Gå til innhold

Kombinere styrketrening med kampsport


Chris

Anbefalte innlegg

Hei

Starter på thai boksing i neste uke og vil vanligvis ha treninger to ganger i uken på tirsdag og torsdag. Noen her som erfaring med å kombinere dette med styrketrening? Jeg har tidligere trent 2 splitt, RYP og 5x5, har veldig lyst å prøve meg på muskelvekst programmet til RYP ettersom jeg hadde gode resultater tidligere på RYP samtidig som jeg liker å trene fullkroppprogram.

Det som bekymrer meg er om det kan bli litt hardt for kroppen på et såpass tøft program, vil kroppen klare å restituere seg mellom øktene? Er først og fremst ute etter å bygge mer eksplosiv styrke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, jeg er landslagsutøver og driver aktivt med taekwondo kampsport, altså trener to ganger daglig. Da med fokus på basistrening som styrke og kondisjon, som har gitt meg et godt grunnlag.

Hvis jeg forstår det riktig ønsker du å kombinere fullkroppsprogram, tre økter RYP og to økter thai boksing ukentlig?

Vel, generelt ville jeg ikke bekymre meg for å kombinere styrke og kampsport. Ville ikke trent styrke de dagene du trener thai boksing, spesielt hvis du skal fokusere på eksplosiv styrke(Maksstyrke og hurtigstyrke er kanskje noe jeg også ville fokusert på i forhold til thai boksing..)

Om du skal prøve RYP-programmet som krever 3 økter av deg i uka ville jeg trent dette i dagene mellom - så lenge du er flink til å restituere med hvile og mat så tror jeg ikke du skal bekymre deg. Om du vil trene fullkroppsprogram i tillegg ville jeg i så fall sørget for å ha en restitusjonstid på 4-6 timer mellom øktene per dag - da bør det ikke ha direkte påvirkning. Satse på å opprettholde restitusjonstid på 48 timer. Om du er støl på en økt er det bare å bite tenna sammen - det er ikke skadelig, å føle deg fin hele tiden vil du nok aldri klare alikevel. Men om du er sliten ville jeg selvsagt vurdert en fridag - heller la bygge, enn å bryte ned.

Men når det er sagt så er vi alle individuelle. Beste du kan gjøre er å prøve deg fram. Jeg vil tro du skal klare å trene denne mengden optimalt hvis du klarer å balansere riktig med restitusjon og treningsdager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er landslagsutøver og driver aktivt med taekwondo kampsport, altså trener to ganger daglig. Da med fokus på basistrening som styrke og kondisjon, som har gitt meg et godt grunnlag.

Hvis jeg forstår det riktig ønsker du å kombinere fullkroppsprogram, tre økter RYP og to økter thai boksing ukentlig?

Vel, generelt ville jeg ikke bekymre meg for å kombinere styrke og kampsport. Ville ikke trent styrke de dagene du trener thai boksing, spesielt hvis du skal fokusere på eksplosiv styrke(Maksstyrke og hurtigstyrke er kanskje noe jeg også ville fokusert på i forhold til thai boksing..)

Om du skal prøve RYP-programmet som krever 3 økter av deg i uka ville jeg trent dette i dagene mellom - så lenge du er flink til å restituere med hvile og mat så tror jeg ikke du skal bekymre deg. Om du vil trene fullkroppsprogram i tillegg ville jeg i så fall sørget for å ha en restitusjonstid på 4-6 timer mellom øktene per dag - da bør det ikke ha direkte påvirkning. Satse på å opprettholde restitusjonstid på 48 timer. Om du er støl på en økt er det bare å bite tenna sammen - det er ikke skadelig, å føle deg fin hele tiden vil du nok aldri klare alikevel. Men om du er sliten ville jeg selvsagt vurdert en fridag - heller la bygge, enn å bryte ned.

Men når det er sagt så er vi alle individuelle. Beste du kan gjøre er å prøve deg fram. Jeg vil tro du skal klare å trene denne mengden optimalt hvis du klarer å balansere riktig med restitusjon og treningsdager :)

Takk for svar, planen var å trene dagene med RYP i de dagene jeg har treningsfri fra thai boxing. Har vanligvis også kjørt kardio økter på disse dagene men de vil jeg nok droppe for å spare på energien. Stort sett flink til å hvile men er dårlig når det gjelder å få i meg nok mat. Jeg ønsker en periode hvor jeg bygger litt mer masse nå fremover så fokuset vil være å få i seg nok kalorier iallefall. :)

Du som er inne i miljøet, du kjenner ikke til noen blogger eller logger av kampsport utøvere på høyt nivå som også trener mye styrke her i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som er inne i miljøet, du kjenner ikke til noen blogger eller logger av kampsport utøvere på høyt nivå som også trener mye styrke her i Norge?

Nei, beklager du. Dette er pusle-Norge, lite utbredt med kampsport her dessverre. Ser jo energien som blir lagt i å IKKE ha proffboksing og kunne konkurrere i fullkontakt kampsport her hjemme(sukk..) Vet derfor ikke om noen norske blogger av kampsportutøvere på toppnivå. I hvertfall ikke innenfor de sjangrene du ønsker.

Foreslår du spør en erfaren der du trener om råd for hvordan å optimalt kunne bygge en god fysikk for thai boksing, kanskje treneren din? Det er hvertfall helt sikkert at det er nødvendig for å bli en god utøver. Hurtighet og eksplosiv styrke innenfor hurtigstyrke og maksstyrke tror jeg er viktige faktorer - i tillegg til en god kjernemuskulatur. Du skal være svært sterk for å kunne ta i mot og takle alle de brå bevegelsene kroppen blir utsatt for under slik sparring og trening. Er spesielt essensielt om du vil holde deg unna skader.

Men lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...