foran fremfor å ha stang dersom du vingler) og kanskje også prøve andre baseøvelser som feks. markløft og benkpress. Jeg var veldig, veldig svak da jeg begynte (og er svak enda, men har gått fremover), og jeg har økt styrken i kjernemuskulaturen ved å trene disse øvelsene + pullups og diverse varianter av planken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trent litt med apparater for et års tid siden i et halvt års tid, så det er jo en god stund siden jeg har treng noe særlig styrke. Hva er de beste øvelsene for kjernemuskulaturen?

Som nevnt over her, så er baseøvelser supert for kjernen, egentlig det meste som ikke involverer at man sitter på apparater. Det er bare å øve, så skal du se at det går seg til etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...